اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

خودروسازان دنبال به جیب‌زدن تفاوت قیمت کارخانه و بازار/ «غول‌های جاده مخصوص» ریخت‌و‌پاش‌های مالی‌شان را کم کنند

در پی رایزنی خودروسازان با وزارت صمت، بار دیگر قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت گرفته و به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان سپرده شد تا شاید با قیمت‌گذاری در حاشیه بازار، زیان انباشته ۱۰هزار و ۵۰۰میلیاردی خودروسازان کاهش یابد.

خودروسازان دنبال به جیب‌زدن تفاوت قیمت کارخانه و بازار/ «غول‌های جاده مخصوص» ریخت‌و‌پاش‌های مالی‌شان را کم کنند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه جوان در گزارشی به سپرده‌شدن قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

ایران خودرو و سایپا دو غول صنعتی ایران طی شش ماه ابتدایی امسال در مجموع ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان دیده‌اند.

در باب زیاندهی صنعت خودرو، اما دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد؛ از جمله ضعف بهره‌وری، ریخت‌و‌پاش‌های مالی، نیروی انسانی مازاد و پایین بودن تیراژ تولید و وابستگی صنعت به خارج از کشور و... همگی در این سال‌ها در زیان خودروساز‌ها سهیم بودند.

غول‌های جاده مخصوص ریخت‌و‌پاش‌های مالی‌شان را کم کنند

غول‌های جاده مخصوص حالا با توجه به تصمیماتی که برای قیمت‌گذاری گرفته شده (حذف شورای رقابت از تعیین قیمت خودرو و عرضه خودرو در بورس کالا) امیدوارند که بتوانند زیان انباشته‌شان را کاهش دهند؛ در حالی که حتی با قیمت‌گذاری جدید نیز به سوددهی نمی‌رسند، زیرا هنوز نتوانسته‌اند بهره وری را افزایش دهند و ریخت‌و‌پاش‌های مالی و نیروی انسانی مازادشان را کنترل کنند. 

گفته می‌شود، خودروسازان درخواست قیمت‌گذاری براساس نرخ حاشیه بازار را داشته‌اند که با آن موافقت نشده است، ولی این‌گونه مطرح شده تا زمانی که خودرو در بورس عرضه شود قیمت‌گذاری از شورای رقابت به سازمان حمایت منتقل می‌شود.

خودروسازان از راه دیگری پول درآورده و زیانشان را جبران کنند

در این خصوص رئیس شورای رقابت در واکنش به طرح انتقال قیمت‌گذاری خودرو از این شورا به سازمان حمایت می‌گوید: «برخی شاید اطلاع ندارند زمانی که وزارت صمت مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو را برعهده داشت (از بهمن ۹۷ تا اردیبهشت امسال) نتوانست آشفته بازار خودرو را کنترل کند، خودروسازان هم بهتر است همه چیز را گردن قیمت نیندازند و بروند از راه دیگری پول درآورده و زیانشان را جبران کنند.»

رضا شیوا به درخواست خودروساز‌ها برای راهکاری به منظور جبران زیان انباشته یا قیمت‌گذاری براساس حاشیه بازار اشاره کرد و گفت: «اینکه خودروساز‌ها دائم از زیان انباشته سخن گفته و به دلیل مشکلات خود نمی‌توانند به قطعه‌سازان پول دهند، مشکل شورای رقابت نیست که بخواهند قیمت‌گذاری را از جای دیگر منتقل کنند، بلکه مشکل خودروساز باید به گونه‌ای دیگر حل شود، بروند دارایی‌های غیرمولد و غیرمرتبط خود را فروخته و هزینه‌های غیرمتعارف خود را کاهش دهند، نه اینکه همه چیز را بخواهند گردن قیمت انداخته و از محل آن جبران کنند.»

سازمان حمایت موافق قیمت حاشیه بازار است

شیوا درباره اینکه چرا برخی اصرار دارند قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت خارج و به سازمان حمایت منتقل شود، می‌گوید: «از گذشته سازمان حمایت طرفدار قیمت‌گذاری بر مبنای ۵ درصد زیر حاشیه بازار بوده و به هیچ عنوان موافق قیمت عادلانه‌ای که شورای رقابت تعیین می‌کرد، نبود. در این حالت اگر قیمت‌گذاری به سازمان حمایت واگذار شود، اتفاق خیلی خوبی برای خودروسازان است و آن موقع مابه‌التفاوتی که باید به مردم برسد به خودروسازان خواهد رسید.»

سود بیشتری نصیب دولت و خودروسازان می‌شود

رئیس شورای رقابت این را هم می‌گوید که باید توجه داشت این نحوه قیمت‌گذاری خودرو می‌تواند برای سازمان حمایت و دولت که خود در خودرو سهم دارند نیز مهم باشد و سود بیشتری نصیب‌شان خواهد شد. با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو حاشیه بازار آن جایی نیست که قیمت تعادلی در آن تعیین شود، بلکه قیمت حاشیه به مراتب بالاتر از قیمت منصفانه است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول