اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

شناسایی 11 کالای فاقد نشان استاندارد در بازارهای چهارمحال و بختیاری

مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری گفت: در 6 ماهه نخست امسال و طی بازرسی‌های انجام شده 11 نوع کالای فاقد نشان استاندارد از سطح بازار جمع‌آوری و یک مورد جعل علامت استاندارد شناسایی و به مراجع ذی‌ربط معرفی شده است.

شناسایی 11 کالای فاقد نشان استاندارد در بازارهای چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل استاندارد چهارمحال و بختیاری، عبدالله نظری گفت: دو درصد از استانداردهای ملی توسط اداره کل استاندارد چهارمحال و بختیاری ‌تدوین شده و در حال حاضر 700 استاندارد ملی توسط این استان تدوین و به عنوان نقشه راه در اختیار علاقمندان و ذی‌نفعان قرار گرفته است.

مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: تاکنون برای بیش از 85 درصد از فرآورده‌های تولیدی استان که مشمول رعایت استانداردهای اجباری و تحت پوشش این اداره کل هستند پروانه کاربرد علامت استاندارد صادر شده است.

وی مهمترین ویژگی یک محصول برای دریافت پروانه استاندارد و درج علامت استاندارد را حفظ ویژگی تولید و استمرار کیفیت محصول و یا خدمات ارائه شده مطابق با استاندارد مربوطه دانست و افزود: به همین منظور واحد تولیدی می‌بایستی دارای فرآیند تولید مناسب، تجهیرات آزمایشگاهی، نیروی انسانی با مهارت (از جمله داشتن مسئول کنترل کیفیت تایید صلاحیت شده)، ثبت‌نام تجاری و داشتن پروانه بهره‌برداری از ارگان‌های ذی‌ربط باشد.

نظری در خصوص نظارت بر کالاهای موجود در بازار استان توضیح داد: مراکز عرضه استان هرساله مورد بازرسی کارشناسان و بازرسان این اداره کل قرار می‌گیرند، بر این اساس در 6 ماهه نخست امسال بیش از  717  بازرسی از مراکز عرضه استان صورت گرفته است که در این بازرسی‌ها علاوه بر شناسایی کالاهای فاقد نشان استاندارد، از محصولات دارای علامت استاندارد نیز نمونه‌برداری و در آزمایشگاه‌های تخصصی مورد آزمون قرار می‌گیرند تا از حیث رعایت استاندارد ملی مربوطه اطمینان حاصل شود.

مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در 6 ماهه نخست امسال و طی بازرسی‌های انجام شده  11 نوع کالای فاقد نشان استاندارد از سطح بازار جمع‌آوری و تعداد یک مورد جعل علامت استاندارد شناسایی و به مراجع ذیربط معرفی شده است.

وی اضافه کرد: علاوه بر کنترل مراکز عرضه، واحدهای تولیدی استان نیز به صورت ادواری مورد بازدید و بازرسی قرار می‌گیرند.

نظری با اشاره به چگونگی برخورد با متخلفان تشریح کرد: استفاده از علامت استاندارد بدون اخذ مجوزهای لازم جعل محسوب می‌شود که علاوه بر توقیف کالاهای مذکور، جاعل به جزای نقدی و حبس تا 10سال محکوم خواهد شد، همچنین تولید و عرضه کالاهای مشمول رعایت استاندارد اجباری بدون دریافت پروانه استاندارد، جرم محسوب شده و در صورت عدم توجه به تذکر و اخطارهای صادره، تولیدکننده و عرضه‌کنندگان نیز به مراجع قضایی معرفی خواهند شد و نسبت به جمع‌آوری کالاهای مذکور اقدام لازم صورت می‌گیرد.

مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از کالاها که نشان استاندارد بر روی آنها جعل شده با کمی دقت به نحوه توزیع و درج مشخصات تولید و آدرس و همچنین ویژگی‌های ظاهری و کیفی قابل شناسایی هستند، همچنین با ارسال کد 10 رقمی درج شده ذیل نشان استاندارد به سامانه پیامکی 10001517 می‌توان تا حدود زیادی از صحت علامت استاندارد اطمینان حاصل کرد.

وی در پایان عنوان کرد: در صورت مشاهده موارد مشکوک می‌توان مراتب را از طریق شماره تلفن گویای 1517 به اداره کل استاندارد اطلاع‌رسانی کرد تا توسط کارشناسان مورد بازرسی قرار گیرد.

انتهای پیام/68023/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول