اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بزرگ‌ترین تبادل اسرای جنگ یمن آغاز شد؛ اولین آزادگان وارد صنعاء شدند

بزرگترین توافق تبادل اسرا میان دولت نجات ملی (صنعاء) و دولت مستعفی (مقیم ریاض) امروز اجرا و اولین گروه از اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وارد فرودگاه صنعاء شد.

بزرگ‌ترین تبادل اسرای جنگ یمن آغاز شد؛ اولین آزادگان وارد صنعاء شدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، امروز پنجشنبه (۱۵ اکتبر-۲۴ مهر) بزرگ‌ترین تبادل اسرای جنگ یمن (از زمان آغاز جنگ) که شامل ۱۰۸ نفر از ارتش و کمیته‌های مردمی یمن است، میان دولت یمن در صنعاء و دولت مستعفی مستقر در ریاض (عربستان سعودی) اجرا شد و اولین گروه آزادگان وارد فرودگاه صنعاء شدند.

بر اساس گزارش شبکه «المسیره»، امروز یک هواپیما از فرودگاه «سیئون» حامل اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی و یک هواپیما از فرودگاه صنعاء حامل اسرای وابسته به دولت مستعفی به صورت همزمان از زمین بلند شدند.

مرحله اول این عملیات تبادل تا روز شنبه (۲۶ مهر) ادامه پیدا خواهد کرد و پس از آن بلافاصله رایزنی درباره مرحله دوم توافق آغاز خواهد شد.

 

امروز ۴۸۰ اسیر از ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با ۲۵۰ اسیر از طرف مقابل مبادله می‌شوند و قرار است در مرحله دوم (فردا) ۲۰۰ اسیر ارتش یمن در مقابل ۲۵۱ اسیر از دولت مستعفی از طریق دو فرودگاه صنعاء و عدن معاوضه شوند.

در مرحله اول ۱۰۸۱ اسیر با هواپیماهای صلیب سرخ از فرودگاه‌های عدن، سیئون و مأرب به صنعاء و بالعکس منتقل خواهند شد.

دولت نجات ملی یمن ۴۰۰ اسیر از طرف مقابل را آزاد خواهد کرد.

طبق گزارش رسانه‌های سعودی، ۱۴ سعودی و ۴ سودانی را آزاد و وارد پایگاه ملک خالد شدند. در مقابل، دولت مستعفی نیز ۶۸۱ اسیر را آزاد خواهد کرد.

اسرای آزاد شده در فرودگاه صنعاء مورد استقبال رسمی و مردمی قرار گرفتند.

 

تکمیلی(۱۴:۵)

دومین و سومین هواپیمای حامل اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز که از  فرودگاه‌های «أبها» در عربستان سعودی و سیئون در استان حضرموت (در شرق یمن) برخاسته بودند، وارد فرودگاه صنعا شدند.

هواپیمای حامل اسرای وابسته به ائتلاف سعودی نیز وارد فرودگاه سیئون شد.

کنفرانس خبری رئیس کمیته امور اسرای دولت نجات ملی یمن (۱۵:۰۰)

«عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته امور اسرای دولت نجات ملی یمن ضمن تبریک این تبادل اعلام کرد، تا کنون سه هواپیما حامل ۳۶۰ اسیر از ارتش و کمیته های مردمی وارد فرودگاه صنعاء شده‌اند و دو ساعت بعد نیز هواپیمای چهارم حامل ۱۱۰ اسیر وارد صنعاء می‌شود.

وی افزود، فردا نیز ۲۰۰ اسیر از فرودگاه عدن خواهند رسید و دولت نجات ملی ۱۵۰ اسیر از طرف مقابل را آغاز خواهد کرد. امروز دو هواپیما حامل ۱۰۷ اسیر از جمله اسرای سعودی و سودانی نیز فرودگاه صنعاء را ترک کردند.

المرتضی در ادامه بر آمادگی صنعاء برای مذاکرات جدید با هدف حصول توافق‌هایی در این زمینه تاکید کرد.

وی همچنین از توجه ویژه عبدالملک الحوثی (رهبر معنوی انقلاب یمن و رهبر جنبش انصارالله) به این پرونده گفت و افزود، او تمام جزئیات را دنبال می‌کرده است.

المرتضی به شبکه المسیره گفت، یکی از طرف‌های مذاکره با تحویل ۱۰ نفر از اسرای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را مخالفت کرد و این باعث شد صنعاء نیز ۱۰ نفر از اسرای طرف مقابل را نگه دارد.

تبریک «محمد عبدالسلام»

«محمد عبدالسلام»سخنگوی انصارالله و مذاکره‌کننده ارشد دولت نجات ملی یمن نیز ضمن تبریک این عملیات، از توجه ویژه سران دولت نجات ملی به این پرونده سخن گفت. وی گفت، اسرای سودانی و سعودی برای تشویق طرف مقابل آزاد شدند و صنعاء در این زمینه امتیازات زیادی داد.

عبدالسلام در ادامه به خانواده‌های بقیه اسرا اطمینان داد که این پرونده تا خروج آخرین اسیر از زندان‌های ائتلاف متجاوز دنبال خواهد شد.

وی از آمادگی صنعاء برای معاوضه تمام اسرا خبر داد و گفت، دولت نجات ملی یمن در توافق سوئد نیز خواستار همین موضوع شده است.

عبدالسلام تأکید کرد: وجود اسرای سعودی یکی از نقاط قوت است و اسرایی که امروز آزاد شدند فقط بخشی از آنها بودند و صنعاء اسرای سعودی دیگری نیز در اختیار دارد.

وی گفت، این توافق تبادل اسرا، قراردادی سیاسی نیست بلکه قراردادی انسانی است که همه از آن استفاده می‌برند. سخنگوی انصارالله ضمن قدردانی از صلیب سرخ و سازمان ملل، ابراز امیدواری کرد این گونه اقدامات ادامه پیدا کند.

ورود اسرای سعودی و سودانی به پایگاه ملک سلمان

از سوی دیگر، ائتلاف متجاوز به یمن از ورود ۱۵ اسیر سعودی و ۴ اسیر سودانی به پایگاه «ملک سلمان» در ریاض خبر داد.

«یحیی سریع»| پیشروی‌های نظامی در مأرب در روند تبادل اسرا مؤثر بود

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن امروز، در مصاحبه با شبکه «المسیره» گفت: ما به اسرای دشمن توجه کرده‌ایم و برعکس طرف مقابل، به آنها خدمات ارائه کرده‌ایم و به تلاش‌های خود برای آزادی تمامی اسرای خود در زندان‌های اشغالگران ادامه خواهیم داد.

وی افزود: اگر دشمنان یمن به درخواست‌های صلح رضایت ندهند، ما آماده عملیات بزرگ هستیم.

سریع تبادل اسرا را موفقیت بزرگ انسانی، سیاسی و نظامی خواند و افزود، این دستاورد در نتیجه اقدامات رهبر انصارالله «عبدالملک الحوثی» به دست آمده است.

وی با اشاره به کارشکنی و تعلل‌های قبلی ائتلاف سعودی در تبادل اسرا  ادامه داد، ائتلاف سعودی از پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به شهر مأرب نگران است و همین موضوع به اهرم فشاری بر ائتلاف برای مذاکره بر سر تبادل اسرا تبدیل شد.

«فهمی یوسفی» معاون وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن هم در این خصوص گفت: در این عملیات تبادل، اسرا را نجات دادیم زیرا آنها تحت شکنجه قرار می‌گرفته‌اند.

وی افزود، برخی اسرا در داخل زندان‌های سعودی کشته شده‌اند و چه بسا اعضای بدن برخی از آنها فروخته شده باشد.

 

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول