اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

رسانه‌ها مروج وقف باشند/ لزوم وقف با توجه به نیاز روز جامعه

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور با اشاره به لزوم همراهی رسانه‌ها در ترویج فرهنگ وقف، گفت: امروز وقف از حالت سنتی خارج شده، بنابراین لازم است وقف با توجه به نیاز روز جامعه باشد.

رسانه‌ها مروج وقف باشند/ لزوم وقف با توجه به نیاز روز جامعه

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نور، حجت الاسلام عیسی توپاحیدری در نشست خبری با خبرنگاران این شهرستان که به مناسبت دهه وقف برگزار شد، ضمن تسلیت رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) با اشاره به اینکه27 ماه صفر به تاریخ قمری دهه وقف نام‌گذاری شده، اظهار کرد: مازندران، دیار علویان خاستگاه و زادگاه تشیع در ایران اسلامی است که بیشترین رقبات و امام‌زادگان در سطح کشور را دارد.

وی افزود: این استان با یک‌هزار و 361 امام‌زاده، 8 هزار اماکن مذهبی و 214 هزار و 492 رقبه، رتبه نخست کشوری و با 14 هزار و 364 موقوفه رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور، با بیان اینکه این شهرستان 432 موقوفه منفعتی و انتفاعی دارد، ادامه داد: 6 هزار و 228 رقبه دارد که 185 مورد مربوط به مساجد و بقاع متبرکه است.

این مسوول با اشاره به استقرار اداره اوقاف شهرستان در شهر نور و دفتر نمایندگی اوقاف در بخش بلده، تصریح کرد: در این شهرستان 122 امام‌زاده داریم که 51 امام‌زاده در سطح حوزه اوقافی اداره شهر نور و 71 امام‌زاده در حوزه نمایندگی اوقاف بلده قرار دارد. 

 

حیدری به نیات واقفان خیراندیش و تنوع و پراکندگی نیات اشاره کرد و افزود: 74 درصد درآمد موقوفات مربوط به عزاداری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) است.

*لزوم شناسایی وقف به مردم

وی از مهمترین وظایف اوقاف، شناساندن وقف و موقوفات به مردم عنوان و خاطر نشان کرد: اصحاب رسانه علم داران عرصه تبلیغ و ترویج وقف و موقوفات و بهترین پشتوانه انجمن یاوران وقف هستند که می‌توانند در شناساندن وقف و موقوفات با ارائه آمار، عملکرد و نیات واقفان کمک شایانی بکنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور با بیان اینکه وقف و اوقاف از حالت سنتی خارج شده و به همه زوایای خاص و ضرورت امروز جامعه توجه دارد، تصریح کرد: امروز علاوه بر عزاداری در امر بهداشت، کمک مومنانه، ساخت و ساز مراکز علمی، بهداشت و درمان، حمایت از نیازمندان و ایتام و ... وقف حرف برای گفتن دارد.

*لزوم ورود سرمایه‌گذار

این مسوول با بیان اینکه مقام معظم رهبری از چندین سال قبل تا کنون در شعار سال به رفع مشکلات اقتصادی کشور و مردم، نگاه و توجه جدی دارند، تصریح کرد: اوقاف به عنوان ثروت‌مندترین سازمان از نظر عرصه و اعیان که قابلیت تولید و کشاورزی دارد در حوزه اقتصادی می‌تواند جلو داری کند و بستر کار نیز فراهم است اما این مستلزم ورود سرمایه‌گذاران است.

حیدری گفت: شهرستان نور نیز با در اختیار داشتن این فرصت و زمین‌های 25، 7 و 4 هکتاری در عرصه کشاورزی و تولید جزء سه شهرستان برتر استان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به نقش مهم وقف در حوزه بهداشت، خاطر نشان کرد: همه مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان توسط واقفین خیر اندیش اهداء شد، مجموعه بهداشتی درمانی خریداری شده نداریم زیرا خیران علاوه بر اهدای زمین برای ساخت در تجهیز نیز مشارکت کردند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور از ورود اوقاف در مبارزه با بیماری کرونا خبر داد و گفت: اوقاف این شهرستان علاوه بر توزیع اقلام بهداشتی در سه مرحله حدود 20 هزار ماسک در بین شهروندان توزیع کرده است.

این مسوول با تاکید به اینکه اوقاف شدیدا مقید به اجرای وقف‌نامه است، تصریح کرد: امسال با توجه به شرایط خاص کرونایی با اجازه نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان، هزینه اطعام دهی، عزاداری و تعزیه در قالب تهیه سبد کالا به خانواده‌های زیر پوشش نهادهای حمایتی و نیازمند اهداء شد.

حیدری افزود: در این رابطه در اجرای طرح شمیم حسینی 800 سبد کالا هر بسته به ارزش 400 هزار تومان در بین خانواده‌های نیازمند توزیع و 250 بسته نیز در ایام دهه وقف در قالب طرح احسان ماندگار از محل تحصیل عواید و درآمد موقوفات شهرستان توزیع می‌شود که ارزش هر بسته در این مرحله 200 هزار تومان است.

وی به ورود جدی اوقاف در حوزه علم وفناوری اشاره و بیان کرد: در ترویج علم و تولیدات علمی و فناوری در قالب پارک علم و فناوری، نشستی را با دانشگاه تربیت مدرس شهرستان برای فعالیت پارک علم وفناوری در سطح شهرستان برگزار و حمایت لازم را می‌کنیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور با اشاره به لزوم آموزش در فضای مجازی با توجه به شرایط کرونایی، خاطر نشان کرد: در این اوضاع اقتصادی خرید گوشی هوشمند یا تبلت برای برخی خانوارها امکان ندارد بنابراین اداره اوقاف شهرستان از محل درآمد موقوفات 10 دستگاه تبلت خریداری کرده که با هماهنگی کمیته امداد در هفته آینده به 10 دانش‌آموز زیر پوشش این نهاد اهداء می‌شود.

 

این مسوول با تاکید بر اهمیت ظرفیت فضای مجازی در ابلاغ برنامه، تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف از اصحاب رسانه خواست تا با تمام ظرفیت مروج وقف باشند.

* بزرگ‌ترین وقف منفعتی کشور با 2 هزار متر عرصه و 7 هزار متر اعیان

حیدری با اشاره به بزرگ‌ترین وقف منفعتی کشور با 2 هزار متر عرصه و 7 هزار متر اعیان در ماه گذشته در این شهرستان که با حضور رئیس سازمان اوقاف افتتاح و بهره برداری شد، به لزوم وقف متناسب با نیازهای روز جامعه تاکید کرد و گفت: اوقاف آمادگی دارد تا با تخفیفات ویژه در وصول مطالبات از مستاجران اعم از ادارات، اشخاص حقیقی و یا متصرف، حقوق وقف را دریافت تا با توجه به شرایط خاص صرف نیات واقف و نیاز روز جامعه شود.

وی ترویج و گسترش فرهنگ وقف با توجه به نیاز روز جامعه، معرفی خدمات ارزشمند واقفین خیراندیش، راه اندازی انجمن یاوران وقف،غبار روبی گلزار شهدا و دیدار با خانواده‌های معظم شهدا، نشست تخصصی وقف با موسسات علمی، راه اندازی وقف‌های مشارکتی توسط عموم مردم و خیران، تشکیل شورای هماهنگی خیریه شهرستان با حضور متصرفان موقوفه و موسسات خیریه شهرستان را از برنامه‌های دهه وقف عنوان کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور با بیان اینکه همه واقفان خیر هستند اما برخی خیران از عنوان مقدس واقف برخوردار نیستند، گفت: در صدد هستیم با راه‌اندازی وقف‌های مشارکتی و توجه به نیاز روز شعار هر خیر یک واقف را محقق کنیم.

در این نشست که محمد چراغی واقف بزرگ‌ترین وقف منفعتی کشور با 2 هزار متر عرصه و 7 هزار متر اعیان با نیت نگهداری ایتام نیز به دعوت رئیس اداره اوقاف حضور داشت، اظهار کرد: مستاجران اوقاف خود را با دیگر مستاجران مقایسه نکنند و بدانند عواید حاصله صرف چه مواردی می‌شود.

وی به احیای موقوفات با تبدیل به احسن کردن برخی موقوفات توسط سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و افزود: بعضی از مسوولان و دستگاه‌ها نه تنها به ترویج و احیای وقف کمک نمی‌کنند بلکه سنگ‌اندازی هم می‌کنند.

این خیر با اشاره به بلا استفاده ماندن کتابخانه احداثی توسط وی در شهرستان محمودآباد، خواستار حمایت مسوولان و دستگاه‌های اجرایی شد و گفت: برای احداث خانه سالمندان و گرمخانه در 7 هزار متر زمین آمادگی دارم که نیازمند همکاری برخی مدیران شهرستانی از جمله شهرداری است.

انتهای پیام/86023/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول