اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

روایت سنگی که نماد شیون سال‌های دور ایلامیان است

سنگ سفید شیون در منطقه گردشگری تنگه شمشه شهرستان چرداول قرار دارد که مردگان استان ایلام توسط افراد درجه یک خود بر روی این سنگ تغسیل داده می‌شدند؛ مردم معتقد بودند که مردگان به واسطه این سنگ از عذاب قبر درامان می‌مانند.

روایت سنگی که نماد شیون سال‌های دور ایلامیان است

خبرگزاری فارس- ایلام؛ کبری هواسی: از ابتدای هستی تا به امروز یکی از اساسی‌ترین تفکرات آدمی را مساله مرگ و جهان پس از آن تشکیل داده است؛ این بینش در تمامی جوامع دارای مجموعه‌ای از نمودها و جلوه‌های گوناگون است؛ از آیین‌ها، مراسم و سرودها گرفته تا خلق آثاری همچون سنگ‌هایی که مردگان را روی آن غسل می‌دادند.

یکی از اجزا لاینفک تفکر هستی مساله مرگ و جهان پس از آن بوده است؛ مفهوم سنگ از دیرباز همواره برای آدمی از جایگاه خاصی برخوردار بوده، چه در قالب منزل‌گاه و چه در جایگاه محل آرامگاه ابدی انسان‌ها، آنجا که ما را شست‌وشو می‌دهند و در نهایت تدفین ابدی می‌کنند.

سنگ سفید شیون در استان ایلام شهرستان چرداول در منطقه تفریحی و گردشگری تنگه شمشه قرار دارد؛ یکی از سنگ‌های مهمی که گذشتگان از آن خاطرات زیادی دارد، خاطرات شیون سال‌های دور ایلامی‌ها که مردم در آن زمان مردگان را روی این سنگ شست‌وشو می‌دادند و در نهایت آن را تدفین می‌کردند. 

مردم مردگان خود را بر روی سنگ سفید شیون شست‌وشو می‌دادند

علی‌اصغر پور‌دهقان یکی از اهالی منطقه هلسم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، گفت: مردم در گذشته به این سنگ اعتقاد خاصی داشتند؛ خصوصا به خاطر اینکه در وسط رودخانه قرار داشت و آب این رودخانه از شفافیت بالایی برخوردار بود و مردم مردگان خود را چه در شهر ایلام و چه در روستای هلسم روی این سنگ شست‌وشو می‌دادند. 

وی افزود: این سنگ از قدیم‌الایام مورد استقبال پدران و بزرگان ما بوده؛ مردم اعتقاد داشتند که شاید به واسطه این سنگ مردگان از عذاب قبر در امان بمانند؛ پدران و بزرگان ما نیز در قدیم روی این سنگ شست‌وشو داده می‌شدند؛ این سنگ الان دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و مردم در غسالخانه‌ها مردگان را شست‌وشو می‌دهند.

پوردهقان ادامه داد: تنگه شمشه از مکان‌های زیبای طبیعی ایران است که در روستای هلسم واقع شده و دارای قدمتی چند هزار ساله است؛  این روستا بیشترین زمین آبی و دیم شهرستان را دارا است.

مردم به سنگ سفیدشیون اعتقاد ماوراالطبیعی داشتند

احمدی یکی دیگر از اهالی منطقه شمشه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: گذشتگان یعنی پدران ما اعتقاد داشتند که مردگان خود را بر روی این سنگ شست‌وشو دهند؛ مردگان بر روی این سنگ توسط افراد درجه یک خود تغسیل داده می‌شدند.

وی افزود: ریش سفیدان گفته‌اند زمانی که مردگان بر روی این سنگ شسته می‌شوند، روح آنان در آرامش قرار می‌گیرد؛ اکثر کسانی که از دنیا رفته‌اند و بر روی این سنگ شست‌وشو داده شده‌اند به این سنگ اعتقاد ماورا الطبیعی خاصی داشتند.

سنگ سفید شیون نماد مردم منطقه هلسم است

سارایی یکی دیگر از ساکنان این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، گفت: سنگ‌ها همیشه نماد تاریخ  ایرانیان بوده است؛ این سنگ نیز نماد گذشتگان و مردم منطقه هلسم و استان ایلام است.

وی افزود: این سنگ به فراموشی سپرده شده است اما در برهه‌ای از تاریخ برای مردم منطقه ارزشمند بوده است؛ بهتر است برخی نمادها در تاریخ  گذشتگان برای مردم بیان شود و از این نمادها مراقبت ویژه به عمل آید.

این سنگ دیگر کاربرد ندارد و مردگان را در غسال‌خانه غسل می‌دهند

عبدالمالک شنبه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، گفت: تنگه شمشه از مکان‌های زیبای طبیعی روستای هلسم است که قدمتی چند هزار ساله دارد و کوه چرمین را به دو قسمت تقسیم کرده است.

وی افزود: تنگه شمشه محل اتصال آب‌های دو بخش سیروان و چرداول است؛ هوای مناسب و چمن زارهای اطراف رودخانه و آب زلالش در دو فصل بهار و تابستان برای هر بازدید کننده‌ای جذاب و خاطره انگیز است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام، تصریح کرد: این سنگ که مردم و گذشتگان راجع به آن صحبت می‌کنند نیز بنا بر گفته ساکنان آن منطقه از دیرباز محل شست‌وشو مردگان در آن منطقه بوده است و امروز کاربرد چندانی در میان مردم ندارد. 

انتهای پیام/ 970813/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول