اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تأکید مسکو بر همکاری نظامی با ایران بعد از اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه در نشست خبری روزانه بر همکاری نظامی کشورش با ایران بعد از انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران تأکید کرد.

تأکید مسکو بر همکاری نظامی با ایران بعد از اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه یادآوری کرد مسکو بعد از منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران از روزهای آینده، همکاری‌های نظامی با ایران را ادامه خواهد داد.

به نوشته خبرگزاری ایتارتاس، زاخارووا که در کنفرانس خبری روزاانه صحبت می‌کرد تصریح کرد محدودیت‌های تسلیحاتی اعمال‌شده علیه ایران ارتباطی با حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: «همان‌طور که می‌دانید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ ممنوعیت تسلیحاتی علیه ایران وضع نکرد.»

وی اضافه کرد: «تهران به صورت داوطلبانه برخی محدودیت‌ها را پذیرفت. این اقدام، برای به نتیجه رسیدن زودتر گفت‌وگوها بر سر برنامه جامع اقدام مشترک برای سازش بر سر برنامه هسته‌ای ایران انجام گرفت.»

زاخارووا تأکید کرد: «همه طرف‌ها از ابتدا می‌دانستند که این محدودیت‌ها هیچ ارتباطی با مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران نداشتند.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد ایران یکی از شریکان قابل اتکای روسیه در بسیاری از زمینه‌های همکاری است.

او گفت: «ما اطمینان داریم که تمامی احتمال‌های ناشی از انقضای مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که مربوط به همکاری‌های فنی-نظامی با ایران هستند به صورت مقتضی در نظر گرفته شده و در راستای نفع دوجانبه و منافع مردم هر دو کشور مورد استفاده قرار خواهند گرفت.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین با اشاره به حمایت «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه از رفع محدویت‌های تسلیحاتی علیه ایران تصریح کرد مسکو بر اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و توافق هسته‌ای برجام تأکید کرد.

ساعتی قبل‌تر میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفتند که تمامی تلاش‌‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شکست‌خورده‌ و در آینده هم بی‌ثمر خواهند بود.

اولیانوف در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه آیا آمریکا می‌تواند از اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی علیه این کشور جلوگیری کند، شکست اخیر آمریکا در شورای امنیت برای رسیدن به این هدف را نشانه ضعف این کشور دانست. 

او با بیان اینکه اکثر اعضای شورای امنیت مخالفت خودشان را با اقدام آمریکا در این خصوص اعلام کرده‌اند گفت که ریاست دوره‌ای روسیه در شورای امنیت اهمیتی در این خصوص ندارد، اما مسکو در صورت لزوم با تلاش‌های آمریکا مقابله خواهد کرد.

دولت آمریکا بعد از شکست در جلوگیری از منقضی شدن این محدودیت‌ها علیه ایران تلاش کرد تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را احیا کند.

در این راستا، «مایک پامیئو»، وزیر خارجه آمریکا روز ۳۰ مرداد اعلام کرد واشنگتن رسماً خواستار بازگشت این تحریم‌ها علیه ایران از از نیمه شب ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) به وقت گرینویچ شده است.

این تلاش آمریکا هم با مخالفت ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت روبرو شد که اعلام کردند واشنگتن از توافق هسته‌ای برجام خارج شده و قادر نیست از مفاد این توافق و قطعنامه تأییدکننده آن (۲۲۳۱) برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

رئیس شورای امنیت در نشست این شورا در روز چهارم شهریورماه در پاسخ به پرسش نمایندگان روسیه و چین برای اعلام موضع درباره درخواست آمریکا برای پیشبرد مکانیسم بازگشت تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد با توجه به مخالفت اکثریت اعضای شورای امنیت این شورا در جایگاهی نیست که بتواند اقدام واشنگتن را به پیش ببرد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز چند روز بعد در اظهارنظری مشابه با تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول