اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

از ۲۷ مهر ماه هیچگونه مانعی در همکاری‌های نظامی بین ایران و پاکستان وجود ندارد

سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد اعلام کرد: با سپری شدن بازه زمانی پنج ساله و خاتمه یافتن محدودیت‌های مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱، هیچگونه مانع مشروع و قانونی در همکاری‌های نظامی و تعاملات مالی مرتبط با آن بین ایران و پاکستان وجود ندارد.

از ۲۷ مهر ماه هیچگونه مانعی در همکاری‌های نظامی بین ایران و پاکستان وجود ندارد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان امروز (پنجشنبه) در آستانه خاتمه برخی محدودیت‌ها بر تعاملات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در پنجمین سالگرد برجام و پایان محدودیت‌های تسلیحاتی بیانیه‌ای مطبوعاتی صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: با توجه به ناکامی آمریکا در نشست مورخ ۲۵ اوت ۲۰۲۰ شورای امنیت سازمان ملل متحد در تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران و تصویب قطعنامه جدید در این مورد، قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا همچنان دارای اثربخشی حقوقی است و اعضای سازمان ملل متحد ملزم به اجرا و رعایت آن هستند. بر اساس این قطعنامه با پایان یافتن پنج سال از پذیرش برجام، برخی از ممنوعیت‌ها و محدودیت های مربوط به جمهوری اسلامی ایران رفع می‌شود. لذا، از تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰، تجارت تسلیحات و اقلام نظامی با ایران، ارائه خدمات مالی به این کشور و اعطای ویزا و مجوز سفر به اشخاص مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران بلامانع خواهد بود.

این بیانیه می افزاید: جمهوری اسلامی ایران، تجارت و تعامل آزادانه با دیگر کشورها به ویژه همسایگان خود را به عنوان یک حق و یک اصل مهم در سیاست خارجی خود لحاظ کرده است و مطابق منشور و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد آن را اجرایی خواهد کرد.

در بیانیه سفارت ایران در اسلام آباد عنوان شده است: بدیهی است با سپری شدن بازه زمانی پنج ساله و خاتمه یافتن محدودیت های مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، هیچگونه مانع مشروع و قانونی در همکاری های نظامی و تعاملات مالی مرتبط با آن بین دو کشور همسایه ایران و پاکستان وجود ندارد. لذا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان ضمن تاکید بر اهمیت پیوندها و روابط همسایگی خود با جمهوری اسلامی پاکستان، اعلام می‌کند با رفع محدودیت‌های نظامی و مالی موضوع این بیانیه، خواهان گسترش هر چه بیشتر تعاملات مردمی، تجاری - اقتصادی، پولی- مالی و سیاسی با این کشور همسایه و برادر بوده و از هرگونه پیشنهاد و تسهیلاتی در این زمینه استقبال می‌کند.

این بیانیه می افزاید: انزوای بین‌المللی ایالات متحده آمریکا در اعمال رژیم ظالمانه و غیرقانونی تحریم‌ها علیه یک ملت بزرگ و آزاده، بار دیگر نشان داد که رویکرد جامعه بین‌المللی مبتنی بر احترام به حقوق ملت‌ها و حل و فصل مسائل جهانی از طریق تعامل، دیپلماسی، گفت‌وگو و چندجانبه گرایی است. عدم موفقیت آمریکا در احیای تحریم‌های پیشین شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران، تفوق چندجانبه گرایی، احترام به حقوق بین‌الملل بر یکجانبه گرایی و پیشبرد رویکردهای خصمانه از طریق زور، اجبار، تهدید و ارعاب را اثبات کرد.  

در بیانیه مزبور آمده است: جمهوری اسلامی ایران از تمامی کشورهایی که با حفظ رویکرد اصولی خود به دفاع از برجام پرداخته و در حفظ اثربخشی حقوقی و اجرایی این سند مهم سازمان ملل متحد کوشیدند تشکر می‌کند. همچنین این سفارت تشکر ویژه دولت متبوع خود از دولت، مجلسین و ملت شریف جمهوری اسلامی پاکستان در حمایت از برجام و محکومیت اقدامات یکجانبه ایالات متحده آمریکا در خروج از این موافقتنامه و اعمال تحریم های ظالمانه و ضد انسانی علیه جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌کند.

به گزارش فارس، اکتبر (۲۷ مهر ماه/ یکشنبه) ساعت ۳:۳۰ بامداد محدودیت‌های تسلیحاتی مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ ملغی می‌شود.

در همین خصوص سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی در این باره اضافه کرد: در آن ساعت دو اتفاق می‌افتد. اول اینکه محدودیت صادرات و واردات اقلام تسلیحاتی از مبدا و به مقصد ایران ملغی می‌شود. دوم اینکه محدودیت سفر ۲۳ شخص حقوقی موضوع فهرست ۲۲۳۱ هم خاتمه می‌یابد. ولی مهمترین بعد این تاریخ، باور شکست مجدد تاریخی آمریکاست که به رغم تمامی گردنکشی‌ها، حیله گری‌ها و اقدامات فراقانونی نتوانست کار خودش را جلو ببرد و جمهوری اسلامی ایران بار دیگر نشان داد آمریکا اینقدر که عنوان می‌کند قدر قدرت نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول