اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

چهار دهه تلاش برای تربیت مجریان انقلابی در فارس

صدا و سیما جزء نخستین نهادهایی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی در ‌اختیار نیروهای انقلابی قرار گرفت و از عوامل شاهنشاهی پاکسازی شد.

چهار دهه تلاش برای تربیت مجریان انقلابی در فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، با پاکسازی‌ نیروهای شاهنشاهی و استقرار نیروهای انقلابی در سازمان صدا و سیما، برای تاثیرگذاری این رسانه ملی نیاز به تربیت نیروهای توانمند در بخش های مختلف از جمله مجریان بود.

در چهار دهه گذشته اقدامات مختلفی از سوی سازمان صدا و سیما در خصوص تربیت مجریان انقلابی و توانمند صورت گرفته است که برای بررسی این و موضوع به گفت و گو با مجری پیشکسوت و توانمند استان فارس پرداختیم.

همایون یزدان پور گوینده پیشکسوت، شاعر و ادیب فارسی در گفت و گو با خبرگزاری فارس این چنین خود را معرفی کرد: متولد ۱۰ بهمن ۱۳۲۵ در  شیراز متولد شدم، در زمستان سرد بهمن ماه به دنیا آمدم و در حال حاضر ۷۴ سال دارم.

وی افزود: در مدرسه شاپور شیراز درس خواندم و برای ادامه تحصیل به  تهران رفتم و از آنجا به روزنامه و مجلات راه پیدا کردم، در چند روزنامه و مجله ویراستاری می‌کردم و صفحات شعر داشتم.

این چهره نام‌آشنای فارس ادامه داد: روزی یکی از دوستانم اعلام کرد که شیراز گوینده رادیو و تلویزیون می خواهد اگرچه در حال فراهم کردن مقدمات کار در شرکت نفت بودم اما علاقه زیاد به گویندگی مسرم را تغییر داد.

این مجری پیشکسوت صدا و سیمای فارس گفت: زمانی که کلاس دوم ابتدایی بودم پدرم یک رادیو بزرگ برایم خریده بود و من همیشه درازکش کنار رادیو می‌خوابیدم و تمام ایستگاه‌های رادیویی را می‌گرفتم و با گوینده های رادیو همزاد پنداری می‌کردم و خودم را جای آنها می‌گذاشتم.

یزدان پور افزود: بالاخره با امتحانی که در زمینه گویندگی دادم به رادیو ورود اما کار اصلی خود را با نویسندگی شروع کردم.

وی ادامه داد: نویسنده برنامه‌ای به نام درس زندگی بوده و دو سال این برنامه را اجرا می کردم، روزی گوینده این برنامه نیامده بود و من به جای وی گویندگی کردم و همه کسانی که پشت شیشه با علاقه به اجرای من نگاه می‌کردند بعد از به اتمام رسیدن این برنامه به من گفتند که از این پس برنامه را خودت بنویس و خودت هم اجرا کن.

این مجری پیشکسوت گفت: با تحولاتی که در این برنامه به وجود آوردم خیلی زود مورد توجه مسئولین قرار گرفتم، کارم بیشتر مورد توجه قرار گرفت و آن زمان هنوز تلویزیون در شیراز نبود.

یزدان پور افزود: سال ۱۳۴۳ من وارد رادیو شدم، تلویزیون در سال ۱۳۴۶ به شیراز آمد اما بعد از اینکه تلویزیون آمد امتحان گویندگی در تلویزیون را دادم و قبول شدم.

وی ادامه داد: کسانی که در رادیو بودند هیچ وقت نمی توانستند به تلویزیون راه پیدا کنند اما اولین روزی که رادیو و تلویزیون در هم ادغام شد با اجرای اخبار عصرگاهی به مدت ۳۳ سال کار گویندگی خبر به عهده من واگذار شد. 

وی ادامه داد: سال ۱۳۶۴ با تغییر مدیریت رادیو و تلویزیون من هم به شغل قبلی برگشتم که تهیه‌کنندگی و گویندگی بود.

وی اضافه کرد: همچنان ادامه دادیم و از آنجایی که به این کار علاقه داشتم در رادیو و تلویزیون بسیاری از برنامه ها از جمله برنامه صبح رادیو را مدیریت می‌کردم. 

یزدان پور افزود : زمانی که هیچ برنامه‌ای در ایران نبود، برنامه‌ای که من تدارک دیدم به نام آینه اجتماع با استقبال و توجه بسیار زیادی از سوی مردم شیراز روبرو شد.

این مجری پیشکسوت گفت: خوشبختانه این کار مورد توجه مسئولین قرار گرفت و همین امر سبب شد در حکم‌بازنشستگی من قید کنند که ایشان تا اطلاع ثانوی می توانند در صدا و سیما مشغول به کار باشند، تا بعد از بازنشستگی کارم را ادامه دهم. 

 یزدان پور افزود: یکی از افتخارات بزرگ زندگی من دبیر کنگره ادبی سعدی سال ۱۳۶۳ بود که از طرف دانشگاه شیراز برگزیده شدم، مدیریت این کنگره کار بسیار دشواری بود زیرا از سراسر دنیا مهمان های مختلف و زیادی دعوت شده بودند و من در آنجا بود که نشان دادم برای این کار ها ساخته شده‌ام و همیشه در خاطرم می ماند که شعری را که از یکی از شعرای بزرگ افغانستان برای سعدی سروده بودند قرائت کردم و همه مردم به گریه افتادند.

وی ادامه داد: خارج از رادیو و تلویزیون ۴۰ سال است که در روزنامه خبر جنوب که در شیراز منتشر می شود، دبیر شعر و ادب هستم و پنجشنبه ها ضمیمه هشت ساعته نگاه پنجشنبه را ارائه می‌کنیم که حدود ۲۵، ۲۶ سال است که این ضمیمه در سراسر استان پخش می شود و مورد توجه شعرا و نویسندگان استان واقع شده است.

این مجری و گوینده پیشکسوت گفت: کلاسهای گویندگی را که ۲۰ سال است در باشگاه خبرنگاران جوان دایر شده است مدیریت می‌کنم و هنرجویان بسیار ارزشمندی را تقویت کردم که خیلی از آنها در شبکه‌های سراسری یک، دو، سه و شبکه های استانی و سایت های مختلف رادیویی موقعیت های خوبی را پیدا کردند.

یزدان پور راز موفقیت خود را این چنین بازگو کرد: راز موفقیت من فقط عشق است، اگر آدم عاشق هر کاری باشد می تواند موفق باشد که من از همان کودکی به گویندگی عشق می ورزیدم و بالاخره راه خود را انتخاب کردم. نه تنها در زمینه کار گویندگی، در زمینه نویسندگی و تهیه‌کنندگی توفیقات بسیار زیادی را به دست آوردم.

وی ادامه داد: شاید تعجب کنید یک برنامه ورزشی را من تهیه کرده و تندیس بهترین برنامه ورزشی را در سال ۱۳۸۰ را ازآن خود کردم. 

این مجری پیشکسوت گفت: همچنین این موفقیت‌ها را مدیون مرحوم همسرم هستم که من را حمایت کرد که به رادیو و تلویزیون بپردازم وعلاقه خود را نشان بدهم.

یزدان پور افزود: ۴۰ سال من در مراسم نوروز و هفت سین در منزل حضور نداشتم و برنامه‌های صدا و سیما را اجرا می‌کردم و چقدر از خانواده دور  بودم، با وجود همه این ها  به خاطر عشقی که همسرم به من و زندگیم داشت خانه را آنقدر آرام نگه داشت که من بتوانم این توفیقات را به دست بیاورم.

وی ادامه داد: بی شک من انقدر عاشق این کار هستم و عاشق ارتباط با مردم که وقتی پای میکروفون و دوربین می نشینم همه مردم را در برابر خود می‌پندارم و همیشه سعی کردم گوینده به‌روزی باشم و به دنبال مطالعه بروم و از مسائل روز دور نباشم و از جوی که در دنیا و در کشور وجود دارد عقب نمانم تا مخاطبین را با خودم همراه کنم.

وی اضافه کرد: تنها خواهش من از گوینده های جوان این است که سعی کنند اول با خودشان روراست باشند و زندگی سالمی داشته باشند، بعد مطالعه کنند و با دانش و فرهنگ با مردم روبه‌رو شوند.

این مجری پیشکسوت گفت: ما در شهری زندگی می کنیم که بزرگترین شعرای دنیا در آن زندگی می کردند، بنابراین مسئولیت بسیار خطیری بر عهده گوینده ای است که  در رادیو و تلویزیون کار می‌کند و باید از دانش و فرهنگ بالایی برخوردار باشد.

یزدان پور افزود: من سعی و کوشش کردم که این چنین باشم حالا تا چه اندازه مردم مرا  قبول داشته باشند نشانگر لطف آنهاست که من همیشه مدیون لطف و محبت آنها بودم.

وی ادامه داد : قبل از انقلاب کار در صدا و سیما خیلی دشوار نبود همین که یک نفر را علاقه مند به گویندگی می‌دیدند و صدا و عشق  و توان خاص این کار را دارد جذب می کردند.

این مجری پیشکسوت گفت: آن زمان ۲۵ میلیون جمعیت بیشتر نداشتیم اما الان در کشوری هستیم با جمعیت ۸۰ میلیون و دشواری‌های خاصی برای ورود به مشاغلی از جمله صدا و سیما وجود دارد.

یزدان پور افزود:  طبعاً آن زمان راحت‌تر بود و در حال حاضر به خاطر حساسیت هایی که وجود دارد باید مقداری سخت گیر باشند زیرا میکروفون و دوربین را نمی‌شود دست هر کسی سپرد باید از هر نظر و هر جنبه مورد اطمینان باشد.

یزدان پور بیان کرد: بعد از انقلاب صدا و سیما موفق تر است چون هم زمان با دنیا پیش می‌رود، آن زمان صدا و سیما برنامه هایش طبق آن زمان بود هنوز تلویزیون رنگی به ایران نیامده بود و تقریباً یکی دو سال قبل از پیروزی انقلاب تلویزیون رنگی به ایران آمد و در دوران انقلاب توسعه پیدا کرد و رنگی شد و شبکه ها که از دو شبکه تلویزیونی به ده‌ها شبکه تلویزیونی در تلویزیون و چند شبکه رادیو در رادیو دست پیدا کردیم.

وی ادامه داد: بنابراین از نظر کاری و تکنولوژی صدا و سیما موفق بوده اما از نظر جذب نیرو و به خاطر حساسیت هایی که داریم به اندازه متقاضیان که علاقه‌مند به صدا و سیما باشند پذیرش نداریم.

یزدان پور با اشاره به خاطرات دوران کاری خود گفت : هر لحظه کارم با خاطره توأم است، ۵۷ سال است که من با رادیو و تلویزیون مشغول به فعالیت هستم.

وی ادامه داد: بعد از ۲۵ سال که بازنشسته شدم این آغاز سومین دوره کار من در صدا و سیما است، هر لحظه اش با خاطره توأم است به جز خاطرات خنده دار و تپق ها که خیلی زیاد است  بگذریم یک خاطره فوق العاده جالب دارم و آن این است که در جشنواره کشورهای اقیانوسیه و ایران من مجری برنامه در زیباکنار در رشت بودم.

وی اضافه کرد: در این جشنواره گویندگان و هنرپیشه‌های باسابقه ای که تمام عمرشان را در رادیو و تلویزیون گذرانده بودند حضور داشتند در آن زمان دکتر خجسته مدیر صدای ایران بود که با دیدن من در جمع همکاران گفت شما فردا مجری افتتاحیه اقیانوسیه و ایران هستید و من در جواب گفتم شما مرا غافلگیر کردید گفت شما از پس این کار بر می‌آیید و باید انجام دهید و من هم قبول کردم.

این مجری پیشکسوت گفت: آن شب تا ساعت چهار بعد از نصف شب به خاطر  وظیفه بسیار خطیری که به من محول شده بود بیدار ماندم و نام تمام گویندگان و هنرپیشه‌های تراز اول که از سال ۱۲۱۹ تا سال ۱۳۰۸ آنجا حضور داشتند و خیلی از آن‌ها به رحمت ایزدی پیوسته بودند را در قالب یک شعر نو به نام صداهای ماندگار آوردم، شعر را خواندم و تمام کسانی که در آنجا حضور داشتند از جایشان و بلند شدند و به مدت ۱۵ دقیقه دست می زدند و گریه می‌کردند زیرا حالت نوستالژی برایشان به وجود آمده بود.

یزدان پور افزود: بعد از اینکه به صرف چای رفتیم همه به سمت من آمدند و پرسیدند این همه عشق و اطلاعات را از کجا آورده ای؟ گفتند ما در تهران این اسامی را یادمان نبود تو چطور این اسامی را در ذهنت نگه داشتی و در یک شعر بیان کردی؟

وی ادامه داد: همان زمان دکتر خجسته مرا دیدند و گفتند من بی دلیل تو را برای این کار انتخاب نکردم این کار فقط از تو بر می آمد چون به سابقه و فرهنگ تو از قبل آشنا بودم که خوشبختانه این یک خاطره خوب و به یادماندنی من در صدا و سیما بود.

یزدان پور گوینده و شاعر پیشکسوت استان فارسی در پاسخ به این سوال که چه زمانی دست از  گویندگی و مجری گری برمیدارید؟ گفت : من زمانی را انتخاب نکردم چرا که زمان در دست خداست و تا زمانی که خدا یاری کند همراه مردم هستم چرا که آنها مایه دلگرمی و امید من برای اجرا هایم بودند و تا زمانی که مردم مرا دوست داشته باشند  و اگر خدا بخواهد و این توان را به من بدهد سر کارم خواهم بود.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول