اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ثبات افغانستان شرط اصلی امنیت و توسعه پایدار در اوراسیا است

کارشناسان ازبکستان و اتحادیه اروپا گفتند:صلح و ثبات در افغانستان شرط اصلی امنیت و توسعه پایدار در فضای ارواسیا است.

ثبات افغانستان شرط اصلی امنیت و توسعه پایدار در اوراسیا است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، کارشناسان ازبکستان و اتحادیه اروپا در نشستی ویدئویی با موضوع «تثبیت روابط اروپا- ازبکستان و افغانستان» اعلام کردند صلح و ثبات در افغانستان شرط اصلی امنیت و توسعه پایدار در فضای ارواسیا است.

در این نشست ویدئویی که توسط بنیاد فریدریش ابرت آلمان و موسسه مطالعات استراتژی و منطقه‌ای وابسته به ریاست جمهوری ازبکستان سازماندهی شد، نمایندگان دفاتر سیاست خارجی، روسا و کارشناسان برجسته مراکز تحلیلی اتحادیه اروپا، آلمان، افغانستان و ازبکستان چگونگی و چشم انداز همکاری های سودمند در دستیابی به صلح بلندمدت و پایدار در افغانستان را بررسی کردند.

«اکرمجان نعمت اف» معاون اول رئیس موسسه مطالعات استراتژی و منطقه‌ای وابسته به ریاست جمهوری ازبکستان با اشاره به آغاز گفت‌وگوهای صلح آمیز بین گروه «طالبان» و دولت افغانستان در «دوحه» گفت: این یک فرصت تاریخی برای پایان دادن به جنگ چندین ساله در افغانستان است.

به گفته وی، گفت‌وگوها آسان نخواهد بود این فقط آغاز یک راه سخت است اما راه دیگری وجود ندارد. حل و فصل اوضاع افغانستان فقط از طریق گفت‌وگوهای سیاسی و پیشبرد پروسه صلح توسط خود افغانستان و به رهبری آنان امکان پذیر راست.

«نعمت اف» ضمن تاکید بر لزوم مداومت و پیشبرد پروسه صلح اظهار داشت: تحکیم بیش از پیش مشارکت جامع و درازمدت ازبکستان و اروپا می تواند در پروسه دستیابی به صلح در افغانستان نقش مهمی ایفا کند. صلح و ثبات در افغانستان شرط اصلی امنیت و توسعه پایدار در فضای ارواسیا است.

تاکید شد که بازسازی اقتصاد افغانستان، در کشوری که ازبکستان و اتحادیه اروپا پتانسیل بزرگ دارند، یکی از مهم ترین عوامل حل و فصل اوضاع در این کشور می باشد. این نه تنها پایه اجتماعی و اقتصادی پروسه صلح سیاسی را تشکیل دهد بلکه می تواند در حذف شرایط فعالیت گروه‌های افراط‌گرا و تروریستی سهم قابل ملاحظه ای داشته باشد. این به طور کامل پاسخگوی منافع هم ازبکستان و هم اتحادیه اروپا است.

در این ارتباط بر اهمیت تمرکز تلاش های مشترک برای اجرای طرح های زیربنایی، اجتماعی و اقتصادی و حمل و نقلی- لجستیکی در قلمرو افغانستان تاکید شد. این مورد به ثبات دائم این کشور کمک خواهد کرد، روش همکاری های متقابل منطقه ای را به طور کلی تغییر می کند و برای توسعه پایدار تمام فضای ارواسیا شرایط مناسبی را ایجاد می کند.

به عقیده «نعمت اف»، اجرای برنامه های مشترک در زمینه های بازرگانی، انرژی و حمل و نقلی در افغانستان می تواند به شکل‌گیری اجماع منطقه ای و بین المللی با هدف دستیابی به صلح پایدار در افغانستان یک عامل مهم باشد.    

وی ادامه داد: این امر برای گسترش و تعمیق بیش از پیش همکاری های آسیای مرکزی و جنوبی با قاره اروپا کمک خواهد کرد.

«نعمت اف» در پایان تاکید کرد: کشورهای آسیای مرکزی در حل و فصل اوضاع افغانستان و بازسازی اقتصاد این کشور می توانند همکاران مطمئن اتحادیه اروپا باشند.

سخنرانان اصلی این نشست ویدئویی «پیتر بوریان» نماینده ویژه اتحادیه اروپا در کشورهای آسیای مرکزی، «اکرمجان نعمت اف» معاون اول رئیس موسسه مطالعات استراتژی و منطقه‌ای وابسته به ریاست جمهوری ازبکستان، «یما یاری» سفیر افغانستان در آلمان، «ماگدلنا کرشنر» نماینده بنیاد فریدریش ابرت در افغانستان و «اورخلا نعمت» مدیر نهاد تحقیق و ارزیابی افغانستان بودند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول