اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

لزوم عزم جدی پارک‌های علم و فناوری در راستای توسعه نهادهای فناوری استان

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سفر خود به استان خراسان رضوی، ضمن بازدید از پارک علم و فناوری این استان گفت: پارک علم و فناوری استان باید برای توسعه نهادهای فناوری در استان، عزم جدی داشته باشد.

لزوم عزم جدی پارک‌های علم و فناوری در راستای توسعه نهادهای فناوری استان

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مشترک با رئیس و مسؤولان پارک علم و فناوری خراسان بر توسعه و توزیع رسالت و ماموریت پارک در استان تاکید کرد و گفت: پارک علم و فناوری استان باید برای توسعه نهادهای فناوری در استان، عزم جدی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری خراسان از معدود پارک‌های رشدیافته در کشور است، گفت: دانشگاه‌ها باید از ظرفیت پارک‌های علم و فناوری استان‌ها استفاده کرده و در مدیریت مراکز رشد و پردیس‌های مشترک با پارک، از تجربه انباشته پارک‌ها استفاده کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: سرریز دانشِ معطوف به کاربرد دانشگاه باید در قد و قامت نهادهای فناوری همچون پارک‌های علم و فناوری ظاهر شود.

رضا قنبری، رئیس پارک علم و فناوری خراسان نیز در ادامه این نشست به معرفی و ارائه گزارش مبسوطی از فعالیت‌های پارک پرداخت.

وی با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری خراسان برگزارکننده اولین تور فناوری صنعت نفت در سال ۱۳۹۸ بوده است، گفت: پارک خراسان یکی از ۴ پارک معین وزارت نفت است.

قنبری افزود: پارک علم و فناوری خراسان دبیرخانه ملی پارک‌های علم و فناوری کشور با ماموریت توسعه فناوری در جزیره کیش نیز است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان پردیس دانشگاه فردوسی مشهد، پردیس سلامت ثامن، مرکز نوآوری حرم، مرکز توسعه فناوری تیراژ، مرکز بازی‌های رایانه‌ای، مرکز ساختمانی گمرک، مرکز نوآوری پالایشگاه شهید هاشمی نژاد و مرکز رشد سبزوار را از جمله پروژه‌های توسعه‌ای اخیر این پارک برشمرد.

گفتنی است معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین از پروژه در حال احداث پایلوت‌های فناوری پارک، شرکت دانش بنیان کاوش صنعت توس و نیز آزمایشگاه دیسپاچینگ شرکت دانش بنیان بهپویان امین منتظر بازدید و از نزدیک با روند فعالیت آن‌ها آشنا شد.

* بازدید معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی

غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، همزمان با روز جهانی غذا، به منظور آشنایی با عملکرد و فعالیت‌های مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی از این مؤسسه بازدید کرد.

وی، ضمن بازدید از این موسسه، صنعت غذا را با توجه به اهمیت موضوعات سلامت، ایمنی و امنیت غذایی مهم‌ترین صنعت کشور قلمداد کرد و گفت: این صنعت به طور مستقیم با سلامت جامعه در ارتباط است و وزارت علوم از ارتقای جایگاه این موسسه حمایت‌های لازم را به عمل می‌آورد.

وی با بیان اینکه اکثر قریب به اتفاق مراکز پژوهشی در کشور وابسته به دانشگاه‌ها هستند ادامه داد: موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی تنها موسسه پژوهشی مستقل کشور در حوزه غذا است که وابسته به وزارت علوم فعالیت می‌کند و این امر نشان دهنده توجه ویژه این وزارت به بحث پژوهش در صنعت غذا است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: وزارت علوم بر حمایت از این موسسه تاکید دارد و در مقابل، وظیفه این مرکز پژوهشی تحکیم جایگاه خود در بین تولید‌کنندگان صنایع غذایی است.

رحیمی مشارکت بیرونی ۹۶ درصدی در قراردادهای پژوهشی این موسسه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تمرکز بیشتر بر پژوهش‌های تقاضامحور نکته‌ای کلیدی در عملکرد موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی به شمار می‌رود و خوشبختانه این موسسه تاکنون عملکرد قابل توجهی داشته که با توجه به گستردگی صنعت غذا باید تلاش بیشتری نسبت به رفع مشکلات صنعت غذا و چالش‌های پیش روی کشور داشته باشد.

قدیر رجب زاده، رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی نیز در این بازدید بیان کرد: شناسایی چالش‌های ملی در بحث ایمنی و امنیت غذایی و ارائه راهکارهای برون رفت از بحران‌های موجود، شامل طراحی جیره‌های غذایی در شرایط بحران، کاهش ضایعات مواد غذایی، ارائه دانش فنی تولید مواد اولیه در صنایع غذایی با هدف کاهش وابستگی از جمله مهم‌ترین اقدامات این موسسه در سال‌های اخیر بوده است.

وی با اشاره به پاسخ‌گویی به نیازهای فناورانه ۱۱۵ واحد صنعتی و سازمان اجرایی در این موسسه در بازه زمانی ۹۸-۹۷، بیان کرد که تعاملات موسسه و صنعت غذا در قالب همکاری با واحدهای تحقیق و توسعه، انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک و ارائه دانش فنی، ارائه خدمات آزمایشگاهی، ارائه خدمات آموزشی و دانش افزایی و ارائه خدمات مشاوره‌ای صورت می‌گیرد.

گفتنی است رضا نقی‌زاده، مشاور معاون پژوهش و فناوری و محمد سعید سیف مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر رحیمی را در این سفر همراهی کردند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول