اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

مسجدی در مسیر محرومیت‌زدایی/ از اشتغال‌زایی تا خرید گوشی برای دانش‌آموزان بی بضاعت

مسجد موسی بن جعفر(ع) در ناحیه شهری مهرگان قزوین، از پنج سال قبل فعالیت خود را در حوزۀ محرومیت‌زدایی آغاز کرده و امروز نیز در حوزه‌های گوناگون با استفاده از تمامی ظرفیت‌های مسجد و جوانان خویش فعالیت می‌کند.

مسجدی در مسیر محرومیت‌زدایی/ از اشتغال‌زایی تا خرید گوشی برای دانش‌آموزان بی بضاعت

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مسجد در زمان پیامبر اسلام(ص) و ائمهٔ اطهار کارکردهای گوناگونی داشته است و محل تصمیم‌گیری‌های مهم اجتماعی بوده‌اند. برای مثال پیامبر در دوران حکومت خود، مسجد را محل قضاوت خویش قرار داده بود. اما اکنون متأسفانه مساجد از کارکرد اصلی خود دور مانده و تنها محل برگزاری اقامهٔ نماز جماعت شده‌اند. مسجد حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) واقع در منطقهٔ شهری مهرگان استان قزوین یکی از مساجدی است که طی چند سال اخیر کارکردهای مختلفی در زمینه‌های گوناگون از جمله محرومیت‌زدایی داشته است. مسؤول طرح‌های محرومیت‌زدایی این مسجد، روحانی جوان و خوش‌نام قزوینی است که از ظرفیت فضای مجازی بهره گرفته و با راه‌اندازی صفحه‌ای در فضای مجازی و بهره‌مندی از کمک‌های مردمی و خیرین، فعالیت‌های مختلفی در مسجد انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام علی رضایی، مسؤول مرکز نیکوکاری مسجد حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: مسجد موسی‌بن‌جعفر(ع) حدود 5 سال است که فعالیت‌های خود را در حوزه‌ٔ محرومیت‌زدایی آغاز کرده است و در زمینه‌های گوناگونی فعالیت می‌کند. یکی از طرح‌هایی که طی هفته‌های اخیر در این زمینه انجام می‌شود، جمع‌آوری زباله‌های خشک به نفع نیازمندان است، زیرا با توجه به تراکم جمعیتی که ناحیهٔ شهری مهرگان دارد ما از طریق جمع‌آوری زباله‌های دور ریختنی خشک به نفع نیازمندان اقدام به کمک به این عزیزان کرده‌ایم، به این صورت که مسابقه‌ای تحت همین عنوان برگزار کرده و از مردم تقاضا می‌کنیم زباله‌های خشک خود را به مسجد تحویل دهند. میان افرادی که در این طرح شرکت کرده و زباله‌های خشک خود را به مسجد می‌دهند، ماهیانه قرعه‌کشی ۳۰۰ هزار تومانی برگزار می‌کنیم که البته با توجه به استقبال مردمی، تصمیم بر این است که در ماه‌های آینده مبلغ جایزه افزایش یابد. وی در ادامه می‌گوید: در حیاط مسجد اتاقی تحت عنوان اتاق محیط زیست وجود دارد که این زباله‌ها در آن‌جا تفکیک می‌شوند و بدون واسطه به‌دست خریداران ضایعات می‌رسند. هزینه‌هایی که از فروش این ضایعات به‌دست می‌آید صرف خرید دارو برای نیازمندان می‌شود.

 

توزیع انواع مختلف کارت‌های مهربانی

ناحیهٔ شهری مهرگان یکی از نواحی استان قزوین است که اغلب ساکنین آن از قشر کارگر هستند و با توجه به شرایط اقتصادی جامعه با مشکلات فراوانی مواجه‌اند. حتی طی ماه‌های اخیر مشاهده شده که پشت شیشهٔ برخی نانوایی‌های آن اسامی بدهکاران به نانوایی درج شده است. مسؤول مرکز نیکوکاری مسجد این ناحیه عنوان می‌کند: ما با مشاهدهٔ این قبیل آگهی‌ها پشت شیشهٔ برخی نانوایی‌ها یا سوپرمارکت‌ها تصمیم به تهیه و توزیع کارت نان مهربانی گرفتیم، به این صورت که کفاره و نذورات مردمی را جمع‌آوری کرده و به 5 نانوایی در نقاط مختلف مهرگان می‌دهیم تا نان را به‌صورت رایگان در اختیار نیازمندان قرار دهند. در ادامه به نیازمندانی که شناسایی شده‌اند کارت‌های نان مهربانی اهدا می‌شود تا با ارائهٔ این کارت‌ها به نانوایی، به میزان مورد نیاز خود نان تهیه کنند.

البته با نانوایی‌ها صحبت شده که به افراد نیازمندی که کارت نان ندارند نیز نان رایگان ارائه شود، زیرا ممکن است حیا مانع شود تا برخی خانواده‌های آبرومند و نیازمند جهت دریافت کارت نان به مسجد مراجعه کنند. 140 خانوادهٔ نیازمند شناسایی شده‌اند که با توجه به تعداد نفرات خانوار، روزانه به آنان کارت نان ارائه می‌شود. در حالت کلی ماهیانه حدود 2 میلیون و نیم بابت کارت‌های نان لواش و سنگک به نانوایی‌ها پرداخت می‌شود.

 

وی در ادامه بیان می‌کند: یکی دیگر از کارت‌هایی که مسجد ما به نیازمندان ارائه می‌کند، کارت فلافل مهربانی است که البته اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا ارائهٔ این کارت لغو شده است، اما در آینده مجدداً برقرار می‌شود، کارت فلافل مهربانی به این صورت است که به خانواده‌های نیازمندی که دانش‌آموز دارند از این کارت‌ها اهدا می‌شود تا با ارائهٔ این کارت به یک ساندویچی مشخص در مهرگان، فلافل کیلویی تهیه کنند تا به‌صورت ساندویچی برای تغذیهٔ دانش‌آموز در مدرسه استفاده شود. رضایی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از کارت‌های ما کارت لبنیات است و ماهیانه به 80 خانوادهٔ نیازمند کارت لبنیات می‌دهیم تا با ارائهٔ این کارت به یک مغازهٔ لبنیاتی مشخص، لبنیات موردنیاز خود را تهیه کنند. هم‌چنین کارت دیگری تحت عنوان کارت سلمانی داریم که نیازمندان با ارائهٔ این کارت به سلمانی، می‌توانند به‌صورت رایگان از خدمات این مکان بهره‌مند شوند.

خرید گوشی‌های هوشمند و بسته‌های لوازم التحریر برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت

با توجه به شیوع کرونا و عدم دسترسی برخی دانش‌آموزان نیازمند به گوشی یا تبلت‌های هوشمند، برخی از این دانش‌آموزان تا حدودی از دروس خود عقب مانده‌اند و همین امر ممکن است به‌صورت ناخواسته موجب ترک تحصیل یا عقب ماندن و ضعیف شدن درس این دانش‌آموزان شود. رضایی در رابطه با این مسئله می‌گوید: با توجه به شیوع کرونا و ادامه تحصیل دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی و سامانهٔ شاد، دانش‌آموزان نیازمندی را شناسایی کرده‌ایم که جهت ادامه تحصیل خود نیاز به گوشی‌های هوشمند برای فعالیت در سامانهٔ شاد دارند. با این دانش‌آموزان صحبت شده که ابتدا از مدرسه و آموزش و پرورش برای ما نامه بیاورند، سپس برای این عزیزان گوشی‌های هوشمند تهیه می‌شود. در این طرح تاکنون 5 گوشی هوشمند برای 5 دانش‌آموز نیازمند خریداری شده است.

 

هم‌چنین تلاش بر این است که در راستای حمایت از کالاهای ایرانی، مارک‌های ایرانی خریداری شود. البته طرح فوق کماکان ادامه دارد، زیرا طبق پیگیری‌های انجام شده، هنوز برخی از دانش‌آموزان مهرگانی فاقد گوشی‌های هوشمند جهت ادامه تحصیل هستند. خوش‌بختانه کسبه نیز در اجرای این طرح با ما همکاری می‌کنند و تخفیف‌های مناسبی برای ما قائل می‌شوند تا بتوانیم به دانش‌آموزان بیشتری کمک کنیم تا خدای‌ناکرده به‌دلیل فقر از تحصیل باز نمانند. هم‌چنین در ابتدای هر سال تحصیلی با کمک‌های مردمی و خیرین، 113 بسته لوازم تحریر شامل کیف، جامدادی، مداد رنگی، دفتر، لیوان و بقیهٔ ملزومات دانش‌آموزی تهیه و به دانش‌آموزان نیازمند اهدا می‌شود.

 

کمک به نیازمندان؛ از هزینه‌های درمانی تا بسته‌های معیشتی

در انتهای دفترچه‌های بیمهٔ درمانی به نقل از مقام معظم رهبری نوشته شده «ما می‌خواهیم اگر کسی در خانواده مریض شد آن خانواده بیش از رنج مریض‌داری رنج دیگری نداشته باشد». متولیان مسجد حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) در تلاشند به این فرمایش مقام معظم رهبری جامهٔ عمل بپوشانند، به همین منظور به کمک بیماران نیازمند شتافته‌اند. مسؤول مرکز نیکوکاری این مسجد اظهار می‌کند: ما با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و کمک‌های مردمی و خیرین، هزینهٔ ویزیت و داروهای بیماران نیازمند را پرداخت می‌کنیم. هم‌چنین هزینه‌های آزمایشگاه، سونوگرافی، پوشک و ایزی‌لایف را نیز به نیازمندان پرداخت می‌کنیم تا رنجی به‌جز رنج و غصهٔ مریض‌داری نداشته باشند. وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از فعالیت‌های مسجد ما تهیه و توزیع بسته‌های ارزاق به‌صورت ماهیانه به نیازمندان است که هر ماه 140 بستهٔ معیشتی هر یک به ارزش 150 الی 200 هزار تومان، میان نیازمندان توزیع می‌کنیم و هم‌چنین ماهیانه یک یا دو گوسفند قربانی کرده و گوشت آن میان فقرا توزیع می‌شود. رضایی در ادامه بیان می‌کند: با توجه به شیوع کرونا و آسیب‌های شغلی که به برخی از ساکنین منطقهٔ مهرگان وارد شده است و در پرداخت هزینهٔ انشعابات خود در بلوک‌ها دچار مشکل شده‌اند، ما با مدیران تمامی ساختمان‌ها در ارتباط هستیم و طبق اطلاعاتی که از آن‌ها دریافت می‌کنیم هزینهٔ انشعابات افرادی که به‌دلیل آسیب‌های شغلی ناشی از کرونا قادر به پرداخت فیش‌های آب، برق و یا گاز واحد خود نیستند را پرداخت می‌کنیم و در ادامه با توجه به ارتباطی که با کاریابی‌ها، کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و شرکت‌ها داریم تلاش می‌کنیم برای این عزیزان شغل مناسبی پیدا می‌کنیم.

 

از ضدعفونی بلوک‌ها و مدارس تا ایجاد اشتغال برای جوانان مسجدی

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون گروه‌های مردمی، هیئات و نهادهای مختلفی در قزوین اقدام به تهیه و توزیع ماسک و ضدعفونی معابر، ماشین‌ها، دستگاه‌های عابربانک و مناطق مختلف نموده‌اند. مسجد حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) نیز از این اقدامات انجام داده و در ابتدای شیوع کرونا، با استفاده از ظرفیت بسیج خواهران 24 هزار ماسک دوخته و میان مردم مهرگان توزیع کرده است. هم‌چنین این مسجد علاوه بر ضدعفونی مداوم بلوک‌های مهرگان و مدارس، به تمامی مدارس و بلوک‌های این ناحیه اعلام کرده که این آمادگی را دارد که در صورت تمایل هر شب آن‌ها را به‌صورت رایگان ضدعفونی کند. در کنار این فعالیت‌ها، متولیان این مسجد اقدام به ایجاد اشتغال برای جوانان مسجدی کرده‌اند. رضایی در این رابطه می‌گوید: تمامی بلوک‌های مهرگان اتاقی به نام اتاق تأسیسات دارند. داخل این اتاق‌ها، 6 و در برخی موارد 4 مخزن وجود دارد. آب در این مخازن ذخیره شده و از طریق پمپ‌ها به واحدهای مختلف پمپاژ می‌شود. آبی که داخل این مخازن ذخیره می‌شود، سنگریزه و خاک دارد و زمانی که خاک در این‌ها ته‌نشین می‌شود، لازم است مخازن شستشو داده شوند. ما این فرصت شغلی را برای جوانان ایجاد کرده‌ایم و با خریداری دستگاه لجن‌کش و تمامی لوازم جهت شستشوی مخازن برای مسجد، دستگاه را در اختیار آنان قرار داده‌ایم تا طبق درخواست مدیران ساختمان، به ساختمان‌ها رفته و مخازن بلوک‌ها را شستشو دهند و از این طریق کسب درآمد کنند.

از تشکیل کارگاه‌های مختلف و ایجاد اشتغال برای بانوان تا برگزاری کارگاه‌های مشاوره

مسجد حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) در تلاش است مسجد را به پایگاهی تبدیل کند که همهٔ امور مردمی در آن انجام شود و مردم بتوانند تمامی نیازهای خود را از طریق مسجد رفع کنند. رضایی عنوان می‌کند: ما تلاش می‌کنیم در کنار کمک‌هایی که به نیازمندان می‌کنیم، برای آنان اشتغال ایجاد کنیم و به اصطلاح این‌گونه نیست که تنها به آنان ماهی بدهیم، بلکه ماهی‌گیری نیز به آن‌ها یاد می‌دهیم و رویکردمان به‌سوی ایجاد اشتغال پایدار است. در همین زمینه، اقدام به راه‌اندازی کارگاه‌های مختلفی کرده‌ایم. یکی از این کارگاه‌ها که از ابتدای این هفته آغاز به کار می‌کند و 20 خانم در آن مشغول به فعالیت می‌شوند کارگاه تمیز کردن پر است. در این کارگاه، بانوان پرهای طبیعی پرندگان را تمیز کرده و به کارگاه دیگری ارسال می‌کنند تا در آن‌جا با آن‌ها خزهای لباس، گیره‌های مو و یا گردگیر تهیه شود.

هم‌چنین یکی دیگر از کارگاه‌های ما که به‌زودی آغاز به کار خواهد کرد کارگاه شمع‌سازی است که بازار فروش آن نیز شناسایی شده است. از دیگر کارهایی که تلاش داریم انجام دهیم خرید دستگاه‌هایی برای مبل‌شویی و قالی‌شویی است تا با این دستگاه‌ها برای جوانان مسجدی ایجاد اشتغال کنیم.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه در عصر کنونی، مساجد از کارکردهای اصلی خود دور مانده‌اند و تنها تبدیل به محلی برای برگزاری نماز شده‌اند که تمام همت و تلاش ما بر این است که بتوانیم مسجد را به رویکرد اصلی خود بازگردانیم و در این راستا با تمام قوا پیش می‌رویم و فکرهای جدیدی نیز برای آینده داریم. ما نخستین کتابخانهٔ مهرگان را نیز در مسجد تأسیس کرده‌ایم که 400 عضو دارد و دارای سالن مطالعه است.

 

هم‌چنین مسجد ما دارای کلاس‌های تابستانی، مهدکودک و پیش‌دبستانی با ارائهٔ مدرک معتبر است. این روحانی جوان و خوش‌فکر که تمامی این خدمات را با همراهی همسر خود به نیازمندان ارائه می‌دهد، در ادامهٔ گفت‌وگو مطرح می‌کند: ما به بحث فعالیت، تحرک و نشاط بانوان نیز بسیار اهمیت قائلیم و با توجه به این‌که آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی در ناحیهٔ شهری مهرگان بسیار بالاست، تلاش می‌کنیم بانوان را فعال کرده و پای‌کار بیاوریم. در همین راستا اردوهای رایگان ویژهٔ بانوان نظیر کوهنوردی به همراه صبحانه و یا اردوهای دیگر تدارک می‌بینیم که البته این فعالیت‌ها در این برهه از زمان به‌دلیل شیوع کرونا تا حدودی کمرنگ شده است. هم‌چنین هر هفته یکی از مشاوران برتر استان را به مسجد دعوت می‌کنیم تا دوره‌های مشاوره برای بانوان برگزار کند و فصلی یک بار نیز یکی از مشاورین کشوری را به مسجد دعوت می‌کنیم. این مسؤول در ادامه اظهار می‌کند: یکی دیگر از فعالیت‌های ما تشکیل اتاق نیازمندی‌ها در مسجد است. با توجه به این‌که بانوان این منطقه در واحدهای کوچک 60 متری زندگی می‌کنند و دسترسی چندانی به امکانات شهری ندارند و همسران آنان نیز اغلب کارگر هستند و صبح تا شب منزل نیستند، این بانوان نیاز به درد و دل دارند و در اتاق نیازمندی‌ها، یکی از بانوان مسجد گوش شنوایی برای درد و دل‌های بانوان است تا آنان به لحاظ روحی تخلیه شوند و اطلاعات لازم در خصوص شیوهٔ صحیح زندگی به آنان ارائه شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مسجد حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) با همراه روحانی جوان و خوش‌ذوق آن، به‌عنوان یکی از نمونه‌های بارز مساجد نمونه‌ای است که خوب است همهٔ مساجد به این سمت و سو حرکت کنند که اقدام به جذب همهٔ اقشار جامعه به مسجد کنند و با تمام قوا در خدمت مردم باشند.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول