اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

ضربه به تولید با تداوم معافیت گمرکی واردکنندگان ماشین آلات

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به لزوم استفاده از منابع حاصل از حذف بند «غ» ماده 119 قانون امور گمرکی به منظور حمایت از تولیدکننده داخلی گفت: در صورتی که این معافیت برداشته شود، حدود ۲۵۰ میلیون دلار درآمد نصیب دولت می‌شود.

ضربه به تولید با تداوم معافیت گمرکی واردکنندگان ماشین آلات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از قوانینی که سال­هاست فضای رقابت را بر تولیدکننده داخلی سخت کرده، بند «غ» ماده 119 قانون امور گمرکی است. این قانون به رغم آنکه به بهانه حمایت از تولید وضع شده اما با معاف کردن واردکنندگان ماشین آلات خطوط تولیدی که مشابه داخل ندارند از پرداخت حقوق گمرکی، عملا موجب اختصاص سالانه 250 میلیون دلار یارانه به واردکنندگان ماشین آلات شده است.

مسلم صالحی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره این موضوع گفت: درحال حاضر شاهد آن هستیم که برخی واردکننده‌ها، خط تولید وارد می­‌کنند و درعین حال از پرداخت حقوق گمرکی آن هم معاف هستند.این موضوع به تولید­کننده­‌های داخلی ضربه وارد کرده است، چراکه عملا توان و انگیزه رقابت را از آن‌ها گرفته است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه معافیت گمرکی بند «غ» ماده (۱۱۹) قانون امور گمرکی باید هرچه سریع تر برداشته شود، افزود: بنده با معافیتی که در این قانون برای واردکننده های ماشین آلات در نظر گرفته شده مخالف هستم.

صالحی ادامه داد: این معافیت باید حذف و درآمدهایی که از این محل عاید دولت می‌شود باید در صندوقی ذخیره و در حمایت از ماشین‌سازها مصرف شود. بر اساس آمارها در صورتی که این معافیت برداشته شود سالانه حدود ۲۵۰ میلیون دلار درآمد نصیب دولت می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: صنعت ماشین ‏سازی به عنوان یک صنعت راهبردی و مادر، نقش بسزایی در توسعه کشور دارد. نمایندگان مجلس مخالف هرگونه بدرفتاری با تولیدکننده‌ها و ماشین‌سازها هستند به همین خاطر باید در تصویب قوانین به موضوع حمایت از تولید داخل توجه ویژه شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول