اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

دیپلمات ایرانی: آماده آغاز خرید و فروش تسلیحات با بسیاری از دوستان خود هستیم

سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل در مصاحبه‌ای گفت که با پایان تحریم تسلیحاتی سازمان ملل،‌ ایران آماده آغاز خرید و فروش تسلیحات با بسیاری از دوستان خود است.

دیپلمات ایرانی: آماده آغاز خرید و فروش تسلیحات با بسیاری از دوستان خود هستیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که تنها دو روز تا پایان تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران باقی مانده، یک مقام ایرانی به نشریه «نیوزویک» گفت که با پایان تحریم تسلیحاتی، جمهوری اسلامی به دنبال خرید و فروش سلاح با تعدادی از شرکای بین‌المللی خود است.

انقضای تحریم تسلیحاتی بیش از یک دهه سازمان ملل علیه ایران روز یکشنبه به پایان می‌رسد. این در حالی است که تلاش گسترده آمریکا برای متقاعد کردن اعضای برجام برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران تحت قطعنامه 2231 با شکست مواجه شد.

با توجه به بی توجهی به درخواست آمریکا در سازمان ملل، نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی گفت که عدم حمایت از ابتکار آمریکا بیانگر موضع این کشور در مقابل جامعه بین‌المللی است.

«علیرضا میریوسفی» سخنگوی هیئت ایران در سازمان ملل به نیوزویک گفت: «این کاملا آشکار است که سازمان ملل و اغلبیت قاطع کشورهای عضو، سیاست موسوم به فشار حداکثری آمریکا بر ایران را رد کرده‌اند و تلاش این کشور برای نقض بیشتر برنامه جامع اقدام مشترک و قعطنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل به انزوای این کشور منجر شده است.»

ایران هنوز رسما هیچگونه توافق تسلیحاتی را با کشوری اعلام نکرده اما مقامات بارها درباره چشم انداز چنین تجارتی با روسیه و چین اظهار نظر کرده‌اند.

میریوسفی در پاسخ به این سوال نیوزویک که آیا ایران هیچ کشور به خصوصی را برای معامله تسلیحاتی در ذهن دارد که وی پاسخ داد ایران گزینه‌هایی در این زمینه در اختیار دارد که از روز یکشنبه آغاز خواهد شد.

وی به نیوزویک گفت: «ایران دوستان و شرکای تجاری زیادی داشته و و صنعت تسلیحاتی داخلی قدرتمندی برای تامین نیازمندی‌های دفاعی خود در برابر تهاجم‌های خارجی دارد.»

این دیپلمات ایرانی اضافه کرد: «بر اساس جدول زمانی که در قعطنامه 2231 آمده، ایران روز 18 اکتبر (27 مهر) از محدودیت‌های تسلیحاتی رها خواهد شد و به صورت طبیعی از آن تاریخ ما بر اساس منافع ملی خود با دیگر کشورها در این زمینه تجارت خواهیم کرد.»

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل درخواست نیوزویک برای اظهارنظر درباره پایان محدودیت تسلیحاتی ایران خودداری کرد.

این در حالی است که جنرال «کنث مک‌کنزی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پیشتر مدعی شده بود که ایران همچنان بزرگترین تهدید برای ثبات و امنیت در منطقه به شمار می‌آید.

«راب لودویک» سخنگوی پنتاگون نیز در گفت‌وگو با نیوزویک مدعی شد: «برای بیش از 40 سال، رژیم ایران از معیارهای بین‌المللی سرپیچی کرده و فعالیت‌های مخرب انجام داده که باعث بی ثباتی در منطقه شده و تجارت، ‌امنیت و ثبات تجارت جهانی را نیز تهدید کرده است.»

وی در ادامه ادعاهایش گفت: «اجازه دادن به ایران برای ورود به بازار جهانی تسلیحات، باعث تشویق چنین رفتاری می‌شود.»

لودویک اضافه کرد: «رژیمی که توقف چنین فعالیت‌هایی را انجام نمی‌دهد نباید به آن اجازه داده شود تا آزادانه به توسعه و صادرات زرادخانه تسلیحاتی متعارف و موشک‌های بالستیک بپردازد.»

وی مدعی شد: «بسیاری از این تسلیحات به دستان گروه‌های تروریستی می‌افتد که ایران از آنها برای تضعیف امنیت منطقه استفاده می‌کند.»

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول