اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

شاعر کرد اهل سنت در رثای امام رضا(ع): این بارگاه کیست کز عرش برتر است

مولانا خالد نقشبندی از پیروان طریقت نقشبندیه است که در جریان سفر به خراسان و زیارت آستان مقدس حضرت رضا(ع) قصیده‌ای در رثای امام رئوف سروده است.

شاعر کرد اهل سنت در رثای امام رضا(ع): این بارگاه کیست کز عرش برتر است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کردهای اهل سنت نسبت به پیامبر گرامی اسلام (ص) و خاندان آن حضرت ارادت وصف‌ناپذیری دارند، اشعار شعرا و متون ادبی ادیبان کرد اهل سنت در مدح پیامبر گرامی اسلام، حضرت علی(ع)، امام حسین(ع) و امام رضا(ع) بیانگر این ادعاست.

کردستان سرزمین دف و مولودی‌خوانی در مدح پیامبر و اهل بیت، سرزمین شاعران و عرفای بزرگی است که محوریت اکثریت آثار آنان، پیامبر، اهل بیت و بزرگان دین هستند.   

منابع مکتوب شاعران و نویسندگانی از اهل سنت همچون شیخ رضا طالبانی، سید محمدباقر حیرت‌سجادی، شاهرخ اورامی و بسیاری دیگر از ادبا و شعارا گواهی محکم بر اثبات ادعای ارادت پیروان این مذهب به پیامبر و امامان است.

مولانا خالد نقشبندی شهرزوری از اکابر و اعاظم علمای کرد اهل سنت در قرن سیزدهم و از مشایخ نامدار طریقه نقشبندیه شیفته و شیدای نبی مکرم اسلام (ص) و اهل‌بیت (ع) گرامی او بوده است.

وی در مقاطع زندگی پربار و جای جای آثار علمی و ادبی خود عمق ارادت و اخلاص خود را نسبت به ساحت نورانی و الهی خاندان گرامی پیامبر (ص) ابراز داشته است که قصیده معروف ایشان در رثای امام رضا (ع) در جریان مسافرت به خراسان و زیارت آستان مقدس آن حضرت سروده شده است.

مولانا نقشبندی عمق ارادت خود را به نظم به تصویر کشیده و به جرات می‌توان ادعا کرد از میان شیفتگان آن حضرت در آن عصر کسی به زیبایی مولانا از عهده توصیف شخصیت ملکوتی امام رضا(ع) برنیامده است.

این بارگاه کیست کز عرش برتر است    وز نور گنبدش همه عالم منور است

وز شرم شمس پای زرش کعبتین شمس    در تخته نرد چرخ چهارم به شش در است

وز انعکاس صورت گل آتشین او     بر سنگ جای لغزش پای سمندر است

نعمان خجل زطرح اساس خور نق‌اش    کسری شکسته دل بی‌طاق مکسر است

بهر نگهبانی کفش مسافران        بر درگهش هزار چو خاقان و قیصر است

این بارگاه قافله سالار اولیاست      این خوابگاه نور دو چشم پیمبر است

این بارگاه حضرتی است که از شرق تا به غرب    وز قاف تا به قاف جهان سایه‌گستر است

این روضه رضاست که «فرزند کاظم است»     سیراب نوگلی زگلستان «جعفر است»

سرو سهی زگلشن سلطان انبیاست    نو باده حدیقه «زهرا و حیدر است»

مرغ خرد به کاخ کمالش نمی‌پرد     بر کعبه کی مجال عبور کبوتر است

تا همچو جان زمین تن پاکش به بر گرفت    او را هزار فخر بر این چرخ اخضر است

بر اهل ظاهر آنچه ز اسرار باطن است     زگوشه ضمیر مصفاش مضمر است

خورشید کسب نور کن از جمال او      آری جزا موافق احسان مقرر است

برگرد حاجیا به سوی مشهدش روان      کاین جا توقفی نه چو صد حج اکبر است

بی طی ظلمت آب خضر نوش بر درش     کاین دولتی است رشک روان سکندر است

بتوان شنید بوی محمد (ص) زتربتش     مشتق بلی دلیل به معنی مصد است

از موج فتنه خرد شدی کشتی زمین     گرنه او راز سلسله آل لنگر است

زوار بر حریم وی آهسته پا نهید     کز خیل قدسیان مفرشش زشهپر است

غلمان خلد کاکل خود دسته بسته‌اند    پیوسته کارشان همه جاروب این در است

شاها ستایش تو به عقل و زبان من     کی می‌توان که وصف تو از عقل برت است؟

اوصاف چون تو پادشهی از من گدا     صیقل زدن به آیینه مهر انور است

جانا به شاه مسند لولاک کز شرف     بر تارک شهان اولوالعزم افسر است

دیگر به حق آنکه بر اوراق روزگار      بابی زدفتر هنرش باب خیبر است

دیگر به نور عصمت آن کس که نام او      قفل زبان و حیرت عقل سخنور است

آنگه به سوز سینه آن زهر داده‌ای     کز ماتمش هنوز دو چشم جهان تر است

دیگر به خون ناحق سلطان کربلا      کز وی کنار چرخ به خونابه احمر است

دیگر به حق آنکه زبحر مناقبش      انشای بو فراس زیک قطره کمتر است

آنگه به روح اقدس باقر که قلب او     مر مخزن جواهر اسرار را در است

دیگر به نور باطن جعفر که سینه‌اش     بحر لباب از در عرفان داور است

آنگه به حق موسی کاظم که بعد از او      بر زمره اعاظم و اشراف سرو است

دیگر به قرص طلعت تو کز اشعه‌اش      شرمنده ماه چهارده و شمس خاور است

دیگر به نیکی تقی و پاکی نقی      و آنگه به عسکری که همه جسم گوهر است

دیگر به عهد پادشاهی کز سیاستش     با بره شیر شرزه بسی به زمادر است

بر«خالد» آر رحم که پیوسته همچو بید      لرزان زبیم زمزمه روز محشر است

تو پادشاه دادگری این گدای زار       مغلوب دیو سرکش و نفس ستمگر است

از لطف چون تو شاه ستمدیده بنده‌ای      از جور اگر خلاص شود وه چه درخور است

نااهلم و سزای نوازش نیم ولی      نااهل و اهل پیش کریمان برابر است

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول