اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

صنعاء: هزاران اسیر از مزدوران سعودی و سودانی در اختیار داریم

رئیس کمیته ملی امور اسرا در دولت نجات ملی یمن فاش کرد، نیروهای مسلح یمن هزاران اسیر از مزدوران سعودی و سودانی در اختیار دارد و برای آزادی همه اسرای خود تلاش می‌کند.

صنعاء: هزاران اسیر از مزدوران سعودی و سودانی در اختیار داریم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت نجات ملی یمن (در صنعاء) و دولت مستعفی یمن (مقیم ریاض) طی روزهای گذشته بخش‌هایی از بزرگترین عملیات تبادل اسرا برای معاوضه ۱۰۸۱ اسیر را انجام دادند.

در همین ارتباط «عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته ملی امور اسرا در دولت نجات ملی یمن در گفت‌وگو با شبکه «المسیره» جزئیات بیشتری از این عملیات و به طور کلی پرونده  اسرا را فاش کرد.

وی گفت، یکی از سران ائتلاف متجاوز در مأرب با آزادی ۱۰ اسیر ارتش و کمیته‌های مردمی مخالفت کرد بنابراین صنعاء نیز آزادی ۱۰ اسیر تابع این شخص را نپذیرفت.

المرتضی تأکید کرد، اسرا مورد شکنجه و اهمال پزشکی قرار گرفته‌اند و بسیاری از آنها به بیماری‌های مزمن و واگیردار دچارند، تیم‌های پزشکی دولت نجات ملی یمن در حال درمان این اسرا هستند.

وی ادامه داد: ما لیستی از ۱۵۰۰ اسیر از نیروهای ائتلاف متجاوز در جبهه‌های مرزی، مأرب و الجوف ارائه دادیم اما آنها فقط با ۴۰ نفر موافقت کردند؛ ائتلاف بر روی آزادی اسرا و مجروحان حزب «اصلاح» (وابسته به دولت مستعفی) به علاوه هسته‌های جنایتکار دخیل در بی‌ثباتی امنیتی در صنعاء و دیگر استان‌ها و عناصر تکفیری تمرکز دارد.

المرتضی گفت، کمیته اسرا به سازمان ملل پیشنهاد داد که دو طرف لیستی از تمام اسرایی را که در اختیار دارند، ارائه دهند زیرا انتخاب برخی اسرا از میان همه آنها منجر به راه‌حل نخواهد شد و صنعاء با ارائه لیست کلی موافق بود.

وی تأکید کرد، پیروزی‌های میدانی ارتش و کمیته‌های مردمی در توافق تبادل اسرا مؤثر واقع شد و دشمن پیش از آنها نیروهای مسلح یمن تعداد زیادی از نیروهایش را به اسارت بگیرد، در پرونده تبادل اسرا سنگ‌اندازی می‌کرد.

المرتضی به وساطت‌های محلی در تبادل اسرا نیز اشاره کرد و گفت، با همین وساطت‌ها طی سال‌های گذشته چهار هزار اسیر از ارتش و کمیته‌های مردمی آزاد شده‌اند.

وی ادامه داد، حضور طرف‌های مختلف و صلاحیت نداشتن مذاکره‌کنندگان طرف مقابل بزرگترین مشکلی بود که تیم دولت نجات ملی در این پرونده با آن روبرو بود؛ صنعاء توافق بر پرونده اسرای سعودی بدون وجود طرف سعودی بر سر میز مذاکرات را نمی‌پذیرد.

المرتضی ضمن اعلام اینکه در مذاکرات کنونی طرف سعودی حضور داشت، ابراز امیدواری کرد که اماراتی‌ها نیز در توافق آینده برای تبادل اسرا حضور داشته باشند زیرا صدها مفقود در مناطق تحت کنترل آنها در یمن وجود دارد.

وی ادامه داد: سعودی‌ها تلاش می‌کردند که نقش میانجی را در مذاکرات داشته باشند اما ما رد و اعلام کردیم باید به عنوان طرف مذاکره‌کننده حضور داشته باشند. نیروهای مسلح یمن هزاران اسیر از مزدوران و تعداد بسیاری از سران و اسرای سعودی و سودانی در اختیار دارد.

المرتضی گفت، حزب اصلاح بر آزادی عناصر القاعده، داعش و عاملان در تشکیل هسته‌های اطلاعاتی و جنایتکار اصرار دارد.

وی ضمن اعلام اینکه تا کنون ۴۷۰۰ اسیر آزاد شده‌اند، به خانواده‌های دیگر اسرا قول داد برای آزادی همه آنها تلاش شود.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول