اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

نه هر که سر بتراشد قلندری داند

این روزها می‌بینیم افرادی که هیچ نسبتی با علوم دینی ندارند و حتی یک روز هم در مدرسه‌های حوزه علمیه تلمذ نکرده‌اند چپ و راست حدیث و روایت نقل می‌کنند و برای مشروعیت بخشی به تحلیل‌ها و آراء شخصی خودشان از دین مایه می‌گذارند.

نه هر که سر بتراشد قلندری داند

صادق شاهوارپور - سال ها پیش به همراه جمعی از دوستان در محضر یکی از فضلای حوزه علمیه بودیم یکی از حاضرین در جلسه که از روحانیون جوان بود از ایشان سوال کرد بعد از اتمام کدام مقطع تحصیلی شرایط لازم را جهت پذیرش مسئولیت در مجموعه های مختلف کسب می کنیم؟ ایشان پاسخ داد تا همین مکاسب ! روحانی جوان سوال کرد : چرا مکاسب؟ ایشان پاسخ داد: چون وقتی به این نقطه می رسید برای شما بخوبی جا می‌افتد که مقلد هستید نه مجتهد! 

این روزها می‌بینیم افرادی که هیچ نسبتی با علوم دینی ندارند و حتی یک روز هم در مدرسه‌های حوزه علمیه تلمذ نکرده‌اند چپ و راست حدیث و روایت نقل می‌کنند و برای مشروعیت بخشی به تحلیل‌ها و آراء شخصی خودشان از دین مایه می‌گذارند، از سویی دیگر ما مخاطبین سطحی نگر گمان می‌کنیم هر کس اندازه ریشش بلندتر باشد آراء و افکارش به مذهب نزدیک‌تر است !

برادر و خواهر من، دین و مذهب حساب و کتاب دارد و اینگونه نیست که عده‌ای هر حدیث و روایتی را که می‌بینند به نفع خود مصادره کنند، این تطبیق‌ها و تفسیرها نیاز به سواد دینی دارد آن که از رجال و درایه چیزی نمی‌فهمد و فقه‌الحدیث را نمی‌شناسد دستاوردش برای شما التقاط است همانطور که در طول تاریخ عده زیادی به همین ترتیب به بیراهه رفتند!

مراجع و علماء را به بهانه‌های مختلف تضعیف می‌کنند تا عرفی نگری و فهم سطحی از دین را در جامعه نهادینه کنند، همین هم مقدمه‌ای می‌شود برای روایت‌های بی حساب و کتاب از مسائل امروز جامعه که نه حق‌الناس در آن رعایت می‌شود و نه حق الله !

یادمان نمی‌رود که در گذشته عده‌ای بیرون از خط اجتهاد نهج‌البلاغه را سر دست می‌گرفتند و شریعت‌مدارها را شتم می‌کردند، حالا هم عجیب نیست که دوباره عده‌ای به هم‌ این کار مشغول شوند هر چند این بار جگر سلاح کشیدن بر حکومت اسلامی را ندارند.

انتهای پیام/72013

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول