اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

موحد بودن در عرصه سیاست در گرو پیروی از جریان ولایت است

عضو هیئت علمی دانشگاه عبارتی از حدیث «سلسله الذهب» امام رضا(ع) گفت: پیروی از جریان ولایت معصومین (ع) به معنای موحّد بودن در عرصه سیاست است.

موحد بودن در عرصه سیاست در گرو پیروی از جریان ولایت است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام علی جلائیان اکبرنیا ظهر امروز در کرسی ترویجی معارف امام رضا (ع) که به همت نمایندگی قم آستان قدس رضوی برگزار شد با بیان این که خداوند جامع ترین و بهترین دین یعنی اسلام را در برابر انسان ها قرار داده است اظهار کرد: این دین با تبلیغ معصومین (ع) همراه شده تا بتواند در  بطن زندگی و در همه حوزه ها نفوذ کند.

وی افزود: کسی که عالَم را محضر خدا می بیند، خدا هم همنشین او می شود، در عین حال چنین فردی معیار تصمیم گیری خود و در سخن گفتن یا نگفتن و در هر نوع رفتار کردن یا نکردن، خدا را مدّ نظر قرار می دهد.

استاد حوزه علمیه در ادامه به توصیه های امام رضا (ع) به برخی از برادران خود اشاره کرد و گفت: نام یکی از برادران حضرت، زید است که امام (ع)، وی را به دلیل برخی رفتارهایش مورد خطاب قرار می دهند و او را به تقوا توصیه می کنند.

وی اضافه کرد: این بیان نورانی امام رضا (ع) نشان می دهد هرکه می خواهد به کمال خود برسد باید در مسیر تقوا قرار گیرد و البته حضرت در ادامه می فرمایند هرکه در این مسیر توحیدی نباشد از ما نیست و ما هم از او نیستیم.

جلائیان در توضیح صفت تقوا خاطرنشان کرد: ادبیات عرب در توضیح تقوا به نکته ای ظریف اشاره می کند و آن این که وقتی فردی لباس نسبتا بلندی دارد و می خواهد از منطقه ای با خار و خاشاک و یا زمینی آلوده عبور کند، ترجیح می دهد لباسش را جمع کند تا با آن خار و خاشاک یا آلودگی درگیر نشود که ریشه «وقی» در کلمه تقوا به همین معناست.

وی با اشاره به این که انسان هرچه از دایره تقوا فاصله بگیرد، نور توحیدی اش هم کمتر می شود اظهار کرد: در عرصه زندگی اجتماعی، ظلم به دیگران بسیار خطرناک است، چراکه همه انسان ها در دایره انسان بودن خود محترمند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی یادآور شد: طبق روایات ما، بیشترین عاملی که سبب ورود افراد به بهشت می شود تقوا و حُسن خلق است، پس اگر فردی می خواهد در جریان توحیدی باشد و باقی  بماند باید این توحیدمداری در رفتارش دیده شود.

وی افزود: حُسن خلق تأثیر فوق العاده ای در تقویت جریان توحیدی داشت و روایات نشان می دهد بسیاری از افراد از ناحیه همین حُسن خلق مبلّغان دینی، به اسلام و ایمان جذب شده و به آن گرویده اند، به همین دلیل است که می فرمایند در ترازوی عمل چیزی گرانبهاتر و باارزش تر از خوش اخلاقی نیست.

استاد حوزه های علمیه مسئله مهم دیگر در عرصه رفتار اجتماعی را  کمک و یاری رساندن به دیگران عنوان کرد و افزود: تردیدی نیست که روحیه توحیدی با کمک به دیگران عجین شده است.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که بر اساس روایات، حضور و باقی ماندن در جریان توحیدی نیاز به راهنما دارد که یکی از مهم ترین روایات در این موضوع، روایتی است که از امام رضا (ع) در مسیر رفتن به طوس نقل شده که این حدیث با عنوان سلسله طلایی یا همان «سلسله الذهب» معروف است.

حجت الاسلام جلائیان گفت: این حدیث نورانی نشان می دهد که جریان توحیدی یک دژ است و هرکه داخل این دژ شود از عذاب ایمن خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مرحله دیگری از خداباوری، موحّد بودن در عرصه سیاست است اظهار کرد: عبارت « و أنا مِن شروطها» در حدیث «سلسله الذّهب» به همین معنا اشاره دارد و به بیان دیگر، پیروی از جریان ولایت معصومین (ع) به معنای موحّد بودن در عرصه سیاست است.

عضو هیئت علمی دانشگاه در پایان سخنان خود به روایتی دیگر از امام رضا (ع) توجه داد و گفت: حضرت در این روایت، فلسفه ارسال اولی الامر و لزوم اطاعت از آنان را در ضرورت وجود و حضور یک امام امین و نگهبان معصوم برای محافظت از آیین الهی می بینند تا بر این اساس، دین با امیال دنیوی افراد به بازیچه گرفته نشود.

انتهای پیام/2258

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول