اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پنتاگون: سامانه‌های «اس-400» روابط ترکیه-آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد

پس از هشدارهای وزارت خارجه آمریکا، پنتاگون نیز هشدار داد که اقدام ترکیه در راه‌اندازی سامانه‌های روسی «اس-400» مانعی در مسیر پیشرفت روابط آنکارا-واشنگتن است.

پنتاگون: سامانه‌های «اس-400» روابط ترکیه-آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از تهدیدات وزارت خارجه آمریکا در خصوص راه‌اندازی سامانه‌های روسی «اس-۴۰۰» ترکیه، «جاناتان راث هافمن» سخنگوی ارشد پنتاگون نیز روز گذشته (جمعه) در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «تاس» به اخباری درباره اقدام ترکیه برای آزمایش سامانه‌های «اس-۴۰۰» برای اولین بار در حین رزمایش‌های نظامی واکنش نشان داد.

این مقام پنتاگون هشدار داد که اوضاع پیرامون سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه، موانعی را در مسیر بهبود و پیشرفت روابط دوجانبه ایالات متحده و ترکیه ایجاد می‌کند.

سخنگوی پنتاگون در این خصوص گفت: «وزارت دفاع ایالات متحده از گزارش‌هایی درباره احتمال آزمایش سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ توسط ترکیه آگاه است. اگر (این گزارش‌ها) صحیح باشد، وزارت دفاع به شدت این آزمایش را محکوم می‌کند. (موضع) ما کاملاً شفاف بوده است: "سامانه عملیاتی اس-۴۰۰ با تعهدات ترکیه بعنوان همپیمان آمریکا و ناتو سازگار نیست».

این مقام دفاعی آمریکا ادامه داد: «ما مخالف اقدام ترکیه در خرید این سامانه هستیم و عمیقاً نگران گزارش‌هایی مبنی بر اقدام ترکیه در راه‌اندازی این سامانه هستیم. این سامانه‌ها نباید فعال شوند. چنین اقدامی پیامدهای خطرناکی برای روابط امنیتی به همراه خواهد داشت. (حضور) ترکیه قبلاً از برنامه اف-۳۵ به حالت تعلیق درآمده است و اس-۴۰۰ همچنان مانعی برای پیشرفت‌ها در دیگر حوزه‌های موجود در روابط دوجانبه (آمریکا و ترکیه) محسوب می‌شود».

پیش از این نیز «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس هشدار داده بود در صورتیکه آنکارا سامانه اس-۴۰۰ را راه‌اندازی کند، با پیامدهای جدی مواجه خواهد شد.

مقام‌های آمریکایی در حالی به ترکیه هشدار داده‌اند که یک منبع نظامی دیپلماتیک روز جمعه به خبرگزاری تاس اطلاع داد که ترکیه برای اولین بار در حین رزمایش‌هایی که در بخش شمالی این کشور در منطقه «سینوپ» برگزار شد، سامانه اس-۴۰۰ را آزمایش کرد.

روسیه در سپتامبر ۲۰۱۷ گزارش کرد که قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار با ترکیه در زمینه تحویل سامانه‌های موشکی ضدهواپیمای اس-۴۰۰ به آنکارا،‌ منعقد کرده است و طبق این قرارداد آنکارا، یک مجموع سامانه موشکی اس-۴۰۰ را دریافت کرد.

توافق روسیه و ترکیه همچنین شامل انتقال بخشی از فناوری تولید سامانه اس-۴۰۰ به ترکیه نیز می‌شود.

ترکیه اولین کشور عضو ناتو محسوب می‌شود که سامانه‌های موشکی دفاع هوایی از روسیه خریداری کرده است و تحویل سکوهای پرتاب اس-۴۰۰ به ترکیه در ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۹ (۲۲ تیرماه ۹۸) آغاز شد.

تصمیم ترکیه برای دستیابی به سامانه‌های اس-۴۰۰ با واکنش بسیار منفی ایالات متحده و به طوری کلی ناتو مواجه شد و واشنگتن از هر تلاشی برای منصرف کردن آنکارا از این قرارداد استفاده کرده است که با شکست مواجه شد و به همین دلیل واشنگتن در نهایت آنکارا را از برنامه تولید نسل پنجم جنگنده‌های اف-۳۵ حذف کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول