اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

اقبالیه زکریای شهید را در آغوش کشید

شهید زکریا شیری، قهرمان مدافع حرمی که پیکر او پس از پنج سال از منطقۀ العیس در سوریه تفحص شده بود، صبح امروز و در مراسمی با شکوه در گلزار شهدای اقبالیه به خاک سپرده شد.

اقبالیه زکریای شهید را در آغوش کشید

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، شهید مدافع حرم، زکریا شیری در آذرماه سال 1394 در منطقه عملیاتی العیس در حومه حلب و بر اثر انفجار یک تلۀ انفجاری به شهادت رسید. هم‌رزمان زکریا شاهد شهادت او بودند، در این روز و در همان محل الیاس چگینی هم به شهادت رسید و حمید سیاهکالی مرادی نیز به شدت مجروح شد. پیکر پاک زکریا و الیاس به دلیل درگیری شدید در منطقه همانجا باقی ماند، اما حمید به پشت خط اعزام شد، گرچه دوام نیاورد و بر اثر شدت جراحات وارده و خونریزی شدید به خیل شهدا پیوست.

از همان روز پرالتهاب، از آخرین ماه زمستان سال 1394، زکریا و الیاس به جگرگوشه‌های گم شدۀ قزوین بدل شدند. سرانجام پس از سال‌ها در نخستین ماه پاییزی سال 1399 و پس از نزدیک به پنج سال، همزمان با تفحص پیکر تعدادی از قهرمانان دلاور خانطومان، پیکر پاک زکریا در تپه‌های ایکادرا در العیس تفحص شده و به کشور بازگشت.

در هفتۀ جاری، با ورود پیکر شهید به استان قزوین، بنابر درخواست مردم شهیدپرور در مناطق مختلف استان، این شهید عزیز در شهرهای مهمی همچون، آبیک، محمدیه، تاکستان، محمودآباد و قزوین تشییع شده و مردم با پیکر او وداع کردند و سرانجام صبح امروز پیکر این شهید قهرمان، در شهر اقبالیه تشییع شده و در مراسمی با شکوه با حضور همشهریانش به خاک سپرده شد.

 

صبح روز مراسم و کاروان خودرویی

کاروان خودرویی برای تشییع پیکر شهید، از ساعت 7 صبح از معراج شهدای قزوین به حرکت درآمد و مردم همراه با خودروی حامل شهید و همنوا با مداح اهل بیت، اسماعیل قربانی خود را به سمت خانۀ ابدی بدرقه کردند. کاروان خودرویی باشکوه، با حضور مردمی که می‌خواستند در شهر اقبالیه در مراسم تدفین شرکت کنند، از جادۀ مخصوص قزوین اقبالیه که بخشی از جادۀ قدیمی تاکستان است، زکریا را بدرقه کردند.

به یاد جوان شهید

در محوطۀ کنار گلزار شهدای اقبالیه، در دوطرف خیابان سردرب خاصی تعبیه کرده‌اند و خدمات بهداشتی و ضدعفونی در بدو ورود انجام می‌شود، به کسانی که ماسک ندارند ماسک اهدا می‌شود تا هیچ کس بدون ماسک در مراسم حضور پیدا نکند. از ابتدای بلوار تا انتهای آن که دروازۀ ورودی به گلزار قرار دارد، صندلی چیده‌اند تا مردم با رعایت فاصلۀ اجتماعی بنشینند و تجمعی شکل نگیرد. انتظامات مراسم هم که عمدتاً از نواجوانان بسیجی دختر و پسر هستند، موظف شده‌اند تا به کسانی که ماسک خود را برداشته‌اند یا پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند تذکر بدهند.

همه منتظر هستند. در انتهای بلوار، جایگاه ویژه ایجاد شده، برخی مسؤولین از جمله آیت‌الله عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعۀ قزوین در مراسم حضور پیدا کرده‌اند. با رسیدن کاروان خودرویی به محل مراسم، یگان تشریفات نظامی به حالت خبردار و آماده باش در می‌آید. نوای گروه موزیک سپاه گواهی می‌دهد که پیکر شهید مدافع حرم، با احترام مورد استقبال گارد تشریفات قرار گرفته و در حال انتقال به جایگاه است. همه مردم حاضر در برنامه به محض ورود پیکر، به احترام مقام بالای او می‌ایستند و ادای احترام می‌کنند. شهر حالا به احترام زکریا شیری ایستاده است. در مسیر انتقال پیکر شهید به جایگاه، محمدصدرا، فرزند شهید که پس از شهادت او به دنیا آمد، با لباس نظامی و در حال احترام نظامی پیشاپیش تابوت شهید حرکت می‌کند.

 

مراسم کوتاه و پرسوز

مراسم قرار بود کوتاه برگزار شود. درهای گلزار شهدا بسته است و جمعی در حال آماده سازی برنامه تدفین هستند. مزار شهید را که پیشتر به‌عنوان مزاری خالی و یادمان شهید در همین گلزار آماده کرده بودند، برای دفن شهید در نظر گرفته‌اند. مادر و پدر شهید هم وصیت کرده‌اند که مزار شهید سه طبقه شود تا آن‌ها نیز بعد از رحلت در آغوش فرزندشان آرام بگیرند. برای همین از چند روز قبل تغییراتی در مزار شهید ایجاد کرده‌اند. ننه رقیه، راوی بلیغ کتاب «کاش برگردی» و مادر شهید زکریا شیری در مراسم حاضر است. شیرزنی که امروز افتخار و احترام شهر اقبالیه است. سخنران مراسم، سردار هاشم آذربایجانی، فرمانده سابق تیپ 82 صاحب الامر(عج) و فرمانده زکریا در سوریه است. از حماسۀ سوریه و رشادت فرزندان این سرزمین می‌گوید.

سردار آذربایجانی می‌گوید: زمانی که داعش در سوریه آمادۀ اجرای عملیات شد، مقام معظم رهبری با فرماندهی به جای خویش و مشخص کردن فرماندۀ میدان یعنی حاج قاسم سلیمانی، اعلام کردند شر داعش را پیش از این که به مرز کشور ما برسد تمام می‌کنیم و چنین شد.

وی ادامه می‌دهد: اگر شهدای مدافع حرم نبودند، ما اکنون باید در کوچه پس کوچه‌های شهرهای خودمان با دشمن می‌جنگیدیم.

پس از سخنان کوتاه سردار آذربایجانی، فرمانده با احترام به پیکر شهید، از جایگاه پایین می‌آید و مراسم با مداحی و ذکر مصیبت اهل بیت ادامه پیدا می‌کند.

 

پردۀ آخر وداع

در حین برنامه مداحی و ذکر مصیبت اهل بیت، یگان تشریفات و نیروهای بسیجی همراه مردم، پیکر پاک شهید را در در گلزار شهدا هدایت می‌کنند. برای آنکه مشکلی از باب پروتکل‌های بهداشتی به‌وجود نیاید تنها خانواده و اقوام شهید، در کنار برخی از نیروهای انتظامی و عوامل از پیش تعیین شده برای تدفین در گلزار حضور دارند تا پس از تدفین شهید به مردم اجازۀ حضور در گلزار شهدا داده شود.

 

این آخرین لحظه‌های وداع ننه رقیه و کربلایی(پدر و مادر شهید شیری در اقبالیه با این نام‌ها شناخته می‌شوند) با قهرمان شهیدشان است. همسر شهید و دو فرزندش فاطمه و محمدصدرا هم با پیکر پدر وداع می‌کنند تا فراغ چندسال به پایان برسد. خاک اقبالیه، مانند دیگر شهدای دفاع مقدس، امروز زکریای شهید را در آغوش می‌گیرد و سرود مقاومت سر می‌دهد. این شهر هنوز ایستاده و به جوانانش افتخار می‌کند. گام دوم شروع شده است.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول