اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

قصه پر غُصه تعطیلات مراکز فرهنگی هنری تهران/ تعطیلی متوالی به 3 هفته رسید

سومین هفته متوالی که همه مراکز فرهنگی ـ هنری تهران به تعطیلی سپرده شدند بی آنکه مسئولی برنامه ای برای این همه ضرر و زیان تعطیلات مراکزی مطرح کند که تعداد زیادی هنرمند در آن مشغول به کار بودند.

قصه پر غُصه تعطیلات مراکز فرهنگی هنری تهران/ تعطیلی متوالی به 3 هفته رسید

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، این روزها داغ ترین و ناراحت کننده ترین اخبار شاید شیوع کرونا و پیشروی به تاخت آن در بین مردمی است که بخشی از آنها در بیمارستان ها بستری شده و برخی نیز جان خود را از دست می دهند و در این هم شکی نیست که پروتکل های بهداشتی می بایست در تمامی زمینه ها رعایت شود. در این بین شاهد این بودیم که چند تن از هنرمندان نام آشنای تئاتر و سینما نیز مبتلا به کرونا شدند و برخی نیز جان خود را از دست دادند از جمله هنرمندانی که در این مدت در قرنطینه و بیمارستان بودند می توان به بهروز غریب پور، کارگردان تئاتر عروسکی و همینطور اتابک نادری ، هنرمندان مرکز هنرهای نمایشی اشاره کرد که هر دو هنوز در بیمارستان هستند.

اما مسئله قابل تأمل که در سومین هفته تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری در تهران شاهد آن هستیم ، این است که چرا فقط سینما، تئاتر، موزه و مراکزی از این دست که هنرمندان در آنها مشغول به کار هستند و به قولی نان در می آوردند و اما سایر مراکز از خورد و خوراک و رستوران تا جاده های شهری و بین شهرها تا کارمندان دولت و ... همه چون وقت های عادی مشغول به فعالیت هستند.

خیلی ها این روزها اعتراض دارند که اگر قرار است محدودیت اعمال شود چرا برای همه بخش ها و مشاغل اعمال نمی شود، چرا همه مشاغل تعطیل نمی شوند. چرا فقط مراکز فرهنگی و هنری آیا تئاتر و سینمایی که همه پروتکل ها را رعایت می کنند تنها کرونا دارند و سایر مراکز از پاساژها و ... بی مشکل هستند؟! 

نکته دیگر هم این است که دقیقا پس از گذر از تعطیلات آخر هفته و دقیقا چند دقیقه و چند ساعت مانده به ابتدای هفته آتی که قرار است همه مشاغل فعالیت های عادی خود را شروع کنند، ستاد کرونا یا استانداری و در نهایت هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می بایست این تعطیلات را اعلام کنند یعنی ما حتی در زمینه اعلام تعطیلات هم دچار این ذیق وقت هستیم که می بایست همه را بلاتکلیف نگه داریم؟

شامگاه گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس مصوبه جدید ستاد مقابله با کرونای تهران از محدودیت های اعمال شده در پایتخت برای مقابله با بیماری کرونا خبر دارد و گفت که از این محدودیت ها تبعیت و تا پایان هفته جاری تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری تمدید می شود این درحالیکه است که سومین هفته متوالی را در زمینه تعطیلات کرونایی مراکز فرهنگی هنری شاهد هستیم و پس از این مدت هنوز نمی بینیم که هیچ برنامه مشخص یا امیدبخشی برای هنرمندان و مشاغل مختلف در این عرصه مسئولان داشته باشند.

با توجه به تصمیم ستاد مقابله با کرونای تهران تطعیلی مراکز محل تجمع همچون سینماها، کتابخانه ها، سالن های نمایش ، آموزشگاه های هنری و .. برای یک هفته دیگر تمدید شد  و تا دوم آبان ادامه دارد. حال سوال این است که آیا کرونا فقط در این مراکز تمرکز کرده و اگر پاسخ مسئولان به تجمع مردم در این مراکز است می بایست خیلی دیگر از مراکز محل تجمع نیز تعطیل شوند درحالیکه این اتفاق نمی افتد.

در این روزها منتظر ارتباط بهتر و بیشتر مسئولان فرهنگی هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان، اصحاب رسانه و مردم هستیم تاچراغ فرهنگ و هنر که به عبارتی زیرساخت فکری مردم را تشکیل می دهد، خاموش نشده و هنرمندان بیش از این از عدم فعالیت هایشان ناامید نشوند.

در این ایام شاهد هستیم که جشنواره بین المللی کودک و نوجوان مشغول به برپایی آنلاین جشنواره و اکران فیلم ها است و حال امسال نیز احتمال زیاد با یک جشنواره تئاتر و سینمای فجر آنلاین روبه رو هستیم حال در این فضا انتظار می رود هنرمندان نیز قدری خود را با فضای آنلاین مطابقت داده و به فعالیت در این فضا بیشتر بپردازند تا لااقل بخشی از فعالیت ها برایشان جبران شود.

سالن‌های سینما و تئاتر پیش از این و همزمان با موج اول کرونا از تاریخ ۳ اسفندماه سال ۹۸ تعطیل شده بود. فعالیت کلیه مراکز هنری با عبور از موج اول از ابتدای تیرماه امسال از سر گرفته شده بود که دو مرتبه سه هفته قبل با موج جدید کرونا و اعلام وضعیت قرمز در تهران به تعطیلی کشیده شد.
 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول