اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عراق| فتنه «الفرحاتیه» و سفر چندساعته «مصطفی الکاظمی» به صلاح‌الدین

در پی ربوده شدن مشکوک 12 نفر در «الفرحاتیه» واقع در جنوب صلاح‌الدین و کشته شدن 8 نفر از آنها، نخست‌وزیر در رأس یک هیأت نظامی و امنیتی عازم این استان شد.

عراق| فتنه «الفرحاتیه» و سفر چندساعته «مصطفی الکاظمی» به صلاح‌الدین

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، صبح دیروز (شنبه)، فرماندهی پلیس استان صلاح الدین در شمال عراق با صدور بیانیه‌ای از ربوده شدن ۱۲ غیر نظامی از اهالی منطقه «الفرحاتیه» واقع در شهرستان «بلد» در جنوب این استان، از سوی یک گروه مسلح ناشناس خبر داد.

پس از آن اعلام شد که اجساد هشت نفر از این ربوده‌شدگان پیدا شده که همگی با شلیک گلوله جان خود را از دست داده‌اند و سرنوشت چهار نفر دیگر هنوز مشخص نیست. برخی منابع نیز تاکید کردند که که قربانیان از دو عشیره «الرفیعات» و «الجیسات» هستند.

پیش از این حادثه به گفته فرماندار «الدجیل»، یکی از نیروهای الحشد الشعبی در منطقه «سیدغریب » در شمال شرق الدجیل در استان صلاح‌الدین طی یک حمله عناصر داعش به شهادت رسیده بود و یکی از این نیروها زخمی شده بودند. امری که موجب شده تا برخی این دو حادثه را به هم مرتبط کنند. اما نخست‌وزیر عراق خواستار تحقیق درباره این مسائل و عدم پیش‌داوری شد.

در پی حادثه الفرحاتیه،  «عمار جبر خلیل» استاندار صلاح‌الدین عراق،با ارسال یک نامه اضطراری به دفتر فرماندهی کل نیروهای مسلح کشور خواستار انجام تحقیقات فوری درباره این حادثه شد.

اعلام سه روز عزای عمومی

استاندار صلاح‌الدین عراق، امروز (یک‌شنبه - ۱۸ اکتبر)  به مدت سه روز، عزای عمومی اعلام می‌کند.

تکذیب درگیری نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی در صلاح‌الدین

پس از انتشار خبر حادثه الفرحاتیه، برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی شایعه درگیری میان نیروهای الحشدالشعبی و نیروهای امنیتی در این استان را منتشر کردند امری که بلافاصله تکذیب شد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق اخبار منتشر شده در برخی شبکه‌های اجتماعی مبنی بر درگیری نیروهای امنیتی و الحشدالشعبی در صلاح‌الدین را تکذیب کرد و خواستار دقت در انتشار اطلاعات و اخبار درباره این امر شد.

 

مصطفی الکاظمی در رأس یک هیأت بلندپایه به صلاح‌الدین رفت

بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «السومریه»، آمده است: صبح امروز «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر به همراه وزرای دفاع و کشور و رئیس سازمان الحشد الشعبی و سایر فرماندهان امنیتی عازم صلاح‌الدین شدند.

 

دیدار مشاور امنیت ملی عراق با استاندار صلاح‌الدین

 

 

دفتر «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در «الفرات» منتشر شد، اعلام کرد که وی با استاندار صلاح‌الدین در مقر فرماندهی عملیات مشترک دیدار  و با او درباره حادثه الفرحاتیه در حضور سرلشکر «عبدالامیر الشمری» معاونت فرماندهی عملیات کشترک رایزنی کرد.

بر اساس این گزارش، برای بررسی و پیگیری این جنایت، بلافاصله یک کمیته تحقیق ویژه تشکیل شد تا عاملان این جنایت و طرفی که در پشت پرده این جنایت قرار دارد، شناسایی و مجازات شود.

الاعرجی تاکید کرد که نیروهای امنیتی اجازه نمی‌دهند که هیچ طرفی امنیت و ثبات این استان را زیر سوال ببرد.

پایگاه الفرات درباره هویت قربانیان نوشت که هشت نفری که با شلیک گلوله در الفرحاتیه کشته شده‌اند از نیروهای امنیتی هستند و چهار نفر دیگر هنوز مفقود هستند.

نشست امنیتی الکاظمی در مرکز صلاح‌الدین

نخست‌وزیر عراق، امروز به محض ورود به «تکریت»، مرکز استان صلاح‌الدین با مقامات و فرماندهان امنیتی این استان دیدار کرد و طی نشست با این مقامات گفت که هدف از این سفر و نشست، اعلام این امر است که دولت برای حمایت از امنیت شهروندان و اعمال قانون به ویژه پس از جنایت اخیر در این استان همواره حضور دارد.

 

به نوشته پایگاه خبری «السومریه» مقامات استان صلاح‌الدین، الکاظمی را در جریان تحقیقات اولیه مربوط به این جنایت قرار دادند و وی نیز دستور ادامه پیگیری دقیق این حادثه را صادر کرد.

نخست‌وزیر عراق در این نشست گفت: پیام من به شهروندان صلاح‌الدین این است که دولت از شما حمایت و حفاظت می‌کند و ایدئولوژی همه نیروهای مسلح میهن‌دوستی و قانون‌مداری است نه وابسنگی به فرد یا عنوانی خاص.. پاسخ تروریسم و اقدامات جنایتکارانه، قانون و مجازات است و  دیگر جایی برای بازگشت تروریسم تحت هر عنوان و صورتی نیست.

وی تاکید کرد: فرماندهان امنیتی باید از هرنوع کشیده شدن به سوی امور سیاسی اجتناب ورزند و بدون هراس به تحقیقات ادامه دهند و از هرگونه پیش‌داوری قبل از اتمام تحقیقات خودداری کنند.

دیدار الکاظمی با خانواده‌های قربانیان و حضور در مراسم ختم آنها

نخست‌وزیر عراق برای اعلام همدردی با خانواده‌های قربانیان الفرحاتیه در مراسم ختم قربانیان حضور یافت و با خانواده‌های آنها ابراز همدردی کرد.

 

 

دستورات الکاظمی درباره جنوب صلاح‌الدین

به نوشته «بغداد الیوم»، نخست‌وزیر عراق امروز پس از سفری چندساعته به صلاح‌الدین، دو دستور در خصوص امنیت جنوب این استان صادر کرد و از منطقه الفرحاتیه به پایگاه هوایی «البلد» رفت و آنجا را به مقصد بغداد ترک کرد.

وی دستور ارسال نیروی نظامی زرهی را به منطقه حادثه در شهرستان البلد صادر کرد و علاوه بر آن دستور ارزیابی مجدد اوضاع امنیتی در جنوب صلاح‌اتلدین و بازاستقرار یگان‌های نظامی در منطقه ر ا صادر کرد.

اقدام قضایی برای پیگیری حادثه الفرحاتیه

مرکز اطلاع‌رسانی شورای عالی قضایی عراق نیز امروز طی بیانیه‌ای که در «السومریه» منتشر شد، اعلام کرد که دادگاه تحقیق ویژه قضایای مبارزه با تروریسم در «بلد»، تحقیق درباره حادثه آدم ربایی صورت گرفته در این شهرستان واقع در جنوب صلاح‌الدین را آغاز کرده است و علاوه بر آن، تحقیق درباره  کشته شدن یکی از نیروهای الحشد الشعبی در این شهرستان را که چند روز پیش از این حادثه روی داده بود، بررسی خواهد کرد.

ضرب‌الاجل نمایندگان و مقامات محلی استان صلاح الدین به دولت عراق

شماری از نمایندگان و مقامات محلی استان صلاح الدین در مجلس عراق با صدور بیانیه‌ای مشترک خواستار خروج کلیه گروه‌های مسلح از استان و واگذاری امنیت آن به نیروهای امنیت داخلی شدند.

 

در این بیانیه‌ آمده است: دولت باید در اتخاذ موضعی قاطع برای مشخص شدن سرنخ‌های جنایت الفرحاتیه شتاب کند و جنایتکاران را دستگیر و به عدالت تحویل دهد و نتایج تحقیقات را حداکثر طی ۷۲ ساعت آینده اعلام کند. در غیر این صورت همه گزینه‌ها برای موضع‌گیری سیاسی و قانونی برای ما باز است.

در ادامه این بیانیه از سازمان الحشد الشعبی عراق نیز خواسته شد که از گروه‌های مسلحی قانون‌شکنی که به وجهه این سازمان آسیب می‌زنند، اعلام برائت کند. 

نمایندگان و مقامات محلی استان صلاح الدین  تاکید کردند که شهروندان این استان در شرایط دشوار گیر افتاده‌اند زیرا نه می توانند با به دست گرفتن سلاح از خود د مقابل تبهکاران و تروریست‌های داعشی دفاع کنند نه تحت حمایت نیروهای امنیتی قرار دارند زیرا این نیروها خود از دخالت‌ه برخی گروه‌های مسلح رنج می‌برند و همین امر موجب به خظر افتادن امنیت صلاح‌الدین شده است.

در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شد:  ضروری است که کلیه گروه‌های مسلح  مرتبط با احزاب یا گروه‌های مسلحی که تلاش می‌کنند خود را به الحشد الشعبی مرتبط کنند و ضعیف‌النفس‌های آنها در همین پوشش دست به جنایت در حق بی‌گناهان می زنند، از استان خارج شوند و امنیت استان منحصرا به نیروهای مسلح عراق و نیروهای امنیت داخلی واگذار شود. 

انتهای پیام/م

   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول