اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نشانه‌های افول آمریکا از نگاه تحلیلگران پاکستانی

تحلیلگران پاکستانی متخصص مسائل سیاسی و بین‌الملل در نشستی با موضوع افول آمریکا، به بررسی نشانه‌های افول ایالات متحده طی سال‌های اخیر پرداختند.

نشانه‌های افول آمریکا از نگاه تحلیلگران پاکستانی

به گزارش گروه بین‌الملل خبر‌گزاری فارس، بیست و پنجمین برنامه از سلسله پیش رویدادهای همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» با عنوان «افول آمریکا، بیداری ملت‌ها و بلوک شرق» به همت دو مؤسسه پاکستانی انجمن بین‌المللی عدالت جهانی و آکادمی العارف برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سید «اسد عباس تقوی»، تحلیلگر پاکستانی مسائل سیاسی، با اشاره به روند افول ایالات متحده گفت: «موضوع افول آمریکا موضوع مهمی است که حتی از سوی اندیشمندان آمریکایی پس از جنگ جهانی دوم زمزمه‌های آن مطرح شد و معتقد بودند آمریکا به سوی زوال پیش می‌رود.»

وی افزود: «اگر بخواهیم زوال آمریکا را بررسی کنیم، نخست باید تعریفی از مفهوم افول داشته باشیم. قدرت آمریکا در سه حوزه قدرت اقتصادی، نظامی و فرهنگی بود. نگاهی به شواهد اخیر از وضعیت آمریکا در حوزه‌های گوناگون نشان می‌دهد آمریکا در هر سه حوزه دچار ضعف شده است. آمریکا سهم 24 درصدی از اقتصاد جهانی را از دست داده و اکنون سهم روسیه و چین از اقتصاد جهانی رو به افزایش است. امروز هزینه‌های هنگفت نظامی بر دوش آمریکا سنگینی می‌کند؛ حتی توانمندی نظامی و فناورانه آمریکا نیز اکنون در معرض یک چالش جدی قرار دارد. وقتی یک پهپاد فوق پیشرفته آمریکا توسط ایران ساقط می‌شود هیمنه آمریکا را به زمین می‌کشد.»

در ادامه «سید راشد عباس نقوی»، تحلیلگر پاکستانی سیاست بین‌الملل، به عنوان دومین سخنران نشست با اشاره به شکست سیاست‌های ایالات متحده در منطقه غرب آسیا گفت: «در منطقه خاورمیانه حوادث مهمی مانند انقلاب اسلامی و دیگر تحولات، قدرت آمریکا را به چالش کشیده است. باید بررسی کنیم که آیا تحولات رخ داده در منطقه بر اساس اهداف آمریکا در جهت افزایش قدرت آمریکا یا افول آن بوده است.»

این تحلیلگر پاکستانی همچنین گفت: «بر اساس اعلام ایالات متحده، یکی از اهداف حضور در منطقه، افزایش قدرت و نفوذ رژیم صهیونیستی بود. آمریکا همچنین در منطقه برپایی لیبرال دموکراسی تبلیغی خودش را دنبال می‌کند. همچنین محدود کردن جبهه مقاومت یا به قول خودشان افراط ‌گرایی، از دیگر اهداف اعلامی ایالات متحده است. چهارمین هدف آمریکا ایجاد یک تغییر بزرگ سیاسی و پنجمین یا مهم‌ترین هدف آمریکا، در دست گرفتن منابع انرژی منطقه بود. اما به اذعان خود آمریکایی‌ها و آن‌چه که از عملکرد این کشور طی دو دهه اخیر مشاهده می‌کنیم، به هیچ یک از این اهداف، آن‌طور که خودشان می‌خواستند دست نیافتند.»

در پایان، «سید صفدر حسین» تحلیلگر پاکستانی مسائل بین‌الملل، به عنوان آخرین سخنران نشست با اشاره به شتاب روند افول آمریکا گفت: «ایالات متحده نشان داد حتی در بحران‌های گوناگون از جمله بحران اخیر یعنی شیوع کرونا، حامی سرمایه‌داران است و ضعف و ناتوانی و تبعیض در ارائه خدمات درمانی و سلامت، مؤیدی بر این واقعیت بود.»

وی افزود: «در آمریکا، بیش‌ترین جرائم علیه سیاه‌پوستان در چهار سال اخیر اتفاق افتاده است و حتی استانداردهایی که خودش وضع کرده را زیر پا می‌گذارد. آمریکا همواره از دیکتاتورها و حاکمیت‌های سرکوب‌گر حمایت کرده است و همین اقدامات، به روند افول سرعت و شتاب می‌بخشد.»

گفتنی است همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» به همت پژوهشکده مشترک شهید صدر (ره) دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، و با همکاری بیش از بیست دانشگاه و نهاد پژوهشی در تاریخ ۶ آبان ماه برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر، به تارنمای همایش به نشانی www.usdecline.info  و صفحات مجازی دبیرخانه همایش در رسانه‌های اجتماعی به آدرس @usdecline مراجعه نمایند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول