اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل مازندران/ مهار و شناسایی حلزون‌ آب‌های شیرین

مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران به تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل استان اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح تهدیدات شناسایی و برای مدیریت و مقابله با این تهدیدات برنامه‌ریزی می شود.

تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل مازندران/ مهار و شناسایی حلزون‌ آب‌های شیرین

حمید بخشی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ساری با بیان اینکه امسال ۵ تا ۱۲ آبان ماه به عنوان هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده است، اظهار کرد: بخشی از فعالیت‌های پدافند غیرعامل مربوط به بخش کشاورزی است و با توجه به فعالیت ۱۴ کارگروه در  مازندران، فعال‌ترین کارگروه تخصصی استان در حوزه پدافند غیرعامل، کارگروه جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و مگس میوه مدیترانه‌ای جزو تهدیدات زیستی است که در این فصل از سال رخ می‌دهد و خوشبختانه امسال اقدامات خوبی برای پیشگیری از این بیماری و آفت در استان انجام شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران افزود: بخش بزرگی از اقتصاد مازندران وابسته به کشاورزی است و باید در بحث پدافند اقدامات خاصی صورت گیرد و به همین دلیل رزمایش‌های متعددی در سطح استان در زمینه فعالیت‌های کشاورزی انجام می‌شود و آمادگی پدافندی در این زمینه ایجاد می‌شود.

بخشی بیان کرد: تلاش کارگروه پدافند غیرعامل جهاد کشاورزی بر این است قبل از وقوع تهدید زیستی و بحران نسبت به کنترل و مهار آن اقدام شود.

وی به تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل استان اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح تهدیدات استان شناسایی و برای مدیریت و مقابله با این تهدیدات برنامه‌ریزی می شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران درباره طرح جامع مربوط به بخش کشاورزی گفت: اجرای برنامه مصون سازی در مراکز طبقه‌بندی شده حوزه کشاورزی، کنترل و پایش تهدیدات تخصصی بیماری‌های مشترک اسنان و دام، اجرای سازوکار مرزبانی زیستی بویژه در بنادر استان، تهیه طرح جامع مقابله با تهدیدات تخصصی حوزه کشاورزی، تهیه طرح تفصیلی مراکز دارای اهمیت با سطح بندی مهم و دارای اهمیت، استمرار اجرای تمرینات و رزمایش‌های مرتبط با مقابله با تهدیدات زیستی و کشاورزی و تهیه طرح چرخه خدمات ضروری با تاکید بر امنیت و سلامت غذایی، پیش‌بینی زنجیره تامین کالاهای اساسی و محصولات استراتژیک، تهیه طرح تامین و ذخیره‌سازی نهاده‌های دامی، ایجاد زنجیره ارزش و پایش هزینه های نسبی در مرکبات و برنج از طرح‌های پدافندی در بخش کشاورزی است.

این مسؤول بیان کرد: با همه ارگان‌های زیرمجوعه ادارات کل استان نیز جلسات متعددی برگزار می‌شود و نسبت به تهدیداتی که در استان است هشدارهای لازم اعلام شده و پدافند غیرعامل نسبت به دفع خطرات موارد را پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در استان گیلان نیلوفرهای آبی از موارد مهمی بود که مرداب انزلی را درگیر کرد و هزینه فراوانی برای مدیریت و حذف این گیاه مهاجم انجام شد و با توجه به تلاش‌های فراوانی که صورت گرفت اما هنوز نتیجه مطلوبی به دست نیامد و این تهدید در مازندران به موقع شناسایی، کنترل و مهار شد تا این گیاه تکثیر نشود.

بخشی افزود: گزارش‌های از غرب استان برای حلزون آب‌های شیرین که برای آب‌های آمریکا جنوبی بود داشتیم که جاندار مهاجم بوده که باید به صورت آکواریومی نگهداری شود و اگر تکثیر می‌شد تمام مزارع برنج استان را درگیر می کرد که به موقع شناسایی، مهار و امحا شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران اظهار کرد: در کارگروه جهاد کشاورزی باید با استمرار فعالیت‌ها و مصون‌سازی خطرات و پیشگیری برخی از بیماری‌ها که سالانه اتفاق می‌افتد حوزه اقتصادی به دور از خطرات باشد و هزینه‌های گزاف درمانی تحمیل نشود.

این مسؤول در پایان گفت: با توجه به اینکه استان مازندران بستر زیستی خاص در فضای اکولوژیک است و امنیت غذایی کشور در گرو فعالیت‌های بخش کشاورزی این استان است می‌طلبد کارگروه تخصصی جهاد کشاورزی جزو فعال‌ترین و حساس‌ترین کارگروه‌ها در بین سایر کارگروه‌ها باشد که در چند سال اخیر از جمله موفق‌ترین کارگروه های استان بوده و هشیاری لازم را در کنترل، رصد و پایش برخی از اتفاقات نوظهور داشته است.

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول