اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

آزادراهی که در انتظار یک تصمیم است/سنگر ـ چابکسر روی میز آقای معاون

با توجه به اعلام آمادگی رسمی از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی و متعاقب آن موافقت رسمی وزارت راه و شهرسازی، عدم واگذاری پروژه احداث آزادراه سنگر به چابکسر در قالب طرحی که امکان‌سنجی هم شده، سؤال‌انگیز است.

آزادراهی که در انتظار یک تصمیم است/سنگر ـ چابکسر روی میز آقای معاون

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، پروژه آزادراه سراوان، سنگر، سیاهکل، املش، رحیم‌آباد و چابکسر به طول تقریبی ۱۰۰  کیلومتر است.

فاز نخست این راه اصلی به طول ۱۷٫۵ کیلومتر از ۲۲ کیلومتر با هزینه ۴۸۰ میلیارد ریال هم‌زمان با پروژه‌های ۱۰ استان دیگر افتتاح شد و گفته‌ها بر این مبنا بود که با بهره‌برداری از این مسیر، حدفاصل تقاطع سراوان در محور بزرگراه رشت ـ امام‌زاده هاشم تا شهر لاهیجان به میزان ۳۰ کیلومتر کاهش می‌یابد.

این مسیر در حدفاصل سنگر به سیاهکل با شرایط نابسامان امنیتی افتتاح شد؛ در مسیر این راه اصلی تعداد زیادی روستا وجود دارد که مردم این منطقه باید برای رسیدن به منازل خود از عرض این خیابان بگذرند و خطرات را به جان بخرند.

نبود گاردریل در قسمت‌های زیادی از این جاده، جدا نبودن دو مسیر جاده از یکدیگر، نبود روشنایی در طول مسیر، تعداد اندک علائم راهنمایی و رانندگی، فقدان سرعت‌گیر و موانع کنترل سرعت و وجود روستاهای زیاد در مسیر این جاده موجب شد که خطر همواره در کمین رانندگان و روستائیان این مسیر باشد.

معاون مهندسی ساخت و مهندسی اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان  امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت، با بیان اینکه طرح اولیه جاده سنگرـ سراوان  ـ سیاهکل ابتدا به شکل بزرگراه بوده است، اظهار کرد: این جاده در طرح اولیه مقررشده بود به شکل بزرگراه ساخته شود ولی اکنون به‌عنوان راه اصلی عریض اجرا می‌شود. 

یعقوب حیدری در پاسخ به چرایی عدم نصب گاردریل و یک‌بانده بودن آن گفت:  جاده سنگر  سراوان ـ سیاهکل به دلیل عدم منابع مالی به شکل بزرگراه ساخته نشده و به‌صورت یک‌بانده است زیرا این جاده اکنون یک راه اصلی عریض با طول ۱۶ متر می‌باشد.

طبق اظهارات معاون مهندسی ساخت و مهندسی اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان یکی از دلایل عدم اجرایی شدن بزرگراه در جاده سنگر ـ سراوان تأمین منابع مالی برای احداث آزادراه بود که به گفته وی در صورت تأمین منابع مالی و وجود سرمایه‌گذار جاده سنگرـ سراوان ـ سیاهکل ـ رحیم‌آباد ـ املش قابلیت اجرایی شدن به بزرگراه به‌صورت چهار خطه شدن را دارد ولی در آن آزادراهی ساخته نمی‌شود.

این آزادراه به طول ۹۵ کیلومتر است که در شرایط فعلی برآورد اولیه صورت گرفته اجرای آن چیزی حدود ۲۲ هزار میلیارد ریال رقم می‌خورد که به‌عنوان احداث راه اصلی سنگر از آن یاد می‌شود.

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در خرداد سال جاری به‌منظور تأمین بخشی از نیازهای مالی پروژه‌های راه اقدام به انتشار آگهی فراخوان کرد و از طرف  دیگر آمادگی جهت تأمین مالی احداث پروژه آزادراه سنگر سراوان سیاهکل چابکسر در چارچوب تهاتر که جزو مصوبات اولین کارگروه وزارتی تهاتر کالا و خدمات در مقابل نفت در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۳۹۷ است اعلام‌شده که برای به فعلیت رسیدن آن باید با دستور معاون اول رئیس‌جمهور صورت گیرد.

به نظر می‌رسد علیرغم تنوع در نوع واگذاری در قالب‌های اسناد خزانه یا ماده ۵۶ و تهاتر نفت که اخیراً به تصویب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور هم رسیده، اراده لازم برای واگذاری وجود ندارد.

حال با توجه به اعلام آمادگی رسمی از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی و متعاقب آن موافقت رسمی وزارت راه و شهرسازی و نامه‌نگاری با معاونت رئیس‌جمهور، تصمیم نهایی در گرو اسحاق جهانگیری معاون رئیس‌جمهور است که این تعلل نیز منطقی به نظر نمی‌رسد.

انتهای پیام/۳۳۸۹/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول