اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

عطر «نان مهربانی» برکت سفره نیازمندان تبریزی

5 ماه است که 65 خانواده تحت حمایت مرکز نیکوکاری دلنوازان تبریز عطر خوش نان تازه را مهمان دل های مهربانی هستند که با شرکت در «نذرنان» برکت سفره آنها را افزون می کنند.

عطر «نان مهربانی» برکت سفره نیازمندان تبریزی

خبرگزاری فارس - معصومه درخشان: سال گذشته در دهه سوم ماه صفر که میهمان اهالی مهربان شهرک یاغچیان تبریز شدم در یکی از محله ها به همت اعضای هیات بانوان علی بن موسی الرضا(ع) و مرکز نیکوکاری دلنوازان تبریز بساط سمنو پزی برپا بود. سمنویی که خانم ها با عشق و علاقه از چند هفته قبل در تلاش و تکاپو بودند تا با کمک همدیگر دیگ های نذر و احسان را برپا کرده و به عشق حسینی از خوان گسترده شده بهره مند شوند.

ولی امسال اوضاع جور دیگری است، همه فعالیت ها به نوعی درگیر ویروس کرونا هستند.اجتماعات عظیمی که به راحتی برگزار می شد دیگر خبری از آن اجتماعات نیست، سفره های احسان حسینی که همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و صفر در سراسر کشور پهن می شد جای خود را به تهیه بسته های معیشتی داده اند. 

اعضای هیات علی بن موسی الرضا(ع) و مرکز نیکوکاری دلنوازان هم با در نظر گرفتن همه این شرایط، با دل های مهربان و دستان سخاوتمند خود به یاری انسان هایی آمده اند که زخم خورده از شرایط بد اقتصادی ناشی از ویروس کرونا شده اند.

 

حسین انتصاری و همسرش خانم اقدس انتصاری مسوولیت مرکز نیکوکاری دلنوازان و هیات علی بن موسی الرضا(ع) تبریز را بر عهده دارند، فعالیت های این مرکز که با مشارکت اهالی شهرک یاغچیان تبریز صورت می گیرد مختص یک خانواده یا یک فعالیت خاصی نیست، بلکه  در میان فعالیت های آنها، کمک ها و اقدامات فرهنگی، کمک به اقتصاد و معیشت خانواده های نیازمند، طبخ غذای گرم و توزیع در بین خانواده های محروم، توزیع گوشت گرم،  کمک به احداث یا تعمیر خانه محرومان، پرداخت قبوض آب، برق، گاز، خرید لوازم خانگی ضروری برای خانواده هایی که در مضیقه هستند، کمک به ثبت نام دانش آموزان نیازمند در مدرسه، هدیه های عیدانه، پخت نان و اهدای کوپن نان برای خانواده های تحت پوشش و حمایت و ... از جمله اقدامات متنوعی است که توسط آنها انجام می شود.

با توجه به شرایط رکود اقتصادی پیش آمده ناشی از ویروس کرونا فعالیت های این مرکز نیکوکاری نیز تغییر کرده و برای جلوگیری از ایجاد تجمعات و کاهش رفت و آمدها رنگ و بوی دیگری گرفته است.

با حسین انتصاری، مدیر عامل مرکز نیکوکاری دلنوازان تبریز مستقر در شهرک یاغچیان گفت و گو کرده ایم تا از فعالیت  این روزهای مرکز نیکوکاری برایمان سخن بگوید.

وی گفت:  فعالیت های خیرخواهانه این مرکز در طول سال در جریان است و می توان گفت اوج فعالیت های ما در ماه محرم و صفر است. امسال نیز طبق روال سال های گذشته به کمک تعدادی از اهالی شهرک یاغچیان در ایام محرم و صفر گرد هم آمده و کمک های آماده شده بین خانواده های نیازمند تقسیم شد.

 

وی افزود: چندین سال است که از ابتدای ماه محرم و صفر که ماه غم و اندوه و ماتم حضرت سیدالشهدا است دوستان، همسایگان و اعضای هیات علی بن موسی الرضا (ع) دور هم جمع شده و با مشارکت و همدلی یکدیگر نذر و احسان های مردمی را با برگزاری مراسم عزاداری با حضور  تعداد زیادی از عزاداران حسینی انجام می دهند ولی امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا همه اقدامات و برنامه های هیات های عزاداری حسینی متفاوت شد بنابراین ما نیز در این هیات برای جلوگیری از هر گونه تجمع و رفت و آمد فعالیت های خود را با مشارکت کمیته امداد انجام داده ایم.

انتصاری افزود: در این راستا از اول تا ۱۲ ماه محرم هر روز یا دو روز یک بار یک هزار تا  یک هزار و ۲۰۰ پرس غذای گرم بین خانواده های نیازمند توزیع شد.

یکی دیگر از اقداماتی که توسط این مرکز نیکوکاری انجام می شود پخت نان برای خانواده ها است که حسین انتصاری در این زمینه گفت: برای ۶۵ مددجویی که تحت حمایت این مرکز نیکوکاری هستند به مدت پنج ماه است که پخت نان انجام شد. درسطح شهر تعدادی از نانوایان در این طرح مشارکت می کنند و هزینه پخت نان به حساب نانوایان واریز می شود.

در این طرح به خانواده چهار نفری ماهانه ۱۵ عدد کوپن سه هزار تومانی خرید نان، به یک خانواده بیشتر از چهار نفر ۳۰عدد کوپن سه هزار تومانی اهداء می شود. باید گفت این طرح به صورت پنج ماه مداوم و متوالی اجرا می شود.

 

سمنو پزی، پای ثابت برنامه های هیات

پخت سمنو در اربعین یکی از برنامه های ثابت این مرکز نیکوکاری بود که بیشتر از ۲۰سال است که توسط خانم ها در شهرک یاغچیان تهیه می شود.

امسال کرونا تهیه سمنو را نیز بی رونق کرده بود. شور و حال خانم هایی که در طی این چند سال پای دیگ های سمنو بودند در سایه ویروس منحوس کرونا فروکش کرده بود، امسال برای جلوگیری از تجمع با یک سوم مواد اولیه سمنو تهیه شد.

آن طور که مدیرعامل مرکز نیکوکاری دلنوازان تبریز می گوید: سمنو پزی در این محل قدمت زیادی دارد و هر سال چندین کیلو آرد و گندم برای پخت سمنو خریده می شود ولی امسال همه تدارکات و برنامه های ما با ظرفیت کمتری  انجام شد، به طوری که امسال ۶کیسه آرد برای سمنوپزی استفاده شد در حالی که سال گذشته علاوه بر آرد فقط 500 کیلو گندم  در تهیه سمنو خریداری شده بود.

 

12 راس گوسفند قربانی و 400 بسته غذایی سهم خانواده های آبرومند

خانواده های نیازمندی که تحت حمایت این مرکز نیکوکاری هستند در ایام ماه مبارک رمضان نیز دلشان به همدلی و مهربانی بزرگوارانی گرم بود که به شکرانه سلامتی می خواستند دل های زیادی را شاد کنند.

۱۲ راس گوسفند قربانی و چهار تن برنج محصول دل های مهربان و دستان سخاوتمندی بود که می خواستند همنوعان خود را به لقمه ای مهمان ضیافت الهی کنند و نتیجه این نیت های پاک تهیه ۴۰۰ بسته غذایی برای نیازمندان آبرودار بود.

"اطعام مهدوی" طرحی بود که در آستانه ماه مبارک رمضان در سطح استان آذربایجان شرقی با حضور امام جمعه تبریز و تعدادی از نهادها و ارگان های دولتی در محل آشپزخانه مرکز نیکوکاری دلنوازان تبریز آغاز شد، بر اساس این طرح دو هزار پرس غذای گرم نیز در اختیار خانواده های نیازمند قرار گرفت.

 

طبق توضیحات آقای انتصاری هزینه کمک های مردمی برای اجرای طرح های مختلف برای کمک به خانواده های کم برخوردار و نیازمند ۵۹ میلیون تومان بود.

‌وی با اشاره به استقبال خوب شهروندان شهرک یاغچیان برای ارائه کمک های مردمی اظهار داشت: اطلاع رسانی برنامه های این مرکز از طریق هیات بانوان علی بن موسی الرضا(ع) شهرک یاغچیان صورت می گیرد. از آن جایی که سالیان سال است این برنامه ها با حضور و مشارکت دسته جمعی اهالی این منطقه برگزار می شود بنابراین استقبال بسیار خوبی از سوی آنها صورت گرفته و مشارکت خوبی در انجام کارها دارند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته ثبت نام فرزندان ۱۲ خانواده برای مقطع ابتدایی در یکی از روستاهای اطراف است.  

بنا به گفته وی تهیه جهیزیه برای یک نوعروس،کمک نقدی دو میلیون ریالی به 35 خانواده جمعا به مبلغ 70 میلیون ریال، اهدای  بسته غذایی به 80 خانواده در عید غدیرخم، حضور خادمان ثامن الحجج و اهدای تقدیر نامه به خادمان مرکز نیکوکاری دلنوازان در سالروز ولادت امام رضا(ع)، اهدای 70 بسته غذایی به خانواده های نیازمند در ایام رحلت حضرت پیامبر و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا (ع) بخش دیگری از فعالیت های مرکز نیکوکاری دلنوازان تبریز است.

انتهای پیام/60020/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول