اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

وقف دسته جمعی در زنجان مورد تاکید قرار گیرد/ ثلث مالم را وقف کرده‌ام

امام جمعه زنجان به احیای وقف دسته جمعی تاکید کرد و گفت: اگر حتی یک رقبه در سال به موقوفات دسته جمعی اضافه شود، کار بسیار بزرگی خواهد بود.

وقف دسته جمعی در زنجان مورد تاکید قرار گیرد/ ثلث مالم را وقف کرده‌ام

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، آیت‌الله شیخ علی خاتمی در دیدار با مدیران اوقاف زنجان ضمن تأکید بر برنامه‌ریزی مدون توسط اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: فعالیت‌های اوقاف باید یکنواخت باشد و نباید باری به هر جهت شود.

امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه اجرای برنامه‌ها در بازه زمانی 3 یا 5 ساله کمک شایانی به هدفدار بودن برنامه‌های این سازمان خواهد کرد، افزود: برای مثال می‌توان یک تیم برای احیای موقوفات کوچک در نظر گرفت که با برنامه‌ریزی آنها را تبدیل به احسن کرد.

وی با اشاره به اینکه گاها نیات موقوفات بسیار عام است، اضافه کرد: اینکه کسی بگوید مبلغ پولی یا ملکی را در راه امام حسین (ع) وقف کرده است، پس وقف عامه است و نظر فقهی نیز این امر قابل اعتنا است.

امام جمعه زنجان همچنین به احیای وقف دسته جمعی نیز تاکید کرد و گفت: اگر حتی یک رقبه در سال به موقوفات دسته جمعی اضافه شود، کار بسیار بزرگی خواهد بود.

وی با بیان اینکه بنده ثلث مال خود را وقف حوزه علمیه کرده‌ام، افزود: باید فرهنگ سازی شود که متدینین حداقل ثلث خود را وقف کنند.

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر استفاده از ظرفیت روحانیون در انجام وقف دسته جمعی بیان کرد: با همکاری حوزه کارهای بزرگی در این حوزه می‌توان انجام داد.

بودجه خاصی در ارتباط با مساجد دست اوقاف نیست

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز در این دیدار گفت: در ایام کرونا با وجود شرایط حاکم برنامه‌های متعددی در استان اجرایی شده است.

حجت‌الاسلام مختار کرمی با اشاره به برخی از طرح‌های شاخص اجرا شده توسط اوقاف و امور خیریه بیان کرد: طرح مهر تحصیلی از جمله این طرح‌ها بود که در قالب 700 بسته برای کمک به دانش‌آموزان نیازمند توزیع شد.

وی همچنین از تشکیل مرکز خیریه در زنجان نیز خبر داد و گفت: 21 نفر از افراد ذی‎نفوذ و دارای اعتبار در این مرکز ساماندهی شده‌اند تا در طرح‌های خیریه اوقاف از ظرفیت آنها استفاده شود.

کرمی از کمک 577 میلیون تومانی مردم در این مرکز خیریه خبر داد و افزود: این کمک برای تهیه بسته معیشتی ایتام، آزادی زندانیان، خرید لوازم خانگی و ویلچر هزینه شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه بودجه خاصی در ارتباط با مساجد دست اوقاف نیست، گفت: اوقاف صرفا توزیع کننده بودجه است که سال قبل 160 میلیون تومان برای مساجد و امامزادگان کل استان در نظر گرفته شده بود که اوقاف آن را طبق اولویت هزینه کرد.

وی با اشاره به اینکه در راستای کمک به بازسازی و توسعه مساجد طرح مودت در حال اجرا است، تصریح کرد: تا الان در قالب طرح مودت 4 میلیارد و 230 میلیون تومان کمک شده است.

وی با اشاره به اینکه وظیفه اصلی این سازمان حفظ و نگهداری موقوفات است، با توجه به اینکه در طول تاریخ موقوفات مورد تاراج و سرقت افراد بی‌دین قرار گرفته است، گفت: اما بعد از انقلاب خیلی از موقوفات احیا شد و اکنون نیز این کار با جدیت دنبال می‌شود و بعد از انقلاب ۳۰ هزار موقوفه به موقوفات اضافه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه متاسفانه برخی انسان‌های غافل موقوفه‌خواری می‌کنند، تصریح کرد: ما با کمک مردم با این مسئله برخورد می‌کنیم.

وی گفت: در این بین بعضی نهادها علاوه بر اینکه به لحاظ شرعی و قانونی با مسائل اوقاف آشنا هستند اما حقوق موقوفات را پرداخت نمی‌کنند و باید با تعامل مشکلات حل شود و تا هیچ فرد و ارگانی به املاک موقوفات دست‌درازی نکند.

انتهای پیام/73004/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول