اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

ایران‌ستیزی آمریکا دموکرات و جمهوری‌خواه نمی‌شناسد

سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه، گفت: اگر حتی نهضت‌آزادی هم در ایران روی کار بیاید، سرِ سوزنی از دشمنی‌ آمریکا علیه ایران کم نخواهد شد. آمریکا تا آمریکا است،‌ ایران‌ستیزی را به عنوان اصلی اصولی پیگیری خواهد کرد.

ایران‌ستیزی آمریکا دموکرات و جمهوری‌خواه نمی‌شناسد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه، گفت: آمریکایی‌ها به هیچ وجه با این مساله کنار نمی‌آیند‌ که در خاورمیانه‌ای کار کنند که انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها بعد از جنگ جهانی اول مرزها و شرایط سیاسی آن را تعیین کرده‌اند. در واقع آنها تعیین سرنوشت خاورمیانه توسط دیگر کشورها را حقارت‌بار می‌دانند و می‌گویند خودشان بر اساس یک چارچوب فرهنگی، خاورمیانه را تقسیم می‌کنند. آمریکایی‌ها همچنین از‌ آنجایی که فرهنگ مناطق مختلف خاورمیانه عنصری پر رمز و راز و مملو از اجزاء‌ است، دنبال این هستند تا خاورمیانه از کشورهایی کوچک تشکیل شود.

زارعی افزود: چنین نگاهی را آمریکایی‌ها اعم از جمهوری‌خواه و دموکرات  دارند. به همین دلیل جان‌بولتون ۲ ماه پیش در گفت‌وگویی رسمی با رسانه‌ها، مطلوب کشورش را تجزیه کشور مهمی چون عراق می‌داند. دموکرات‌ها با صراحت از تلاش برای تشکیل خاورمیانه‌ای جدید حرف می‌زنند. به همین دلیل نظام جمهوری‌اسلامی که از معدود کشورهایی است که در قبال آمریکا یک جبهه و در منطقه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، باید محاسبه شکل رفتار در برابر آمریکا را بر اساس وضعی که دارد، تنظیم کند.

وی تصریح کرد: برای بررسی دقیق باید دید اقتدار نظامی ایالات متحده رو به افزایش هست یا کاهش؟ باید بررسی شود آمریکا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ در زمینه بدهی‌ها،‌ اعتبار سیاسی و... چه شرایطی دارد تا بتوانیم نگاهی منطقی به این کشور داشته باشیم و از این طریق سیاستی منطبق با واقعیت‌ اتخاذ کنیم. این در حالی است که در دانشگاه‌ها، دولت، مجلس و... فقط «آمریکا» می‌گوییم، بدون اینکه شرایط این کشور را بررسی کنیم. بعد خودمان را با وضع حزب مستقر این کشور قیاس می‌کنیم و نمی‌دانیم که مثلا افزایش نیروی نظامی در خاورمیانه تصمیمی است که در همه دولت‌ها اعم از اوباما و ترامپ جدی گرفته می‌شود.

تحلیلگر مسائل خاورمیانه توضیح داد: علی‌رغم ضربه‌هایی که از آنها خورده‌ایم، ایران و ایرانی‌ها ضربه‌های مهلکی را بر پیکر آمریکایی‌ها وارد کرده‌اند. در واقع عقیم ماندن تحرکات نظامی در عراق به دلیل اراده منطقه‌ای بود که مدنظر جمهوری اسلامی قرار گرفت و به همین علت آنها از ما کینه دارند. همین الان اگر ایران نبود، قراردادهای اسرائیل با کشورهای عرب منطقه بیشتر و جدی‌تر می‌شد. به همین دلیل اگر حتی نهضت‌آزادی هم در ایران روی کار بیاید، سرِ سوزنی از دشمنی‌ آمریکا علیه ایران کم نخواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: در آمریکا به قدری ایران‌ستیزی پررنگ و مهم است که باراک اوباما به عنوان شیک‌ترین و تعاملی‌ترین ساکن کاخ سفید به صراحت گفت، اگر توان داشته باشم همه پیچ و مهره‌های برنامه هسته‌ای ایران را باز خواهم کرد. شرح این شرایط نشانگر ضدیت همیشگی و دائمی آمریکا با ایران است، ضدیتی که البته برای آنها تا امروز نتیجه‌ای نداشته است.

سعدالله زارعی در پایان به اعتماد آنلاین گفت: آمریکا تا آمریکا است،‌ ایران‌ستیزی را به عنوان اصلی اصولی پیگیری خواهد کرد.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول