اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

رهایی از دست «مومو»ها با تحقق شبکه ملی اطلاعات/ افزایش سواد رسانه‌ای تنها راه حفظ حریم خانواده

کارشناس سواد رسانه‌ای گفت: تحقق شبکه ملی اطلاعات و پلتفرم‌های بومی و بازی‌های دیجیتالی ملی کمک خواهد کرد تا کمتر مورد هجمه و آسیب بازی‌های وارداتی قرار بگیریم.

رهایی از دست «مومو»ها با تحقق شبکه ملی اطلاعات/ افزایش سواد رسانه‌ای تنها راه حفظ حریم خانواده

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه رسالت در گزارشی به لزوم افزایش سواد رسانه‌ای برای در امان ماندن از خطرات فضای مجازی پرداخته است که بخش‌های مهم آن را در ادامه می‌خوانید.

بعد از تولد برخی بازی‌های خشن و خطرناک و در عین حال کشنده این سال‌ها که نهنگ آبی آخرین دستاورد آن بود، این روزها خبر از بازی خطرناک دیگری به نام «مومو» است که کودکان را به خودکشی و مرگ تشویق می کند.

کار چالش «مومو» آزار و اذیت کودکان و تحریک‌شان به انجام دادن کارهای خطرناک است. عروسک مومو در واقع ژاپنی و یک زن ترسناک است که در پروفایل تماس گیرنده قرار می‌گیرد. کار «مومو» تحریک کردن کودکان به انجام دادن کارهای خطرناک و کشنده است. عملکرد کلی این دسته پروفایل‌ها یا اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم، این چالش به این صورت است که گرداننده یکی از پروفایل‌های مومو که لزوما یک پروفایل با یک زبان خاص نیست، پیامی را در فیسبوک یا دیگر شبکه‌های اجتماعی به کودک شما داده و به او می‌گوید که «بیا با هم یه بازی بکنیم.»

این شروع ماجراست و ابتدا تلاش می‌شود که با کودک شما ارتباط برقرار کند. بعد از این‌که «مومو» با کودک شما ارتباط برقرار کرد و کمی بیشتر به او نزدیک شد سمت و سوی فعالیت‌های خود را در جهت ارعاب فرزند و تلاش به انجام اموری خطرناک می‌برد. برای مثال ممکن است با ظاهر ترسناک خود به کودک بگوید، «اگه سرتو نکوبی به دیوار من شب میام تو خوابت و اذیتت می‌کنم.»

البته همان‌طور که اشاره شد این فقط اول کار است و می‌تواند به مراحل خطرناک  وبه خودکشی کردن کودک و یا رساندن آسیب‌های جبران ناپذیر فیزیکی به کودکان برسد. تا به امروز گزارشاتی از کشورهایی مانند آرژانتین، برزیل، کانادا، کلمبیا، پاکستان، هند، مکزیک، فیلیپین، بریتانیا، آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی اعلام شده که در آن مومو با کودکان آنجا ارتباط برقرار می کند و تحریک‌شان می کند تا کارهای خطرناکی مثل دیگر آزاری، خودزنی یا خودآزاری و کارهای خطرناک دیگری انجام دهند. لازم است به این مورد اشاره کنیم که فعالیت موموها و پروفایل‌های آن‌ها تنها محدود به فیسبوک نیست و گزارشاتی منتشر شده‌اند که پیام‌های دریافتی از سوی مومو در واتساپ را نیز اعلام کرده‌اند.

در عین حال، در بیشتر کشورهایی که گزارش فعالیت مومو در آن‌ها به گوش رسیده، پلیس و مدارس برای آموزش دادن کودکان و پدر و مادر آن‌ها در استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی دست به کار شده‌اند. در واقع آشنا شدن هر چه بیشتر کودکان با این شبکه‌ها از یک سو و تلاش برای نظارت بیشتر و دقیق‌تر والدین از سوی دیگر، می‌تواند راهکار بهتری برای جلوگیری از خطراتی از این دست باشد.

برای آشنایی بیشتر با این موضوع و راه‌های مقابله با آن با مهدی حق وردی، کارشناس بازی‌های رایانه‌ای گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که بخش‌های مهم آن را در ادامه می‌خوانید.

- چالش «مومو» به اشتباه بازی نام گرفته و به نوعی چالشی مبتنی بر شبکه های اجتماعی است.

- با توجه به این‌که هنوز مشخص نیست این مسئله تا چه اندازه مردم و خانواده های ما را درگیر کرده باشد و پلیس فتا باید در این خصوص اظهار نظر نماید باید عنوان کرد که یکی از دلایل نگرانی خانواده‌ها نسبت به بروز این گونه اتفاقات نبود سواد رسانه‌ای و فضای مجازی است که موجب می‌شود افراد راه های مقابله با این‌گونه چالش‌ها را متوجه نباشند.

- در حال حاضر نزدیک به ۳۲ میلیون کاربر بازی‌های رایانه‌ای در کشور وجود دارد و چیزی در حدود ۹۳ دقیقه در شبانه روز به این بازی ها اختصاص داده می‌شود، بنابراین بخش مهمی از جامعه درگیر این بازی ها هستند و باتوجه به شیوع کرونا نیز این زمان احتمالا افزایش یافته است.

- والدین باید به فرزندان خود در این زمینه آگاهی لازم را داده و از تهدیدات این فضا غافل نشوند. در عین حال متولیان فرهنگی کشور نظیر آموزش و پرورش، مرکز ملی فضای مجازی، بنیاد ملی بازی های رایانه ای و سایر بخش‌های مرتبط نیز باید از وظیفه نظارتی خود غافل نشوند و فضا را برای تولید و تکثیر بازی های نامناسب باز نگذارند.

تحقق شبکه ملی اطلاعات و پلتفرم‌های بومی و بازی‌های دیجیتالی ملی کمک خواهد کرد تا کمتر مورد هجمه و آسیب بازی‌های وارداتی قرار بگیریم و بر این مبنا باید از بنیاد ها و نهادهای خصوصی و استارتاپ فعال در این حوزه حمایت شود تا بتوانیم از این فضا به عنوان فرصت استفاده نماییم و دغدغه های خانواده ها را نیز کاهش دهیم.

هشدار پلیس: دانش‌آموزان و معلمان فقط از شبکه شاد استفاده کنند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، عمده کاربران مورد تهدید چالش «مومو»، دانش‌آموزانی هستند که طی ماه‌های اخیر به دلیل مجازی‌شدن کلاس‌های درس، زمان بیشتری را در فضای مجازی سپری می‌کنند و کلاس‌های درسی برخی از آن‌ها هم در واتس‌اپ تشکیل می‌شود.

در همین راستا تاکید پلیس فتا این بوده که دانش‌آموزان و معلمان فقط از شبکه شاد برای آموزش استفاده کنند که مطمئن‌ترین و امن‌ترین بستر برای این آموزش مجازی است.

همچنین هموطنان هرگونه مشکل و موارد مشکوک در فضای مجازی را با سایت پلیس فتا به نشانی cyberpolice.ir یا شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ در میان بگذارند».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول