اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

کمبود نان در کردستان؛ شایعه یا واقعیت؟

در روزهای پایانی مهرماه و در کشاکش پیکار با ویروس کرونا در برخی از استان‌ها مشکلاتی در زمینه تامین نان پیش آمد و این موضوع موجب ایجاد نگرانی‌ بین مردم کردستان به ویژه در شهرهای سقز و سنندج شد.

کمبود نان در کردستان؛ شایعه یا واقعیت؟

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، روزهای پایانی مهرماه و در کشاکش پیکار با ویروس کرونا در برخی از استان‌ها مشکلاتی در زمینه تامین نان پیش آمد و این موضوع موجب ایجاد نگرانی‌ها در بین مردم به ویژه در شهرستان‌های سقز و سنندج شد.

افکار عمومی مردم حتی در شهرهایی که مشکل و کمبود نان وجود نداشت درگیر این مسئله شد که شاید نان هم مثل برخی اقلام اساسی با کمبود مواجه شود.

از سوی دیگر خبرهایی مبنی بر کمبود آرد احتمال افزایش قیمت نان و حتی متغیر بودن قیمت نان در یک نقطه نسبت به نقطه دیگر در شهر موجب دل نگرانی مردم شد.

آرد به اندازه کافی برای توزیع در خبازی‌ها وجود دارد 

 محمد دره‌وزمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان می‌‌گوید: نظارت و بازرسی در سطح صنوف و خبازی‌ها وظیفه ذاتی همکاران ماست و با وجود کمبود نیرو، در این زمینه تلاش می‌کنیم.

وی افزود: اخیرا مباحثی در مورد کمبود آرد و نان در برخی شهرستان‌های کردستان پیش آمد که شلوغی صف نانوایی‌ها شده بود.

به گفته دره‌وزمی، در حال حاضر آرد به اندازه کافی برای واگذاری به خبازی‌های سنندج وجود دارد و در بقیه شهرهای استان هم به همین منوال است.

در حال حاضر آرد به اندازه کافی برای واگذاری به خبازی‌های سنندج وجود دارد و در بقیه شهرهای استان هم به همین منوال است

 

وی ادامه داد: نه تنها کمبود آرد و افزایش قیمت نان نداریم بلکه به اندازه کافی گندم و آرد در استان موجود است لذا مردم هیچ  نگرانی و دغدغه‌ای در مورد کمبود آرد و نان نداشته باشند.

دره‌وزمی افزود: با متخلفین برخورد قاطع خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: امسال برای 350 پرونده متخلفین آرد و نان در استان 2 میلیارد و 200 میلیون تومان جریمه لحاظ شده است.

سهمیه خبازان مانند سال‌های قبل توزیع می‌شود

ناصر اسدی رئیس اتحادیه خبازی‌های سنندج هم گفت: در مورد آرد و نان هیچ مشکلی در استان نداریم.

وی افزود: کردستان در تولید گندم جزو استان‌های اول کشور است و قطعا با چنین جایگاهی کمبود آرد نخواهیم داشت.

وی گفت: سهمیه خبازان بطور کامل در اختیار آنها قرار می‌گیرد و خبازان هم موظف هستند به مردم خدمات‌رسانی کنند.

رئیس اتحادیه خبازی‌های سنندج افزود: متاسفانه موضوع کمبود نان در ارومیه بر سقز هم تاثیر گذاشت و این موضوع مقداری مردم را با کمبود نان مواجه کرد که با برطرف‌شدن قضیه نان در ارومیه، موضوع کمبود نان در سقز نیز حل شد.

وی در مورد موضوع کاهش سهمیه برخی خبازی‌ها هم گفت: برابر سرانه و جمعیت آرد در اختیار نانوایی‌ها قرار گرفته و هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم.

وی تصریح کرد: 750 واحد خبازی فعال داریم ولی هیچگونه کسری آرد نداشته ایم و سهمیه آردی که در اختیار نانوایی ها قرار می گیرد جوابگوی جمعیت است و دیگر نیازی به تامین آرد از بازار آزاد نیست.

رئیس اتحادیه خبازی‌های سنندج خاطرنشان کرد: به نسبت افزایش جمعیت هم چند واحد نانوایی در مناطق حاشیه شهر سنندج راه‌اندازی خواهد شد.

چند واحد نانوایی در مناطق حاشیه شهر سنندج راه‌اندازی خواهد شد

 

اسدی گفت: برخی نانواداران تخلفاتی در وزن چانه و کیفیت نان‌ دارند که مردم مطمئن باشند با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.

اگرچه بنا به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با خبازان متخلف قاطعا برخورد می شود و رئیس اتحادیه خبازان هم معتقد است مشکلات در این حوزه کاملا برطرف شده است اما دیدگاه مردم در این زمینه متفاوت است و خواستار نظارت هرچه بیشتر بر فعالیت خبازی‌ها هستند.

نگرانی مردم از نبود نان

آقای محمد از ساکنان یکی از مناطق حاشیه شهر سنندج می‌گوید: چند روز است التهاب و نگرانی افزایش قیمت نان در بین مردم وجود دارد، اکثر نانوایی‌ها مثل قبل کار نمی‌کنند می‌گویند با کمبود آرد مواجه هستیم.

 نانوایی‌ها مثل قبل کار نمی‌کنند می‌گویند با کمبود آرد مواجه هستیم

 

کاهش سهمیه آرد در شرایطی که مردم در فشار اقتصادی هستند و نان به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع غذایی در سبد خانوارها مطرح است هیچ توجیهی نمی‌تواند داشته باشد.

دیگر شهروند سنندجی هم از کیفت نان پایین گلایه‌مند است و می‌گوید؛ وقتی از نانوا سوال می‌کنیم می‌گویند کیفیت نان ناشی از عدم کیفیت آرد است.

از سوی دیگر نان را تا حدی زیادی کوچک کرده‌اند و با همان قیمت به مشتری ارائه می‌کنند، مردم مجبور هستند این وضعیت را تحمل کنند چون نظارت وجود ندارد یا اگر هم نظارت می‌شود، خیلی کم است.

 نان را تا حدی زیادی کوچک کرده‌اند و با همان قیمت به مشتری ارائه می‌کنند

 

می‌پرسم آیا تا کنون تخلف خبازی محلاتان را گزارش داده‌اید؟ می‌گوید: نه چون احساس می‌کنم کسی پاسخگو نخواهد بود!

وی افزود: مردم آنقدر مشکلات دارند که دیگر طاقت درست کردن دردسر جدید برای خود ندارند.

و اما....

اینکه نظارت وجود دارد و متولیان امر بازدید می‌کنند غیرقابل انکار است، اما واقعیت این است که تعداد ناظرین انگشت‌شمار و حجم کار زیاد است لذا می‌طلبد همه باید خود را در برابر دیگران مسئول بدانیم و اجازه ندهیم افرادی در این شرایط، برخی‌ها سختی زندگی مردم را با کم‌فروشی و گران‌فروشی چند برابر کنند.

انتهای پیام/2330/71/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول