اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

استیضاح روحانی فضا را برای رأی‌آوری فردی شبیه او فراهم می‌کند/ اشتباه تاریخی حامیان استیضاح رئیس‌جمهور

استاد جامعه‌شناسی سیاسی گفت: شاید عزل زودهنگام روحانی، فضا را برای رأی‌آوری فردی شبیه او مهیا کند، چراکه آنها برای راه اندازی کارزار انتخابی برای جریان سیاسی خود فرصت خواهند داشت.

استیضاح روحانی فضا را برای رأی‌آوری فردی شبیه او فراهم می‌کند/ اشتباه تاریخی حامیان استیضاح رئیس‌جمهور

سیّدجواد حسینی، استاد جامعه‌شناسی سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به طرح استیضاح حسن روحانی رئیس‌جمهور در مجلس گفت: استیضاح و طرح عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور از چند بُعد تاریخی، سیاسی، حقوقی و اجتماعی قابل تحلیل است.

وی ادامه داد: از منظر تاریخی باید گفت افرادی که به‌دنبال استیضاح هستند از لحاظ تاریخی دچار یک اشتباه هستند و آن اینکه ریاست جمهوری در دهه ۹۰ را با ریاست جمهوری در دهه ۶۰ مقایسه می‌کنند. این مقایسه تاریخی اشتباه است. رئیس جمهور معزول دهه شصت، اداره دولت را بر عهده نداشت، لذا عزل و برکناری او لطمه‌ای جدی به اداره و حکمرانی کشور وارد نمی کرد. هر چند آن عزل هم برای نظام از نظر تاریخی بسیار پر هزینه بود، اما در زمان کنونی و در دهه ۹۰ رئیس جمهور هر چند ناتوان و ناکارآمد، رئیس قوه مجریه و رئیس کابینه است و سقوط دولت قطعاً کشور را دچار بی ثباتی متوالی می کند، نظیر آنچه که در عراق و لبنان شاهد بودیم.


عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به ابعاد حقوقی استیضاح رئیس‌جمهور گفت: استیضاح رئیس جمهور فرایندی است که یا از قوه قضائیه شروع می‌شود یا از قوّه مقننه، امّا در نهایت تصمیم آن با رهبری است؛ به عبارت دیگر این فرآیند با امضای رهبری تکمیل می شود. در تحلیل های اخیر تقریباً مشخص است که رهبری به عنوان فردی که تأیید نهایی این روند حقوقی را بر عهده دارند چنین تحلیلی ندارند و مجلس با این رویه قطعاً به جایگاه خود لطمه می زند.

حسینی درباره بُعد سیاسی استیضاح رئیس‌جمهور گفت: واقعیت این است که مقصر وضعیت فعلی کشور، رئیس‌جمهور است. ایده‌ آقای روحانی برای حل مشکلات کشور، مذاکره بوده و هفت سال کشور را معطل کرده و حالا در نقطه‌ای که باید پاسخگو باشد، با استیضاح، او را از پاسخگویی فراری می‌دهند. به عبارت دیگر نباید دوگانه ای را ساخت که اگر فردی مخالف استیضاح رئیس جمهور در وضعیت فعلی است به معنای حمایت یا تأیید ایشان است.

وی افزود: از طرفی باید گفت شاید عزل زودهنگام آقای روحانی، فضا را برای رأی‌آوری فردی شبیه او مهیا کند، چراکه آنها برای راه اندازی کارزار انتخابی برای جریان سیاسی خود فرصت خواهند داشت. از این رو از نظر بازاریابی سیاسی، استیضاح روحانی و یا عزل او شاید زمینه ساز رأی آوردن فردی شبیه او باشد.

مدرس دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت: از لحاظ اجتماعی باید گفت که کشور در این هفت سال از نظر زیرساخت‌ها دچار مشکل جدّی شده و انتظارات مردم فزاینده است. اگر رئیس‌جمهور به طریقی غیر از انتخابات کنار گذاشته شود، انتظارات فزاینده‌ای شکل می‌گیرد و رئیس‌جمهور بعدی کار بسیار دشواری خواهد داشت و با توجه به حجم مشکلاتی که دولت تدبیر و امید به‌جا گذاشته، ممکن است توان برآورده کردن توقعات جامعه وجود نداشته باشد و کشور با شورش‌های جدّی روبرو شود، بنابراین استیضاح رئیس‌جمهور قطعاً‌ به ضرر نظام و انقلاب و به سود رئیس‌جمهور خواهد بود.

حسینی افزود: همه این ابعاد تحلیلی غیر از روال حقوقی این روند است. طبعاً استیضاح و روند حقوقی طرح عدم کفایت سیاسی و همچنین سرپرستی معاون اول و انتخابات زودهنگام، ورود کشور به دعواهای سیاسی بی حاصل است. این حواشی، سوهان روح مردم خواهد شد. مجلس باید روی معیشت جامعه متمرکز شود و از حاشیه ها پرهیز کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول