اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

راه‌اندازی سامانه «نجم» از سوی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام

رئیس مرکز مطالعات و بررسی‌های راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این مرکز با استفاده از ظرفیت‌های داخلی خود سامانه‌ نجم (نظام جمع‌سپاری مجمع) را طراحی کرده که به عنوان مهم‌ترین درگاه ارتباط دبیرخانه با نخبگان سراسر کشور خواهد بود.

راه‌اندازی سامانه «نجم» از سوی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، میثم مظفر رئیس مرکز مطالعات و بررسی‌های راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام طی نشستی که در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در رابطه با نخستین فراخوان جمع‌سپاری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با موضوع تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه کشور گفت: دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای انجام ماموریت‌های محوله خویش وفق قانون اساسی و به ویژه در تدوین سیاست‌های کلی نظام، مصمم است زمینه‌هایی را ایجاد کند تا از ظرفیت‌های ارزشمند فکری، تجارب مدیران اجرایی کشور و دانش پژوهشگران مراکز علمی - راهبردی کشور نظیر اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها، اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها در کنار نظرات عموم مردم از طریق رویکرد «جمع‌سپاری» بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: مفهوم جمع‌سپاری (Crowd Sourcing) مفهوم جدیدی است که معنای آن از مشارکت عمومی گرفته شده است و در بسیاری از کشورهای جهان پا به عرصه سیاستگذاری گذاشته و توانسته زمینه‌ساز تحول در عرصه سیاستگذاری این کشورها باشد. برای نمونه می‌توان به سامانه قانون باز (openlaws.com) اتحادیه اروپا اشاره کرد که در فرآیند قانون‌نویسی از مشارکت عمومی بهره می‌گیرد.

مظفر تصریح کرد: این فرآیند که به نوعی مکمل فرآیند سنتی گذشته است ، پای طیف وسیعی از نخبگان را به عرصه سیاستگذاری کشور باز می‌نماید و از مشارکت آنها استفاده می‌کند تا بتواند بهترین و مطلوب‌ترین نتیجه را حاصل کند. جمع‌سپاری در  حکمرانی امروز با توجه به پیچیدگی مسائل و ابعاد مختلف موضوعات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: در واقع جمع‌سپاری، به همراه سایر روش‌های مشارکت‌جویانه، فرصت‌های تازه‌ای را برای فعالیت شهروندان ایجاد می‌کند تا هم شهروندان و ذینفعان در موضوعات مختلف سیاستگذاری بتوانند در تصمیمات کلان کشور دخیل باشند و همچنین سیاستگذاران را با ابعاد عینی و ملموس‌تر موضوعات جامعه و اقشار مختلف نزدیکتر می‌کند و سبب اتخاذ تصمیمات آگاهانه‌تر سیاستی برای حاکمیت می‌گردد . همچنین فرصت‌های تازه‌ای را در راستای جاری شدن صدای مردم در فرایندهای سنتی سیاست‌گذاری ارائه می‌کند.

مظفر افزود: موضوع مشورت حکمرانان با مردم در آموزه‌های دینی و در حکمرانی اسلامی نیز به واقع جایگاه ویژه‌ای داشته و اسلام بیش از سایر مکاتب فکری به طرز صحیح به این مقوله توجه کرده است.

وی گفت: مرکز مطالعات و بررسی‌های راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با استفاده از ظرفیت های داخلی خود سامانه‌ نجم (نظام جمع‌سپاری مجمع) را مبتنی بر تجربیات موفق بین‌المللی و داخلی  طراحی و قابل بهره برداری کرده که می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای کیفیت تصمیم‌گیری‌ها در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد.

مظفر تصریح کرد: این سامانه قرار است بستری برای مشارکت عموم مردم و نخبگان در موضوعات علمی مرتبط با دبیرخانه مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام یعنی سیاست‌پژوهی، معضل‌ پژوهی، مصلحت پژوهی و حتی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام شود .

وی ادامه داد: این سامانه به آدرس najm.cfss.ir در تاریخ 16 شهریور در یک گردهمایی با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و رؤسای کمیسیون‌های دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیران پژوهشکده‌ها، اندیشکده‌ها و مراکز علمی _ راهبردی کشور رونمایی خواهد شد.

مظفر گفت: اولین موضوع جمع‌سپاری این سامانه، موضوع مشارکت در تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه کشور است که از تاریخ رونمایی سامانه، به مدت یک ماه عموم مردم، نخبگان و مراکز علمی – راهبردی فرصت بارگذاری دستاوردهای پژوهشی خود را در این سامانه خواهند داشت. 

 رئیس مرکز مطالعات و بررسی‌های راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: در ادامه پیشنهادات سیاستی و ایده‌های برتر توسط هیات‌های داوری متشکل از رؤسای کمیسیون‌های دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و پژوهشکده‌های وابسته و سایر اساتید و کارشناسان ارشد ، داوری و ارزیابی خواهد شد.

وی اضافه کرد: به افراد و تیم‌های برتر و برگزیده، هدایای مادی و معنوی ارزشمندی نیز اهدا خواهد شد و من‌بعد نیز ایشان به عنوان مشاورین دبیرخانه و کمیسیون‌های تخصصی شناخته خواهند شد.

مظفر گفت: از این پس این سامانه ( نجم ) به عنوان مهم‌ترین درگاه ارتباط دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با نخبگان سراسر کشور و در رابطه با موضوعات مختلف با رویکرد جمع‌سپاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول