اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آمریکا: این ماه تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع می‌کنیم

نماینده دولت آمریکا در امور ایران گفته دولت این کشور این ماه میلادی تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع خواهد کرد.

آمریکا: این ماه تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع می‌کنیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «الیوت آبرامز»، نماینده دولت آمریکا در امور ایران گفته دولت کشورش این ماه تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال خواهد کرد.

الیوت آبرامز گفت: «شاهد اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در ماه جاری خواهید بود. این تحریم‌ها تا زمانی که ایران با ایالات متحده توافق کند پابرجا خواهند بود.»

آبرامز د «واشنگتن‌فری‌بیکن» مصاحبه می‌کرد گفت که ایالات متحده اقدام به تحریم پیش‌دستانه کشورهایی خواهد کرد که برای فروش سلاح به ایران تلاش کنند.

آبرامز گفت: «ما مجبور نیستیم صبر کنیم تا معامله انجام شود و فردی اقدام به ارسال فیزیکی سلاح به ایران یا واردات سلاح از این کشور کند. ما می‌توانیم علیه افرادی که برای بررسی فروش سلاح، اقدام به سفر یا مذاکره می‌کنند هم اقدام کنیم.»

وی اضافه کرد: «یعنی قبل از اینکه این (معاملات تسلیحاتی با ایران) ملموس و واقعی شوند هم اقدام خواهیم کرد. نظارت خواهیم کرد تا ببینیم حرکتی در جهت معامله‌های تسلیحاتی انجام می‌شود یا خیر.»

یک فرد نزدیک به وزارت خارجه آمریکا هم در همین راستا به واشنگتن‌فری‌بیکن گفت: «اگر ایالات متحده ببینید کسی به نقض ممنوعیت‌های تسلیحاتی علیه ایران فکر می‌کند می‌توانیم تا وقتی که در این زمینه فعال باشند آنها را تحریم کنیم.»

وی اضافه کرد: «روس‌ها و چینی‌ها ممکن است درباره برنامه‌های بزرگ صحبت کنند ولی آنها هم در جهان واقعی زندگی می‌کنند. آنها بخش‌های صنایع خودشان را برای فروش سلاح به ایران به خطر نمی‌اندازند.»

ساعت ۳:۳۰ بامداد یکشنبه ۲۷ مهر ماه (۱۸ اکتبر) محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در پنجمین سالگرد حصول برجام به صورت خودکار پایان یافت. ایران اعلام کرد از  این تاریخ به بعد محدودیت صادرات و واردات اقلام تسلیحاتی از مبدا و به مقصد ایران لغو و محدودیت سفر ۲۳ شخص حقوقی موضوع فهرست قطعنامه ۲۲۳۱ خاتمه یافت.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که ایالات متحده از اختیارات داخلی خود برای جلوگیری از معاملات تسلیحاتی با ایران استفاده خواهد کرد.

این ادعا در حالی مطرح شده که تلاش آمریکا برای جلوگیری از اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران دو بار در شورای امنیت با شکست مواجه شده است.

آمریکا ابتدا روز ۲۵ مرداد قطعنامه‌ای را به رأی گذاشت که خواستار جلوگیری از انقضای این محدودیت‌ها علیه ایران بود. آن قطعنامه ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) رد شد.

واشنگتن چند روز بعد (روز۳۰ مرداد) با ارائه ابلاغیه‌ای به رئیس وقت شورای امنیت اعلام کرد که قصد دارد با استفاده از مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تمامی تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را بازگرداند.

آمریکا در این نامه ایران را به «نقض اساسی» تعهداتش در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) متهم کرده بود.

چنانچه آمریکا از برجام خارج نشده بود، این نامه، روند ۳۰ روزه‌ای را آغاز می‌کرد که می‌توانست به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر شود.در آن حالت، تمامی تحریم‌های سازمان ملل نیمه شب ۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ (برابر با ۰۴:۳۱ بامداد ۳۰ شهریورماه) علیه ایران از سر گرفته می‌شدند.

با این حال، تلاش آمریکا از همان آغاز با مخالفت‌های جدی روبرو شد و خبرگزاری رویترز  ۱ شهریورماه گزارش داد ۱۳ عضو شورای امنیت با نگارش نامه‌هایی مخالفت خودشان را با خواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند.

دو رئیس دوره‌ای شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل متحد نیز با توجه به مخالفت اکثر اعضای شورا اعلام کردند که قادر به انجام اقدامات بیشتر در زمینه خواست آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران نیستند.

پس از این تحولات، «دونالد ترامپ» روز ۳۱ شهریورماه اعلام کرد فرمان اجرایی جدیدی برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و جلوگیری از انجام مبادلات تسلیحاتی با ایران صادر کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول