اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مشاور جو بایدن: اگر داخل توافقات بین‌المللی باشیم می‌توانیم موثرتر عمل کنیم

مشاور نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته چنانچه کشورش داخل توافقات بین‌المللی باشد می‌تواند موثرتر عمل کند.

مشاور جو بایدن: اگر داخل توافقات بین‌المللی باشیم می‌توانیم موثرتر عمل کنیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنتونی بلینکن»، معاون اسبق وزیر خارجه آمریکا و مشاور فعلی «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا توضیحاتی درباره خروج دولت فعلی کشورش از توافق‌های بین‌المللی ارائه کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از ورود به کاخ سفید به مشارکت آمریکا در پیمان TPP، توافق جوی پاریس، توافق هسته‌ای ایران، سازمان جهانی بهداشت، معاهده آسمان‌های باز و شورای حقوق بشر سازمان ملل خاتمه داده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی به همین دلیل به توضیح درباره مواضع ترامپ و بایدن به عنوان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در خصوص توافق‌ها و ائتلاف‌های بین‌المللی پرداخته است.

بلینکن در مصاحبه‌ای با این روزنامه گفت: «آگر ما داخل بازی نباشیم احتمال اینکه اوضاع مشکل‌ساز شود بیشتر است. اگر ما داخل [توافقات] باشیم احتمال اینکه بتوانیم موثرتر عمل کنیم بیشتر است. اگر بیرون باشیم، جایگاهی نداریم و نفوذمان را واگذار کرده‌ایم.»

موضع‌گیری‌های بایدن درباره بازگشت به برجام

جو بایدن و مشاورانش قبلاً در چند موضع‌گیری، علی‌ر غم بیان ادعای قصد او برای بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات با عباراتی مبهم و غیرصریح از لزوم «توافق بهتر» با ایران هم صحبت کرده‌اند.

چند روز پیش «جاش راگین»، خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از، «کریستوفر کونز»، سناتور دموکرات آمریکایی نوشته بود «جو بایدن» در صورت پیروزی در انتخابات به دنبال مذاکره با ایران بر سر «توافقی بهتر» از برجام خواهد بود. (جزئیات بیشتر)

جو بایدن در یادداشتی چندی پیش درباره بازگشت به برجام نوشته است: «جو بایدن گفته است: «مسئله دوم اینکه، من مسیر روشنی برای بازگشت به دیپلماسی در برابر ایران قرار خواهم داد. اگر ایران به پایبندی کامل توافق هسته‌ای برگردد، ایالات متحده به عنوان نقطه شروعی برای ادامه مذاکرات به توافق هسته‌ای خواهد بازگشت. ما به همراه متحدانمان برای تقویت توافق هسته‌ای تلاش خواهیم کرد.»

با این حال، این توضیح بایدن درباره بازگشت به برجام با تفسیرهایی همراه شده است. به عنوان مثال خبرنگار واشنگتن‌پست درباره این موضع بایدن نوشته است: «قبول دارم که ابهاماتی در اینجا وجود دارد، اما راز مسئله در جزئیات است. بایدن می‌گوید اگر ایران ابتدا اقدام X را انجام دهد، او برای آغاز مذاکرات بر سر توافقی جدید، اقدام Y را انجام خواهد داد. این، به هیچ وجه با بازگشت به توافق هسته‌ای در روز نخست یکی نیست.»

توضیحات خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال

ماه پیش خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال در بروکسل هم گزارش داده هیچ مقامی در اروپا تصور نمی‌کند که «جو بایدن» در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بدون ایجاد تغییراتی در برجام به این توافق بازخواهد گشت.

«لاورنس نورمن»، خبرنگار این روزنامه آمریکایی گزارش داده بسیاری از مقام‌های اروپایی فکر می‌کنند جو بایدن از مسئله خروج آمریکا از برجام به عنوان «یک اهرم فشار مفید» استفاده خواهد کرد.

نورمن در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «درباره توافق هسته‌ای ایران در اروپا باید یک نکته را روشن کنم. هیچ فرد جدی تصور نمی‌کند که اگر بایدن پیروز شود، بدون ایجاد تغییر در توافق هسته‌ای به آن بازخواهد گشت. بسیاری آن را به عنوان یک اهرم فشار مفید می‌بینند.»

مواضع دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان درباره ایران

بسیاری از کارشناسان روابط بین‌الملل اختلافات میان احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در سیاست‌گذاری در خصوص ایران را صرفاً تاکتیکی می‌دانند. 

دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» و یا ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه روی آورده است. 

با این وجود، دونالد ترامپ که وعده می‌داد با اجرای سیاست‌های سختگیرانه علیه ایران می‌تواند این کشور را برای عقد توافقی بهتر پای میز مذاکره بیاورد به دلیل ناکام ماندن برنامه‌هایش در قبال ایران علی‌رغم تشدید تنش‌ها، در آمریکا تحت فشار قرار گرفته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول