اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

جلوی تخریب جنگل‌های زاگرس را بگیرید/ اقدام خاصی برای جلوگیری از زوال بلوط نشده است

مظفر افشار فعال زیست محیطی و پدر بلوط ایران گفت: متاسفانه بسیاری از مسوولان زوال بلوط را بهانه‌ای برای فرار از مسوولیت‌های خود در قبال جنگل‌های زاگرس قرار داده‌اند.اگر جنگل‌های زاگرس از بین برود کویر دیگری چون زابل و سیستان بلوچستان ایجاد می‌شود.

جلوی تخریب جنگل‌های زاگرس را بگیرید/ اقدام خاصی برای جلوگیری از زوال بلوط نشده است

مظفر افشار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد با اشاره به ارزش جنگل‌های بلوط ‌عنوان کرد: طبق ارزیابی سازمان جهانی فائو در سال ۹۴، ارزش ریالی هر اصله درخت بلوط بالای پنجاه سال حدود ۷۵۰ میلیون تومان بوده، البته این رقم بدون شک اکنون به چند میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه جنگل‌های زاگرس شُش‌های تنفسی ایران به شمار می‌رود، گفت: طبق تحقیقات انجام شده ۴۰ درصد آب شیرین ایران در محدوده زاگرس تولید می‌شود و اگر این جنگل‌ها از بین برود، ضمن از بین رفتن منابع آبی، بخش زیادی از خاک این منطقه که در طول هزاران سال گذشته ایجاد شده است نابود خواهدشد.

پدر بلوط ایران اضافه کرد: بسیاری از رودخانه‌های پرآب و مهم کشور از جمله رودخانه کارون، کرخه، سمیره، دز و ... از زاگرس سرچمشه می‌گیرد بنابراین نابودی زاگرس باعث خشک شدن این رودخانه‌های مهم و حیاتی کشور نیز می‌شود.

افشار در بخش دیگری از صحبت‌های خود به زوال درختان بلوط اشاره کرد و گفت: خشکسالی، تغییرات اقلیمی و وجود ریزگردها ظرف سال‌های گذشته موجب بیماری یا زوال بلوط در استان‌های زاگرس نشین از جمله لرستان شده است.

وی افزود: ما در شهرستان‌های پل‌دختر، کوهدشت و خر‌م‌آباد شاهد زوال بلوط هستیم، و تاکنون اقدام قابل توجهی در رفع این بیماری انجام نشده است.

پدر بلوط لرستان با بیان اینکه آمار زوال بلوط در بخش‌های مختلف متفاوت است، عنوان کرد: اما واقعیت این است که درصد نابودی جنگل‌های بلوط ناشی از تخریب انسانی از زوال بلوط بسیار بیشتر است.

افشار تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از مسوولان زوال بلوط را بهانه‌ای برای فرار از مسوولیت‌های خود در قبال جنگل‌های زاگرس قرار داده‌اند.

وی تبدیل عرصه‌های جنگلی به اراضی کشاورزی، قطع درختان بلوط برای زغال‌گیری و ایجاد مرغداری‌های بزرگ در دل جنگل‌ها را از مهمترین عوامل تخریب درختان بلوط عنوان کرد.

پدر بلوط گفت: چالش دیگر قطع درختان بلوط توسط روستاییان جنگل نشین برای تامین سوخت مورد نیاز است.

افشار تاکید کرد: اگر کشاورزان و روستاییان مناطق جنگلی زاگرس این اهمیت را درک کنند، هرگز برای توسعه زمین کشاورزی و کشت و زرع آن را قطع نمی‌کنند و  درختان بلوط را به عنوان سوخت به کار نمی‌گیرند.

وی بیان کرد: در لرستان‌ ساخت یک‌‌ جاده‌ برای چند سیاه چادر ده‌ها درخت بلوط قطع می‌شود، که البته ایجاد راه دسترسی برای عشایر مد نظر نیست بلکه اهداف دیگری پشت این قضیه پنهان است.

پدر بلوط ایران هشدار داد: اگر جنگل‌های زاگرس از بین برود کویر دیگری چون زابل و سیستان بلوچستان ایجاد می‌شود.

افشار در پایان صحبت‌های خود خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: نگذارید اراضی جنگلی به زمین‌های کشاورزی تبدیل شود، جلوی تخریب جنگل‌های زاگرس را بگیرید.

انتهای پیام/ 85025

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول