اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

احمدی: مهاجرت های نسنجیده؛‌موضوع جدید «شکلات تلخ»/ بررسی زندگی کودکان کار

تهیه کننده مستند تلویزیونی «شکلات تلخ» گفت:در قیمت های بعدی به بررسی زندگی و مشکلات خانواده هایی می پردازیم که به دلیل مسائل اقتصادی به حاشیه شهر رفته و در کوره پزخانه ها کار می کنند و از فرزندهای کوچکتر کار می کشند.

احمدی: مهاجرت های نسنجیده؛‌موضوع جدید «شکلات تلخ»/ بررسی زندگی کودکان کار

«مجتبی احمدی» تهیه کننده مستند تلویزیونی «شکلات تلخ» در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، گفت: بعد از سی قسمت وارد فاز محتوایی جدیدی از برنامه به لحاظ فرم و ساختار شدیم و بعد از بررسی زندگی کودکان کار و خیابان و چرایی های شکل گیری این قضیه از مباحث اقتصادی تا طلاق و اعتیاد و ....به موضوع مهاجرت های نسنجیده رسیدیم.

 

وی با اشاره به فصل جدید این برنامه نیز بیان داشت: اصلی ترین عامل مهاجرت به شهرهای بزرگ نبود امکانات در همه شهرها است و افراد به این دلیل که می خواهند وضعیت اقتصادی جدیدی را تجربه کنند و این موضوع در محل زندگی شان به دلیل نبود امکانات،  آرامش شان را سلب می کند، مهاجرت اتفاق می افتد. اما این مهاجرت بدون سنجش و حساب و کتاب لازم در این مسیر خانواده و  به خصوص بچه ها را دچار آسیب هایی مثل کار بر سر معابر  فال فروشی، گل فروشی سرچهارراه و ...در نهایت تکدی گری می کند.

احمدی درباره مبحث جدیدی که قرار است در برنامه به آن پرداخته شود نیز گفت: کودکان کار در حاشیه ها جدیدترین موضوع برنامه ما است. با سرفصل مهاجرت به سمت کودکان کار در کوره پزخانه ها رفتیم. اینکه به چه شکل خانواده ها از محل زندگی شان در شهرهای مختلف جدا شده و وارد  تهران می شوند را هم مورد بررسی قرار دادیم. آنها به دلیل مسائل اقتصادی به حاشیه شهر رفته و در کوره پزخانه ها مشغول به کار می شوند و پدر و فرزند بزرگ هم با داشتن مدرک تحصیلی نمی توانند شغلی برای خود دست و پا کنند و به همین خاطر از فرزندهای کم سن تر کار می کشند و ما در قسمت های آتی زندگی و مشکلات چند خانواده که به این شکل زندگی می کنند را بررسی می کنیم.

این تهیه کننده افزود: این برنامه ساختاری مستند دارد و تمام تلاش ما بر این است که مستند شکلات تلخ به زاویه جدیدی از آسیب های حوزه کودک و نوجوان بپردازد و در این شرایط قطعا دوربین شکلات تلخ بر اساس سناریویی از پیش تحقیق شده و نگارش شده در جای جای کشور می چرخد. اتاق فکر برنامه شکلات تلخ قبل از هر موضوع تشکیل می شود، زوایای موضوع را تحلیل می کند و در نهایت براساس موقعیت و فضای مرتبط در همین راستا به سراغ سوژه ها و کارشناسان مرتبط می رویم. همچنین با چند نماینده مجلس مخصوصا استان های مرتبط که در بیشترین مهاجرت را دارند صحبت کرده و به زندگی بچه ها در حاشیه شهر پرداختیم.

 

وی افزود: در شکلات تلخ به این رسیدیم که کودک کار محصول چند آیتم از جمله مباحث اقتصادی، خانواده، امکانات شهرستان ها  و...است. وقتی دیدیم بچه ها طعم پول چهارراهی زیر زبانشان آمده و دیگر حاضر نیستند شغل دیگری قبول کنند و به مهارت آموزی بپردازند، به آسیب خدشه در هویت این بچه ها رسیدیم. در نهایت به اینجا رسیدیم که خود این کار ( کار بر سر معابر) یک نوع مهارت است که بی تردید با ورود روانشناسان  و جامعه شناسان  قابل حل است.

احمدی ادامه داد: در بخش هویت به اینجا رسیدیم که وقتی این افراد در هویت کودکی و نوجوانی شان دچار مشکل می شوند دیگر برگرداندن شان کار راحتی نیست. آنها به این نتیجه رسیدند که کسب درآمد از طریق حضور بر سر چهارراه بسیار راحت تر  است و دوست ندارند راه دیگری تجربه کنند. 

احمدی درباره موضوع های بعدی در این برنامه، گفت: این برنامه ۶۰ قسمت دارد و اگر شبکه موافقت کند پتانسیل محتوایی این را داریم که برنامه را در همین ساختار و البته با موضوعات دیگر حوزه آسیب ادامه دهیم. برنامه های بعدی مان نیز درباره کودکان کار در فضای مجازی و زباله گرهای اتباع و نحوه درآمدزایی شان است که چالش های فراوانی را نیز به همراه دارد.

برنامه «شکلات تلخ» شنبه و سه شنبه حوالی ۱۳/۳۰ و روزهای یکشنبه و چهارشنبه  بعد از اخبار بامدادی  از شبکه پنج سیما پخش می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول