اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

یکه‌‌تازی گوجه در بازار دهدشت/وقتی کسبه خودسرانه نرخ تعیین می‌کنند

التهاب در بازار گوجه‌فرنگی به گونه‌ای است که قیمت این کالا در چهار مغازه نزدیک به هم به چهار نرخ متفاوت عرضه می‌شود.

یکه‌‌تازی گوجه در بازار دهدشت/وقتی کسبه خودسرانه نرخ تعیین می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، قیمت انواع میوه و تره‌بار این روزها در بازار به گونه‌ای است که گرانی تنها مشمول میوه‌های نوبرانه نمی‌شود و مشخص نیست افزایش سرسام‌آور اقلام کالا در بازار ناشی از چه عواملی است که قیمت‌ها هر لحظه سیر صعودی به خود گرفته و کنترل شدنی نیست.

علاوه بر اینکه تقریبا همه کالای اساسی و اقلام ضروری در ویترین گرانی قرار گرفته است اما رشد یکباره نرخ برخی اقلام میوه و تره‌بار افسارگسیختگی قیمت‌ها را بیش از پیش نمایان کرده است.

یکی از کالاهایی که در روزهای اخیر رشد قیمت به خود گرفت گوجه‌فرنگی است که امروز در بازار روز دهدشت تا هر کیلو 10 هزار تومان شتاب گرفت.

این در حالی است که در غرفه‌های به هم چسبیده بازار قیمت‌ها متفاوت است. در اولین غرفه ورودی بازار گوجه با قیمت 10 هزار تومان و در غرفه‌های داخل پنج، هشت و 9 هزار تومان عرضه می‌شود.

یک شهروند دهدشتی در حالی از گوجه‌های پنج هزار تومانی تفکیک می‌کرد به فارس گفت: همه جا قیمت گرفتم خیلی گران بود توان خرید نداشتم این نمونه ارزان است اما کیفیت ندارد.

خانمی که گوجه 10 هزار تومانی را در سبد خرید امروز خود انتخاب می‌کرد گفت: عجله دارم مجبور هستم از همین ورودی خرید کنم هر چند می دانم نسبت به چند مغازه جلوتر خیلی گرانتر است.

 

مرد میانسالی که از گرانفروشی همه اقلام گلایه داشت تصریح کرد: مشکل از ما مردم است وقتی جنسی گران می‌شود نه تنها از خرید امتناع نمی‌کنیم بلکه از ترس گرانتر شدن صف هم می‌کشیم.

شهروند دیگری در تأیید حرف او ادامه داد: چند روز همه متحد شوند خرید نکنند گوجه روی دست کسبه می‌ماند قیمت ارزان هم نشود حداقل گرانتر نمی‌شود.

اگرچه دلیل و چرایی گرانی گوجه‌فرنگی و شیب تند رو به افزایش آن به چند عامل از جمله افزایش قیمت خرید و هزینه حمل ربط داده می‌شود اما مسؤولان و متولیان نظارت بر بازار برای چندگانگی نرخ در مغازه‌های نزدیک به هم چه توجیهی دارند؟

این موضوع با انتقادهای تند امام جمعه همراه بود؛ حجت‌الاسلام وحدانی‌فر در دیدار متولیان نظارت بر بازار گفته بود که طی بازدید میدانی از بازار متوجه چندگانگی قیمت‌ها شدم و معلوم است فروشندگان هر طور میل دارند نرخ تعیین می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر نظارت‌ها مستمر، دقیق و قاطعانه باشد شاهد چنین التهاب‌آفرینی در بازار نخواهیم بود، افزود: نتیجه بازرسی‌ها ملموس نیست گاهی ارقام و آماری ارائه می‌شود اما با آن چیزی که در بازار می‌بینیم همخوانی ندارد.

به نظر می‌رسد نقش مردم در گرانفروشی‌ها از بی‌انصافی کاسبان که از هر بهانه‌ای برای محدود کردن سفره مردم نهایت استفاده را می‌برند کمتر نیست.برخی از مردم با بی‌تفاوتی نسبت به جیب اقشار کم درآمد گرانفروشی‌ها را به راحتی می‌پذیرند و دست سودجویان را برای تخلفات صنفی باز می‌گذارند.

انتهای پیام/82016

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول