اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

مسجدسلیمان، وسیع ترین حمله موشکی دوران دفاع مقدس

عقربه ها ساعت ۱۶ بعدازظهر را نشان می داد؛ آقای صالحی معلم همیشه خندان درس جغرافیا مدرسه راهنمایی ۲۲ بهمن با همان لبخند همیشگی اش به درس هفته قبل اشاره کرد و به بچه های کلاس اول راهنمایی گفت: خوب کی می دونه فلات قاره چیه؟

مسجدسلیمان، وسیع ترین حمله موشکی دوران دفاع مقدس

خبرگزاری فارس/محمدرضا مکوندی:سی مهر است؛عقربه ها ساعت ۱۶ بعدازظهر را نشان می داد؛آقای صالحی معلم همیشه خندان درس جغرافیا مدرسه راهنمایی ۲۲ بهمن با همان لبخند همیشگی اش به درس هفته قبل اشاره کرد و به بچه های کلاس اول راهنمایی گفت:خوب کی می دونه فلات قاره چیه؟اما قبل از این که بچه ها پاسخ بدهند صدای دو انفجار بسیار شدید وحشتناک پاسخ سوال آقای صالحی را داد که حالا همچون دانش آموزان شوک زده اش خنده بر لبانش خشک شده بود!

 

و دانش آموزانی که وحشت زده و سراسیمه به حیاط مدرسه به همراه معلمان خود ریختن،از دو نقطه شهر مسجدسلیمان ستون های دود و غبار به ارتفاع دهها متر به هوا برخاسته بود،شهر به هم ریخت مردم متعجب و وحشت زده علت این دو انفجار بسیار شدید را از همدیگر می پرسیدند و البته بی پاسخ می ماندند.
آرش همکلاسی اهوازی که جنگ زده بود و به همراه خانواده از اهواز جنگ زده به مسجدسلیمان مهاجرت کرده بود؛ گفت: این انفجارها بر اثر اصابت موشک بود. این ها موشک های عراقی هستند که مسجدسلیمان را هدف گرفتند. پدر من هم با این موشک های عراقی شهید شد.

 

و این گونه مردم مسجدسلمان وارد سیکل جدیدی از جنگ تحمیلی به نام (جنگ موشک ها) شدند که تا قبل از آن تهاجم جنگنده های عراقی به مناطق مسکونی این شهر که از هفته اول مهرماه ۵۹ شروع شده بود سابقه داشت.
در حالی که مسجدسلیمان بی دفاع و میزبان هزاران جنگ زده علیرغم بمباران های مکرر بود و هیچ گونه آمادگی و شناختی از این مقوله جدید حملات ویرانگر و بی رحمانه دشمن بعثی نداشتند.
موشک های اسکادBنسل جدید موشک های اسکادaآلمانی بود که توسط هیتلر در جنگ جهانی دوم تولید و نسل جدید این موشک ها به ارتفاع ۹ متر و محتوی یک تن ماده منفجره با شعاع تخریب فراوان توسط شوروی در اختیار صدام قرار گرفت. در اولین دور اصابت دو فروند موشک اسکاد دشمن عراقی دو محله سبزآباد و خیابان اصلی شهر مسجدسلیمان هدف واقع شد. هر اصابت موشک به مناطق مسکونی حداقل ۷۰خانه راویران و تخریب می کرد.

 

با اولین دور اصابت دو فروند موشک در۳۰ مهردر حالی که مردم نیز با کنجکاوی به طرف محل اصابت موشک ها در تردد بودند.
در خیابان پرتردد هفده شهریور تصادفی بین دو خودرو به وقوع پیوست که جاده این خیابان مسدود و ترافیک سنگینی ایجاد کرد،و سومین سفیر مرگ با فاصله ۴۰ دقیقه از دو موشک اولی دقیقاً به این خیابان مملو از جمعیت و خودرو اصابت کرد و یک فاجعه و جنایت انسانی را رقم زد.۱۲۰ شهید و ۲۴۴ مجروح و تخریب وسیع بیش از۲۰۰ واحد مسکونی و تجاری پیامد اصابت این موشک ها بوده است. محل اصابت موشک سوم دقیقا در جوار دبیرستان پسرانه ۱۷شهریور بود که با اولین تهاجم موشکی دور اول ۳۰مهر به دو نقطه شهر تعطیل اضطراری شد و چه بسا اگر این دبیرستان تعطیل نمی شد صدها نوجوان بیگناه به رقم شهدا و مجروحین اضافه می شدند.

 

شاید عمق فاجعه قابل وصف نباشد اجساد تکه و پاره؛اجزای بدن غیرقابل شناسایی شهروندان بدون دفاع که وحشیانه به شهادت رسیدند و در اطراف محل اصابت موشک ها پراکنده شده بود‌ و دو بیمارستان نفت و ۲۲ بهمن مسجدسلیمان مملو از شهدای تکه و پاره ای بود که در راهروها و اطاق ها به روی هم چیده شده بوده و مجروحان بسیار زیادی که در محوطه بیمارستان ها و کف سالن ها به خاطر ازدحام شدید مجروحین قرار داده شده بودند

 

درخواست های مکرر بلندگوهای مساجد برای یخ و بخور و کیسه های نایلونی، سردخانه اجساد شهر تنها گنجایش شش جسد را داشت و از اهواز کانتینر سردخانه داری به مسجدسلیمان اعزام تا اجساد شهدا در آن قرار داده شود و از روز بعد شناسایی شهدا و به دنبال آن دهها تشییع جنازه متعدد که نه تنها مسجدسلیمان را که از این حمله جنایتکارانه کشور و دنیا در بهت و اندوه فرو برد و این گونه بود که مسجدسلیمان ناخواسته و ناجوانمردانه از ۳۰ مهر ماه بعد از یک دوره بمباران های متناوب هوایی مناطق مختلف مسکونی اش چون پشت برج؛ نفتک و نمره هشت وارد فاز جدیدی از جنگی شد که بعدها به نام (جنگ موشک ها در تقویم دوران دفاع مقدس) نام گرفت.

 

حمله ۳۰ مهر به مسجدسلیمان در دوران دفاع مقدس (وسیع ترین حمله موشکی) دشمن بعثی متجاوز نام گرفت که در نهایت قریب به چهارصد شهید و مجروح برجای نهاد.
امام خمینی (ره) با محکومیت شدید این حمله گسترده صدام،3 روز عزای عمومی در سراسر کشور اعلام کرد و هیات سه نفره ای را به ریاست آیت الله یزدی به نمایندگی از خود به مسجدسلیمان اعزام نمود و وزرات امور خارجه با تسلیم نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متعدد نسبت به این جنایت انسانی عراق علیه شهروندان مسجدسلیمانی اعتراض نمود.

 

مسجدسلیمان تا پایان دوران دفاع مقدس ۹۰ بار تحت حملات هوایی و موشکی قرار گرفت گاهی اوقات اصابت ۵ تا ۷ موشک در نیمه های شب این شهر بی دفاع و مظلوم را مورد تهاجم وسیع قرار می داد و مردمانی که با تحمل سوز سرمای سخت زمستان و گرمای طاقت فرسای هوا در تابستان در کوهستان های اطراف شهر با کم ترین امکانات زندگی مملو از مشقت و مضیقه را تحمل و گاهی اوقات هم در پی حملات هوایی مورد رگبار هوا به زمین جنگنده های عراقی در اطراف شهر قرار می گرفتند و مدارسی که تا پایان جنگ تحمیلی از۹ماه سال تحصیلی شش ماه را تعطیل بودند.

 

یقیناً حمله موشکی ۳۰ مهر به عنوان (وسیع ترین حمله موشکی به مسجدسلیمان یک سند برجسته از جنایات جنگی دشمن عراقی) در دوران دفاع مقدس است و ضرورت دارد که از محاق خاموشی خارج و مورد بازکاوی قرار گیرد و به عنوان برگ زرین از مقاومت مردم شریف و صبور مسجدسلیمان که طی این حملات هوایی و موشکی متعدد ویرانی وسیع صدها واحد مسکونی و شهادت ۷۰۰شهروند بی دفاع را تجربه و افزون بر آن، فرزندان غیرتمندش که اعزام به جبهه های جنگ تحمیلی می شدند در مجموع ۱۲۰۰شهید گلگون کفن و۴۰۰۰جانباز و۱۰۰آزاده را تقدیم انقلاب کرد.
در تقویم کشور این روز خونین به عنوان وسیع ترین حمله موشکی دشمن جنایتکار بعثی ثبت و همه ساله با برگزاری ویژه برنامه هایی در سطح کشور یاد و خاطره ۱۲۰ شهید آسمانی این جنایت جنگی گرامی داشته شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول