اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

کاهش 42 هزار و 970 واحدی شاخص بورس تهران/ حجم معاملات به 6.5 هزار میلیارد رسید

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 42 هزار و 970 واحد روبرو شد.

کاهش 42 هزار و 970 واحدی شاخص بورس تهران/ حجم معاملات به 6.5 هزار میلیارد رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با وجود اینکه روند نزولی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از اول هفته جاری شروع شده بود، امروز هم از ابتدای بازار شاخص کل سر ناسازگاری داشته و رو به کاهش بود، به گونه‌ای که در پایان معاملات شاخص کل با کاهش 42 هزار و 970 واحد به رقم یک میلیون و 419 هزار و 312 واحد رسید.

شاخص کل بورس با معیار هم وزن امروز با کاهش 2.9 درصد با عقب نشینی 5 هزار و 693 واحد به رقم 394 هزار 956 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 5 میلیون و 394 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از 4 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 611 هزار فقره معامله و به ارزش 4 هزار و 389 میلیارد تومان داد و ستد کردند.


روند یکساله شاخص بورس تهران

اگر ارزش معاملات فرابورس که امروز به بیش از 2 هزار و 208 میلیارد تومان رسید را هم در نظر بگیریم،‌ امروز معامله‌گران در بورس اوراق بهادار و فرابورس بیش از 6 و نیم هزار میلیارد داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز پوش بوده و کاهشی بودند به گونه‌ای که شاخص کل بورس و نیز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی هر یک 2.9 درصد عقب نشینی کردند.

همچنین شاخص کل بورس و شاخص قیمت با معیار هم وزن هر کدام 1.4 درصد افت کردند.

شاخص آزاد شناور 2.9 درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 3.8 درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 1.7 درصد افت داشت.


نقشه معاملات امروز بورس

کاهش شاخص در بازار اول نشانگر این است که سهامداران حقیقی امروز به شدت هیجانی عمل کرده و فروشنده سهام بودند که سهام خود را به قیمت ناچیز فروختند.

کارشناسان همچنین از دلایل مهم ریزش بازار در روز جاری را این خبر عنوان کردند که با تصمیم وزارت صنعت و مدیران شرکت‌های فولادی قرار شده قیمت گذاری محصولات فولادی با وجود اینکه اکثر شرکت‌های فولادی در بورس و فرابورس حضور دارند، اما قیمت به صورت دستوری تعیین می‌شود.

همچنین در بازار ارز قیمت دلار رو به کاهش نهاده است.

در هر حال کارشناسان همواره توصیه می‌کنند، سهامداران حقیقی که تعدادشان در بورس امسال رو به افزایش بوده، از رفتار هیجانی پرهیز کنند، در نیمه نخست امسال بیش از 8 میلیون سهامدار جدید وارد بورس شدند و از طرفی سهامداران عدالت هم که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند، وارد بورس می‌شوند و این موارد باعث می‌شود رفتارهای هیجانی و پیروی از کانال‌های تلگرامی و گروه‌های سیگنال فروش ضررهای جبران ناپذیری به بازار وارد می‌کند که در نهایت خود سهامداران حقیقی از این وضعیت دچار ضرر و زیان می‌شوند.

امروز همچنین نمادهای مهمی که قبلا شاخص ساز بودند در ریزش شاخص بازار مؤثر بودند به گونه‌ای که نماد فولاد مبارکه، ملی مس ایران، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین،‌پالایش نفت اصفهان، گل‌گهر، پالایش نفت تهران و پالایش نفت بندرعباس به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده امروز در بورس شامل پالایش نفت اصفهان، ایران خودرو، بانک ملت، فولاد مبارکه، ملی‌مس ایران، بانک تجارت، و گروه پتروشیمی سرمایه ایران بودند.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل ریزشی بوده و با کاهش 266 واحد به رقم 17 هزار و 8 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 139 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران فرابورس امروز بیش از 1.1 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 453 هزار نوبت معامله و به ارزش 2هزار و 208 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای ذوب‌آهن، پتروشیمی تندگویان، گروه مالی سپهر صادرات، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان، فرابورس ایران و سنگ آهن گهرزمین به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.

نمادهای پربیننده در فرابورس ایران شامل ذوب‌آهن اصفهان، پلیمر اریاساسول، سرمایه‌گذاری صباتامین، پتروشیمی تندگویان، سرمایه‌گذاری پویا، پتروشیمی ارومیه، و آتیه داده پرداز و فرابورس ایران بودند.

به گزارش فارس، سهامداران عدالت از ابتدای آزاد سازی سهام عدالت تاکنون بیش از 13 هزار میلیارد تومان سهام خود را فروخته‌اند و برخی از کارشناسان از دلایل افت بازار را تقاضا برای فروش سهام عدالت دارندگان آن ذکر کرده‌اند.

مهم‌ترین اخبار و دقیق ترین تحلیل‌های اقتصادی را در کانال فارس اقتصادی در پیام‌رسان‌ها بخوانید.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول