اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

«مهتاب نقره‌ای» در غرب اصفهان منتظر مخاطب است/ رنج منطقه 11 از بی‌عدالتی و توسعه‌نیافتگی

آیین افتتاحیه نخستین سینما در غرب شهر با نام «سینما مهتاب» ظهر امروز همزمان با سومین روز از سی وسومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان با حضور امام‌جمعه رهنان و مسؤولان شهری برگزار و به صورت مجازی نمایش داده شد.

«مهتاب نقره‌ای» در غرب  اصفهان منتظر مخاطب است/  رنج منطقه 11 از بی‌عدالتی و توسعه‌نیافتگی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آیین افتتاحیه نخستین سینما در غرب شهر با نام «سینما مهتاب» ظهر امروز با حضور امام‌جمعه رهنان و مسؤولان شهری برگزار و به صورت مجازی نمایش داده شد.

احداث پارکینگ و خیابان‌کشی مناسب، از ضرورت‌های منطقه ۱۱ است

حجت‌الاسلام حسین محمدی، امام‌جمعه رهنان در این مراسم ضمن تأکید بر این موضوع که در هنگام اکران فیلم‌ها نیز باید هویت و فرهنگ مردم شهیدپرور رهنان را در نظر گرفته شود از مسؤولان حاضر در مراسم درخواست کرد تا با احداث پارکینگ از بروز مشکل ترافیکی به‌واسطهٔ وجود این سینما جلوگیری کنند و اظهار داشت: ایجاد سینمایی در منطقه ۱۱ سبب کاهش بار ترافیکی در مرکز شهر خواهد شد و مدیران شهری باید توجه داشته باشند که از این پس با وجود این سینما، نباید شاهد ایجاد ترافیک در منطقه ۱۱ باشیم و شهرداری با ایجاد پارکینگ از بروز این معضل پیشگیری کند، مشکل ترافیک در منطقه رهنان و نبود یک خیابان مناسب در این منطقه یک مشکل و موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی یادآور شد: اگر نگاهی ویژه به منطقه رهنان شود، خواهید دید که مردم این منطقه وظیفه خود را در برهه‌های مختلف از انقلاب همچون جنگ تحمیلی به خوبی انجام داده‌اند اما امروز مردم محرومی هستند بنابراین لازم است در بحث عدالت اجتماعی، توجه ویژه‌ای به این منطقه شود.

امام‌جمعه رهنان خطاب به متولیان حوزه سینما متذکر شد: از متولیان سینما می‌خواهیم هویت منطقه شهیدپرور رهنان در نظر گرفته و در هنگام اکران فیلم‌ها به آن توجه داشته باشند چراکه ممکن است که برخی از فیلم‌ها مجوز دریافت کرده باشند اما با فرهنگ برخی مناطق همخوانی ندارند.

مدیریت محل لمیدن نیست، محل دویدن است

در ادامه علیرضا نصر اصفهانی، رئیس شورای شهر اصفهان با تأکید بر آن‌که مدیریت محل لمیدن نیست، محل دویدن است و امروز کسانی که این مسئولیت را می‌پذیرند حتماً قابل‌تقدیرند، بیان داشت: باید موانع را از سر راه کسانی که مسؤولیت می‌پذیرند برداریم و این بر همه ما واجب است از همین رو هر مدیری را در هر جایگاه و مسؤولیتی که قرار دارند، باید تحت نظر داشته و مسائل و مشکلات سر راه او را برطرف و مسیر خدمت را برای او هموار کنیم.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود با ابزار امیدواری از آنکه با کمک بخش خصوصی، بودجه‌های موجود و مالیات شهروندان، بتوان مسیر توسعه شهر را روز به روز بهبود بخشیده و طی کرد، تصریح داشت: امروز در شرایطی قرار نداریم که برای به دست آوردن بودجه‌های لازم منتظر بمانیم چرا که به طور مثال اگر قرار بود شهرداری بدون کمک گرفتن از بخش خصوصی برای افتتاح این سینما اقدام بکند، یقیناً بهره‌برداری از سینما جزء اولویت‌های این منطقه نبود.

می‌تواند محل تنویر افکار عمومی و یک پایگاه فرهنگی مؤثر در جامعه است

 همچنین قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در این مراسم ابراز داشت: امروز سینما می‌تواند محل تنویر افکار عمومی باشد بنابراین مهم است که بتوانیم سینما را به‌عنوان یک پایگاه فرهنگی مؤثر در جامعه بشری مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان آنکه سینما مهتاب، هم سبب ایجاد ترافیک در منطقه 11 می‌شود و هم می‌تواند به حل مسئله ترافیک شهر کمک کند، معنای این دو ترافیک متفاوت دانست و اضافه کرد: هنگامی که یک پایگاه فرهنگی در نقطه‌ای از شهر که مشابه آن وجود ندارد ایجاد شود، ترددها اضافه می‌شود البته که باید تدبیری اندیشید تا برای افرادی که قرار است به کسب‌وکارشان بپردازند و بنا نیست در سینما حضور پیدا کنند، مشکلی ایجاد نشود.

نوروزی در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: وقتی سینما به مرکز محله‌ای می‌آید، مثل این است که سینما به خانه رفته و فرصتی را برای همه ایجاد کرده است از همین رو حضور سینما در اینجا منشأ یک تحول برای ایجاد حرکت فرهنگی صحیح خواهد بود و تلاقی بهره برداری از این سینما با سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان یک اقدام شایسته است.

شهردار اصفهان با بیان آنکه دغدغه امام‌جمعه رهنان مورد توجه قرار خواهد گرفت و فیلم‌هایی به اکران گذاشته خواهد شد که آسیبی در برنداشته باشد گفت: پیش‌تر سخن بر سر عدالت فضایی مطرح بود و اذعان کرده بویم که تمرکز امکانات فرهنگی شهر در یک سری از نقاط مرکزی، نمی‌تواند در راستای تأمین نیاز همه شهروندان باشد و اکنون سینما مهتاب یک نمونه از ایجاد عدالت فضایی است.

«هر یکشنبه یک افتتاح» حاصل چند سال کار و تلاش عمرانی است

وی در ادامه اذعان کرد: مسؤولان شهری به مردم قول داده بودند که تا پایان سال «هر یکشنبه یک افتتاح» را شاهد باشند که گاهی هم چند افتتاح و کلنگ زنی در یک  روز انجام‌ می‌شدکه البته برخی اوقات به دلیل حوادثی همچون اعلام وضعیت قرمز کرونا در هفته گذشته، برنامه‌ریزی‌ها با خلل مواجه می‌شود.

نوروزی ادامه داد: «هر یکشنبه یک افتتاحیه» نتیجه چند سال کار و تلاش عمرانی است و به همین دلیل امروز می‌توانیم هر هفته یک پروژه جدید را بهره‌برداری و افتتاح کنیم، افرادی که با شرایط اقتصادی کشور آشنایی دارند، می‌داند که انجام عملیات عمرانی سخت و دشوار است و اگر با منطق ریاضی و اقتصاد به مسائل نگاه شود، یک امر تعجب‌آور خواهد بود که این‌همه پروژه این‌گونه با سرعت مسیر خود را طی می‌کند.

انقلاب عمرانی شهر ادامه‌دار خواهد بود

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: شرایط سخت اقتصادی امروز به گونه‌ای است که تاریخ ایران نمونه آن را به خود ندیده و مردم در طول 40 تا 50 سال گذشته، خاطره مشابهی از آن در ذهن خود ندارند اما حرکت‌های عمرانی این شهر تحت عنوان انقلاب عمرانی همچنان ادامه‌دار است.

 رنج منطقه 11 از بی‌عدالتی و توسعه‌نیافتگی

 همچنین قابل ذکر است، حمید اشرفی، شهردار منطقه ۱۱ اصفهان در ابتدای  آیین افتتاحیه پردیس سینمایی مهتاب با قرائتی متنی به سخنرانی پرداخت و ابراز داشت: سینمای ایران، سینمای فاخر، چشم‌نواز و بالنده‌ای است که با تحول بزرگ اجتماعی ایران عجین شده است.

 وی ادامه داد: من به عنوان شهردار منطقه ۱۱ اصفهان، از دو جهت دغدغه فرهنگ شهر را دارم، نخست آن که خودم را شاگردی می‌دانم که در حوزه فرهنگ، زانوی ادب و آموزش به زمین می‌زند و دیگر آن که در منطقه‌ای خدمت می‌کنم که از بی‌عدالتی و توسعه‌نیافتگی رنج می‌برد درحالی‌که سرمایه‌های اجتماعی ارزشمند آن می‌تواند با حوزه فرهنگ درآمیخته و آن را پویا، بهره‌ور و بارور سازد.

اشرفی تصریح داشت: در آغاز کار مخالفت‌های بسیاری به گونه‌های مختلف برای ساخت سینمای مهتاب در رهنان صورت گرفت، طومارها نوشته شد و سنگ پراکنی‌ها و پیگیری‌ها شد تا آنچه که شاهدش هستید، ایجاد نشود.

سینما نه‌تنها یک هنر برجسته که یک رسانه ارتباط‌جمعی

شهردار منطقه 11 متذکر شد: بر این باورم که سینما نه‌تنها یک هنر برجسته و آموزنده است که درعین‌حال یک رسانه ارتباط‌جمعی است و جمع این دو ویژگی در میان هنرها، شاید منحصر به سینماست و همین است که آن ا از سایر هنرها متمایز و برجسته می‌سازد و بر ژرفای تأثیر آن می‌افزاید.

وی اضافه کرد: سینما، اگرچه اثری زیبا و هنری است اما به همان اندازه که اهمیت هنری و زیبایی شناسانه دارد، دارای ارزش رسانه‌ای و ارتباطی هم هست و می‌تواند در دنیا تعامل میان فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها را فراهم آورد که دنیای ما سخت بدان نیازمند است.

اشرفی تأکید کرد: با فیلم، انسان مرغ خیال خود را در آسمانی بیکرانه به پرواز درمی‌آورد و امکان تجسم تخیلات خود را از دیرباز تا آینده فراهم می‌سازد و نیز زمینه‌ای را پدید می‌آورد تا داشته‌ها و دیدگاه‌های خود را با دیگران به اشتراک گذارد و در دنیایی متفاوت و دگرگون پای بگذارد و مشارکت ورزد.

سینما نقشی بی‌بدیل در شناساندن فرهنگ و لایه‌های زیرین جامعه دارد

شهردار منطقه ۱۱ اصفهان ابراز داشت: بسیاری از مطالعات و پژوهش‌هایی که در زمینه فیلم و سینما انجام‌گرفته، نشان از این دارد که سینما نقشی یگانه و بی‌بدیل در شناساندن فرهنگ و لایه‌های زیرین جامعه‌ای که آن را به تصویر می‌کشد دارد.

وی با ساخت سینما از در مخالفت درآمدند اما ظرفیت‌هایی که سینما برای بازگویی واقعیت‌های اجتماعی و نشان دادن مشکلات و معضلات زیرپوست شهر دارد بسیار عظیم و سترگ است. ما با سینما می‌توانیم به بهترین وجهی فرهنگ‌سازی کنیم تا فرهنگ و جامعه خود را ارتقا ببخشیم.

وی متذکر شد: پردیس سینمایی مهتاب، نخستین سینمای غرب اصفهان است که ضمن نقش‌آفرینی در ارتقای فرهنگ و هنر این منطقه رنج‌دیده، می‌تواند بسیاری از سفرهای درون‌شهری را کاهش دهد، در ایجاد محیط‌زیست سالم تأثیرگذار باشد و نقش خود را برای شهروندان فهیم و ارزشمند ساکن در منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان و مناطق هم‌جوار ادا کند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ج۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول