اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

برداشت عناب از اولین باغ متراکم پیوندی و الگویی رقم اوکراینی در مرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از برداشت عناب از اولین باغ متراکم پیوندی، الگویی رقم اوکراینی از عنابستان در اراضی دیزج یکان این شهرستان خبر داد.

برداشت عناب از اولین باغ متراکم پیوندی و الگویی رقم اوکراینی در مرند

به گزارش خبرگزاری فارس از مرند، علی صیادی در بازدید از این باغ اظهار داشت: این باغ در سطح نیم هکتار به صورت باغ متراکم پیوندی، الگویی رقم اوکراینی احداث شده که در این شیوه با تلفیق روش‌های نوین مدیریت در احداث باغ سبب می‌شود تولید و عملکرد در واحد سطح به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

وی با بیان اینکه اکثراً کاشت این گیاه به‌صورت سنتی انجام می‌گیرد، بیان کرد: در این باغ متراکم پیوندی جدید، تعداد 220 اصله درخت با فواصل دو متر روی ردیف و چهار متر بین ردیف‌هاست.

صیادی، امکان استفاده از ژنوتیپ‌های برتر با استفاده از پیوند را از دیگر مزیت‌های این شیوه عنوان کرد و گفت: با توفیقاتی که در امر جوانه‌زنی بذور و همچنین موفقیت‌هایی که در روش‌های پیوند این گیاه حاصل شد، امکان تولید درختان پیوندی و احداث نهالستان فراهم می‌باشد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند افزود: با توجه به خصوصیات بارز عناب از قبیل مقاومت در برابر خشکی و خشکسالی، نوسانات دمایی و شرایط آب و هوایی و شوری، ارزش بالای اقتصادی عناب، پایین بودن هزینه‌های تولید، بهره‌وری مناسب، خواص درمانی و بالا بودن ارزش‌افزوده می‌توان آن را به‌عنوان درختی برای اصلاح الگوی کشت در شهرستان مرند در کنار پسته معرفی کرد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از یک‌هزار و 200 کیلوگرم از این محصول برداشت و روانه بازارهای مصرف شود.

صیادی در ادامه یادآور شد: عناب کشت شده توسط این کشاورز با توجه به ویژگی‌های ظاهری و اندازه پنج برابری در مقایسه با عناب معمولی می‌تواند بزرگترین مزیت این محصول برای رقابت در بازارهای داخلی و حتی خارجی نیز باشد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند با بیان اینکه میوه عناب برای تصفیه خون، کمک به هاضمه و نرم‌کننده سینه مورد استفاده است، تصریح کرد: آرامش اعصاب، مقوی عمومی بدن، مقوی معده، ضدسرفه و خواب راحت از دیگر خواص عناب است.

وی متذکر شد: عناب به‌دلیل داشتن لعاب زیاد  نرم‌کننده سینه و ملین است، مخصوصاً اگر آن‌ را با آب و یا شیر بجوشانید، ادرار را زیاد می‌کند، عناب آرام‌کننده اعصاب است، خون را تمیز می‌کند، ضدسرفه است، خواب‌آور است و بی‌خوابی را برطرف می‌کند، آسم و تنگی نفس را بر طرف می‌کند، جوشانده عناب گرفتگی صدا را بر طرف می‌کند، دستگاه هاضمه را تقویت می‌کند و هرگاه که احساس غمگینی کرده و گریه می‌کنید یک فنجان دم‌کرده عناب لبخند به لب‌های شما می‌آورد و بالاخره برای درمان سرطان آب عناب را با کاهو بخورید.

انتهای پیام/60006/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول