اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

سامانه‌ای با ۲۰۰۰ خیریه و پاسخگویی به ۳۱ هزار نیاز/ خیریه‌ها برای رفع موازی‌کاری بخوانند

مدیر سامانه سایه گفت: این سامانه با همت جمعی از نیروهای جهادی برای ایجاد شفافیت در زمینه امور خیر و رفع موازی‌کاری‌های موجود در این حوزه ایجاد شده است و هم‌اکنون ۲۰۲۸ خیریه عضو آن هستند.

سامانه‌ای با ۲۰۰۰ خیریه و پاسخگویی به ۳۱ هزار نیاز/ خیریه‌ها برای رفع موازی‌کاری بخوانند

علی حاجوی، مدیر سامانه سایه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه فعالیت‌هایی که منجر به شکل‌گیری این سامانه شده از سال ۹۳ آغاز گردیده است، اظهار داشت: ابتدا برنامه ما به این صورت بود که توزیع اقلام غذایی را در بستر شهر تهران انجام می‌دادیم و برای این کار از خیریه‌ها، گروه‌های جهادی، مساجد و هیأت‌ها کمک می‌گرفتیم. به این صورت که اقلام غذایی را به این گروه‌ها می‌دادیم تا آن‌ها به جامعه هدف خود ارائه کنند و در عوض از آنها می‌خواستیم فرم‌های ما را تکمیل کنند.

سامانه سایه چگوه شکل گرفت؟

وی با اشاره به اینکه بعد از مدتی ۱۰۰ هزار بسته غذایی توزیع کردیم، تصریح کرد: در این مدت، اطلاعاتی از نیازمندان شهر تهران حاصل شد. حدود ۷ ماه گروهی فنی روی آن کار انجام داد تا بستر اولیه سامانه سایه به نشانی sayeh.ir شکل گرفت.

حاجوی افزود: یکی از اولین تبلیغ‌های سامانه سایه در برنامه عصر جدید سال ۹۷ اتفاق افتاد که پس از آن خیرین و خیریه‌های بسیاری اطلاعات خود را در سامانه سایه ثبت کردند.

۲ هزار خیریه، گروه جهادی، مسجد و هیأت مشتری سایه هستند

مدیر سامانه سایه با اشاره به اینکه شعار اصلی این مجموعه، ایجاد بستری شفاف برای ارائه توان به توانمندان برای رفع نیاز نیازمندان است، گفت: این سامانه نقش واسطه میان خیریه‌ها و خیرین با نیازمندان را بازی می‌کند. هم اکنون در این سامانه ۲۰۰۰ مرکز خیریه مجوزدار یا گروه جهادی، مسجد و هیأت ثبت شده است که همگی ابتدا تاییدیه لازم را دریافت کردند و سپس نیازمندان خود را ثبت کرده‌اند. این مراکز در گام بعدی نیازمندی‌های خود را معرفی می‌کنند و یا این امکان را دارند تا در قالب سامانه سایه گلریزان برگزار کنند و برای کمک به نیازمندان خود پول جمع‌آوری کنند.

وی افزود: بخش دیگر سامانه سایه مربوط به مردم و خیرین است که این افراد ممکن است، توانمند باشند؛ همچون یک دندانپزشک توانمندی خود را برای ارائه به نیازمندان مطرح کنند یا ممکن است مردم عادی باشند که مبالغی را واریز کنند. مبالغ واریزی مردم در سامانه سایه به سرعت به حساب خیریه‌ها واریز می‌شود تا به دست نیازمندان برسد. افراد می‌توانند در پروفایل کاربری خود به صورت شفاف مشاهده کنند که پول واریزی آنها به چه نیازمندی و یا در قالب چه طرحی هزینه شده است.

سایه، بستری برای حذف‌ موازی‌کاری در امور خیر

حاجوی با بیان اینکه سامانه سایه بستر و ظرفیتی برای حذف موازی‌کاری فعالیت‌های خیرخواهانه است، گفت: زمانی که خیریه‌ای در سامانه سایه ثبت‌نام می‌کند، کد رهگیری دریافت کرده و بلافاصله در سامانه با توجه به آنکه آن خیریه در کدام استان واقع شده است، رابطین و معتمدین سامانه فعال می‌شوند و با پرس و جوهای محلی و دیگر اقدامات، تاییدیه لازم برای خیریه را صادر می‌کنند. در گام بعدی، خیریه باید اطلاعاتش را وارد کند. به طور مثال برای هر نیازمند باید علاوه بر کد ملی، اسم، سن و غیره را وارد کند که در این مرحله سامانه در صورت وجود نیازمند تکراری اعلام خواهد کرد که فرضا توسط چه گروه جهادی یا خیریه دیگری زیر پوشش است و چه خدماتی دریافت می‌کند. در این صورت خیریه مخیر خواهد بود که نام آن نیازمند را وارد و یا حذف کند.

مدیر سامانه سایه با اشاره به اینکه هم‌اکنون در این سامانه ۲۰۲۸ خیریه و ۳۷ هزار و ۱۳ حامی ثبت شده‌اند، تصریح کرد: فرد حامی، کسی است که یا یک مرتبه و یا به صورت مداوم پول در سامانه واریز می‌کند.

سایه تمام مبالغ واریزی را بدون کم و کاست به نیازمندان می‌دهد

وی با اشاره به اینکه سامانه‌های مشابه داخلی و خارجی همواره بخشی از مبالغ واریز شده توسط خیرین را برای توسعه کار خود برداشت می‌کنند، تصریح کرد: شعار سامانه سایه، همواره این بوده است که ۱۰۰ درصد مبلغ واریزی به خیریه‌ها و نیازمندان اختصاص پیدا می‌کند و بنا داریم با ارتباط‌گیری با نهادهای حمایتی هزینه‌های مورد نیاز برای توسعه برنامه‌های خود را برطرف کنیم. همین جا از این نهادها درخواست می‌کنیم تا حمایت‌های خود را از این سامانه داشته باشند تا بتوانیم طرح‌های خود را بیش از پیش اجرا کنیم.

حاجوی با اشاره به اینکه تاکنون ۳۰ هزار و ۸۷۶ نیازمندی در قالب سامانه سایه پاسخ داده شده است، گفت: بیش‌ترین نیازمندی‌هایی که در این سامانه ثبت و مورد حمایت قرار می‌گیرد، در حوزه اشتغال و درمان است. 

 

 

موشن‌گرافی برای معرفی سامانه سایه

برگزاری گلریزان بخش ویژه سایه برای خیریه‌ها

مدیر سامانه سایه افزود: بخش مدیریت خیریه‌ها امکانات بسیاری را در اختیار آنان قرار می‌دهد تا فرضاً در زمان ولادت حضرت زهرا(س) بتوانند به زنان زیر پوشش خود در یک بازه سنی کمک‌هایی را ارائه کنند و یا در صورت نیاز گلریزان‌هایی را برگزار کنند که اگر این گلریزان به یک حد مدنظری برسد، توسط سامانه به صورت خودکار در صفحه اصلی سایت نیز نمایش داده می‌شود تا بتوانند کمک‌های بیشتری را جمع کنند. 

وی با اشاره به اینکه هم اکنون سازمان بهزیستی استان کرمانشاه اطلاعات نیازمندان خود را در این سامانه ثبت کرده است و رایزنی‌های دیگری نیز در حال انجام است تا بهزیستی‌های دیگر استان‌ها و به خصوص کمیته امداد امام خمینی (ره) اطلاعات نیازمندان خود را وارد این سامانه کنند، خاطرنشان کرد: تجمیع این اطلاعات موجب هم‌افزایی و خدمت‌رسانی بهتر می‌شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول