اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

رد پای مافیا در گران شدن مسکن/ دود گرانی ساختمان به چشم مصرف‌کننده می‌رود

رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان مشهد گفت: با افزایش 4 برابری این هزینه که به‌طور مستقیم با افزایش قیمت پروانه ساختمان در ابتدای سال و حضور مافیای همیشه در صحنه که با استفاده از تحریک موجود در بدترین موقعیت زمانی صورت گرفت، باعث افزایش قیمت مسکن شد.

رد پای مافیا در گران شدن مسکن/ دود گرانی ساختمان به چشم مصرف‌کننده می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی، سعید سلگی اظهار کرد: در نگاه کلان‌تر با توجه به نیاز کشور به تامین بودجه صادرات غیرنفتی و همچنین پایین آمدن تولید فولاد مورد نیاز صنعت ساختمان و متأسفانه احتکار و انبار مشتقات آهن توسط همان مافیا باعث شوک دوم به بازار مسکن در سال جاری شد و شاهد افزایش چشمگیر قیمت تمام شده ساختمان شدیم.

رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان مشهد افزود: به دلیل نیاز جامعه به تولید انبوه مسکن و همچنین پایین آمدن سقف این تولید در چند سال اخیر شاهد رشد چشمگیر و افسار گسیخته‌ای در قیمت زمین و ساختمان هستیم که خود به طبع باعث و عامل رکورد می‌شود.

وی گفت: با افزایش قیمت ساخت‌وساز، تنها فردی که ضرر می‌کند مصرف‌کننده است.

سلگی ادامه داد: موضوع کیفیت ساخت‌وساز و عمر مفید بهره‌برداری از آن یکی از مهمترین چالش‌های فعلی شهروندان محسوب می‌شود و این مهم تاکنون مورد توجه کافی نیز قرار نگرفته است.

رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان مشهد بیان کرد: در واقع بسیاری از مردم به عنوان مصرف‌کنندگان نهایی صنعت ساختمان از کیفیت ساختمان‌ها حتی سازه‌های به اصطلاح صفر نیز ناراضی هستند و این در حالی است که کارشناسان معتقدند در صورتی که سازه‌ها به اصطلاح عام مهندسی‌ساز باشد حتی بدون افزایش قیمت ساخت‌وساز، کیفیت این سازه‌ها به‌طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به این که متأسفانه شاهد خانه‌نشینی جمع کثیری از متخصصان عرصه ساخت‌وساز و جولان غیرمتخصص‌ها در این عرصه بسیار حساس هستیم، ادامه داد: در صنعت ساختمان حدود 800 شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت می‌کنند و در واقع صنعت ساختمان صنف‌های متعددی را پوشش می‌دهد، که با عقب‌نشینی سازندگان اصلی مسکن و ساختمان، پیمانکاران و شرکت‌های ساختمانی بخش عظیمی از آن‌ها با مشکل روبرو و به اصطلاح خانه‌نشین و بیکار شده‌اند که این امر آسیب های اجتماعی زیادی را از جمله آسیب‌های انواع بزهکاری، طلاق، اعتیاد و مواردی دیگر به‌دنبال دارد.

سلگی گفت: اگر سیاستی که در دوره ریاست جمهوری قبل(تولید ساختمان) وجود داشت ادامه پیدا می‌کرد شاهد معظل حال حاضر در صنعت ساختمان نبودیم.

این عضو انجمن انبوه‌سازان بیان کرد: زمانی که قیمت زمین، پروانه ساختمانی، آهن و مصالح ساختمانی افزایش پیدا می‌کند سازنده هم بالاجبار ساختمان را گران می‌فروشد و تنها فردی که ضرر می‌کند مصرف‌کننده است چون توان خرید مسکن را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: نیاز است مسکن ارزان و با کیفیت ساخته و در اختیار مردم نیز با قیمت پایین قرار گیرد در غیر این صورت حتی در بالاترین سطح نیاز دیگر خریداری باقی نمی‌ماند و اصلی‌ترین معضل که همان رکود است کلید می‌خورد.

سلگی گفت: در نهایت در بی‌ثباتی بازار مسکن خواهیم دید بخش اعظمی از سرمایه‌گذاران این صنف و حتی پس اندازهای ناچیز خانواده‌ها به بازارهای حاشیه‌ای دلار و سکه کشیده می‌شود و با توجه به افزایش متقاضی این نوع بازار، باز هم شاهد افزایش قیمت‌ها و رکود بیشتر در ساختمان که در واقع اصلی‌ترین گزینه برای سرمایه است، خواهیم بود.

انتهای پیام/ 70051

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول