اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

تابش: مخاطب سینما را نباید رها کرد/اکران فیلم حاتمی کیا یک تصمیم راهبردی بود

دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان گفت: این روزها بسیاری از مشاغل دچار خسران شده اند اما مخاطب سینما را نمی توان رها کرد همین آثاری که از سال پیش تولید شده می تواند در جشنواره های زیادی آنلاین عرضه شود و پیامی به مخاطبان بدهد که فرهنگ و هنر حتی در این شرایط کرونایی هم زنده است.

تابش: مخاطب سینما را نباید رها کرد/اکران فیلم حاتمی کیا یک تصمیم راهبردی بود

به گزارش خبرنگار سینما تئاتر خبرگزاری فارس، علیرضا تابش، دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان و مدیرعامل بنیاد فارابی شب گذشته در برنامه شب تئاتر و سینمای شبکه چهار طی سخنانی عنوان کرد: در آغاز سخن یاد شهدای مدافع سلامت و خاطره معلم با فضیلت سینمای ایران استاد اکبر عالمی را که از چهار سال پیش عضو شورای علمی پژوهشی فارابی بودند، گرامی می دارم.

وی در ادامه درباره شرایط کرونایی موجود و وضعیت سینما و برپایی جشنواره فیلم کودک گفت: سینما هیچگاه از همان دوران جنگ تعطیل بردار نبوده و الان هم به خاطر کرونا نباید تعطیل شود مگر تلویزیون و برنامه هایش تعطیل می شود. بهرحال در عرصه کار و زیست فرهنگی زنجیره های به هم پیوسته ای است که حداقل در هر خانه روی چند کودک می تواند این کرونا تأثیر منفی بگذارد.

تابش همچنین گفت: یک عده با بررسی های کارشناسی و مشورت به این جمع بندی رسیدند که کرونا نمی تواند فعالیت جشنواره را دچار توقف کند و آنها به شیوه دیگری این رویداد فرهنگی هنری را راه می اندازند  و همین الان بچه ها در سراسر کشور آثار جشنواره را می بینند و نظر می دهند، بهرحال شش روز در ژانر بسیار مهم سینمای کودک و نوجوان بخش مهمی از خانواده ها و مردم را می تواند سرگرم کند. من قبلا هم گفتم که این روزها دری برای جشنواره کودک گشوده شده که به این راحتی ها بسته نمی شود و ما را وارد مسیر جدیدی در رویدادهای سینمایی کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بعد از شرایط کرونایی هم این وضعیت کارهای آنلاین می تواند ادامه داشته باشد، گفت: حتما این شیوه ادامه خواهد داشت حتی بعد از اینکه کرونا هم ریشه کن شود چرا که به خوبی این شیوه جواب داد. ما و جمعی که الان هستیم برای عصر آنالوگ هستیم و بچه های الان شرایط متفاوتی دارند و مصرف فرهنگی آنها متفاوت است، خیلی مهم است که سیاستگذار و مدیر و تولید کننده فرهنگی این ذائقه را درست بشناسد و بتواند برای این نیاز کار تولید کرد، به نظر من این مسیر تعطیلی بردار نیست بلکه آرام این نقص ها برطرف می شود.

مدیرعامل بنیاد فارابی همچنین درباره تعطیلی و آسیب های سینما گفت: تولیدات فعلی در بهار و تابستان امسال نسبت به گذشته خیلی کاهش نداشته است اساسا سینمای ایران تولیدش از پایان تابستان شروع می شود و نزدیکی های دهه فجر به اوج می رسد. امسال نمی توانیم بهانه کنیم که چون کرونا بود میزان تولید هم کم بود چون اساسا تولید برای نیمه دوم سال است. خیلی از این کارها با رعایت پروتکل ها الان در حال تولید در شهرستان ها هم هستند.

وی اظهار داشت: خود بنیاد فارابی هم بخشی از بودجه را به وام ها و تسهیلاتی که به سالندارها و حتی تولیدکنندگانی که رغبت کردند اکران آنلاین بکنند یعنی ما کمک هزینه برای هزینه تبلیغات و ترغیب تولیدکنندگان به کار آنلاین دادیم من معتقدم امسال ما به خاطر کرونا دو تصمیم راه بردی گرفتیم یکی اینکه می توانست اکران متوقف شود اما با اکران فیلم ابراهیم حاتمی کیا این اتفاق نیافتاد و تصمیم راهبردی بود در فصل پاییز هم با اکران آنلاین فیلم های کودک و نوجوان مسیر جدیدی شروع شد بنابراین کرونا پیش بینی پذیر نیست و ما الان در وضعیت ناآرامی هستیم و افق ها قابل پیش بینی نیست بنابراین باید تولید و عرضه فرهنگی با شرایط  جدید ادامه پیدا کند. 

تابش ادامه داد: الان بسیاری مشاغل دچار خسران شدند اما مخاطب را هم نمی توان رها کرد همین اثاری سال گذشته تولید شده می تواند در جشنواره ای عرضه شود و پیامی به مخاطبان بدهیم که فرهنگ  و هنر حتی در این شرایط زنده است و به کارش ادامه می دهد.

وی در پاسخ به این سوال که واقعا تعداد فیلم های تولید شده در عرصه کودک و نوجوان آن اندازه برای رقابت در یک جشنواره است یا خیر، گفت: من آماری را اعلام میکنم سال گذشته 9 فیلم کودک و نوجوان اکران داشت برخی فروش خوبی هم داشتند و بعد هم در نمایش خانگی کارها ارائه شد. نکته دیگر رشد استقبال این جشنواره آنلاین آمارهایش موجود شده و خود این نوید می دهد که این جشنواره هم اثرگذار است و هم مشارکت بیشتر اهالی فرهنگ و هنر را شاهد هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول