اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

روایتی از ایثار طلاب جهادی لامرد در غسل و تدفین اموات کرونایی

طلاب جهادی لامرد، در اوج گرما غسل، کفن، اقامۀ نماز و تدفین اموات کرونایی را بدون هیچ گونه چشمداشتی انجام می دهند.

روایتی از ایثار طلاب جهادی لامرد در غسل و تدفین اموات کرونایی

به گزارش خبرگزاری فارس از لامرد، رهبر معظم انقلاب در همان روزهای اول شیوع این بیماری و مرگ عده‌ای از هموطنانمان در استفتائی درباره انجام غسل و کفن بر میتی که بر اثر ویروس کرونا فوت کرده است، فرمودند: «مجرد ابتلای به این بیماری، موجب سقوط احکام واجب مربوط به میت نمی‌شود، بنابراین با مراعات کامل نکات بهداشتی و استفاده از تجهیزات ایمنی، هرچند با صرف هزینه، باید حداقل واجب در مورد غسل، حنوط، کفن، نماز میت و دفن انجام گیرد. در صورت عدم امکان غسل ترتیبی، باید به‌ صورت ارتماسی، غسل داده شود و در صورت عدم امکان غسل، با دست میت، میت را به‌ ترتیب، بدل از غسل با آب و سدر، غسل با آب و کافور و غسل با آب خالص، تیمم داده و حنوط کنند و هرچند از روی لباس کفن کرده و دفن کنند.»

با شیوع ویروس منحوس کرونا و فوت عده بسیاری از هموطنان‌مان، جمع زیادی از طلبه‌های سراسر کشور در قالب گروه‌های جهادی آمادۀ غسل، کفن، اقامۀ نماز و تدفین اموات کرونایی شدند؛ کاری که شاید بسیاری از افراد در این روزها از انجام آن ابا داشتند.

در شهرستان لامرد نیز طلاب جهادی، بدون هیچ گونه چشمداشتی و حتی دریافت یک ریال از روز نخست که شهرستان لامرد فوتی کرونایی داشت و در اوج گرمای بالای ۵۰ درجه خرداد، تیر و مرداد غسل، کفن، اقامۀ نماز و تدفین اموات کرونایی را انجام دادند.

این حس مردم‌دوستی طلاب برادر و خواهر لامردی در تغسیل اموات کرونایی آن هم در گرمای ۵۰ درجه لامرد که تا به امروز نیز همچنان کولرهای گازی و اسپلیت‌های اماکن و منازل روشن است، در حالی که در موقع تغسیل اموات کرونایی در غسالخانه های لامرد می بایست تمامی کولرها و تهویه ها به مدت چندین ساعت خاموش باشد بار دیگر موجب افتخار آفرینی طلاب و روحانیون و ایثار ارزشمند این عزیزان شد.

در میان همه اموات کرونایی که تغسیل دادیم، واقعا برایمان تلخ و سخت بود هنگامی که جانبازان دفاع مقدس غسل می‌دادیم، بدن‌هایی که سالها رنج کشیده جنگ بود و هنوز جای ترکش روی بدن این اسطوره‌های صبر و ایثار باقی مانده بود

مدیر حوزه علمیه رضویه لامرد که از همان روز اول تاکنون به همراه دیگر دوستان طلبه جهادی خود و به عنوان یک فرمانده جهادی طلاب به میدان آمد تا نه تنها قدمی برای تسلای خاطر خانواده های متوفی برداشته باشند بلکه به دغدغه های ایجاد شده در خصوص تغسیل، تدفین و تشییع اموات کرونایی نیز در لامرد پایان دهند.

 حجت الاسلام سیدمحمدجواد اسدی در گفت و گو با خبرنگار فارس در لامرد با بیان اینکه با ابلاغ رسمی رهبر معظم انقلاب مبنی بر ورود طلاب و روحانیون در تغسیل و تدفین اموات کرونایی، برای این موضوع آمادگی کامل در شهرستان لامرد داشتیم، اظهارداشت: تقریبا از خردادماه شیوع بیماری کرونا در لامرد اتفاق افتاد و طلاب برادر و خواهر به صورت جهادی و هیچ گونه چشم داشتی، تغسیل و اقامه نماز و تدفین اموات کرونایی را انجام می دادند.

وی افزود: با پوشیدن لباس های مخصوص و ماسک و دستکش توسط طلاب که باید تمامی راه های نفوذ در موقع تغسیل اموات کرونایی بسته می شد، آن هم در گرمای بیش از ۵۰ درجه لامرد که باید کولرها و تهویه‌های غسالخانه هم خاموش می شد، در آن شرایط تا ساق پای ما عرق می آمد.

حجت الاسلام اسدی با اشاره به اینکه یکی از نکات ارزشمند در شهرستان لامرد خیریه بودن غسالخانه ها است گفت: دراین شهرستان تمامی آرامستان ها و غسالخانه ها خیریه و مردمی است و بدون حمایت دولتی اداره می شود که بسیار هم تمیز و از نظر امکانات نیز همه چیز وجود دارد.

با پوشیدن لباس های مخصوص، ماسک و دستکش توسط طلاب که باید تمام راه‌های نفوذ در موقع تغسیل اموات کرونایی بسته می شد، در گرمای بیش از ۵۰ درجه لامرد که در آن شرایط باید کولرها و تهویه‌های غسالخانه هم خاموش می شد

مدیرحوزه علمیه رضویه لامرد ادامه داد: طلاب جهادی لامرد در موقع تغسیل اموات کرونایی بدون هیچ گونه استرسی مشغول تغسیل و گفتن ذکر و صلوات بودند.

وی بیان داشت: در میان همه اموات کرونایی که تغسیل دادیم، واقعا برایمان تلخ و سخت بود موقعی که جانبازان هشت سال دفاع مقدس غسل می دادیم، بدن هایی که سال ها رنج کشیده جنگ بود و هنوز جای ترکش روی بدن های این اسطوره های صبر و ایثار باقی مانده بود و یا جوانانی که هنوز عمری از بهار زندگی آنان نگذشته بود و دارای فرزند کوچک بودند.

غسل اموات کرونایی تا ۴ ساعت هم طول می کشید

یعقوب رضایی کارشناس تیم واکنش سریع مبارزه با کرونا شبکه بهداشت و درمان لامرد که در تمامی موارد غسل و تدفین اموات کرونایی در لامرد حضور داشته نیز گفت: طلاب برادر و خواهر از ابتدای اینکه که در شهرستان لامرد اولین مورد فوتی براثر کرونا اعلام شد، حضور مستمر و فعال جهادی داشتند.

وی افزود: شرایط تغسیل و تدفین اموات کرونایی عادی نیست و در هنگام تغسیل هیچ گونه سیستم تهویه ای نباید روشن باشد به همین دلیل در تابستان طلاب جهادی که بدون هیچ گونه چشم داشتی حضور پیدا می کردند براثر گرمای زیاد هوا بسیار اذیت شدند.

گاهی طلاب جهادی تا ۴ ساعت نیز بر اثر خونریزی که فرد فوتی پیدا می نمود، در آن اوج گرما در غسالخانه حضور داشتند

رضایی خاطرنشان کرد: برای غسل ۴۳ مورد قطعی و مشکوک به کرونا که تاکنون در لامرد فوت شده اند، گاهی طلاب جهادی تا ۴ ساعت نیز بر اثر خونریزی که فرد فوتی پیدا می نمود، در آن اوج گرما در غسالخانه حضور داشتند.

مسوول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان لامرد تصریح کرد: در اکثر مواقع تا ساعت ۱ شب، ۳ ظهر و در اوج گرما و حتی در ۶ صبح نیز تغسیل اتفاق می افتاد که طلاب جهادی در غسالخانه و آرمستان ها حضور داشتند.

انتهای پیام/ س/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول