اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تبلیغ پروژه اقلیم سُنی توسط آمریکا برای تجزیه عراق

ایالات متحده آمریکا بار دیگر در کردستان عراق همایش و نشست برگزار کرد تا بتواند برای پروژه تجزیه عراق تحت عنوان اقلیم سنی بازارگرمی کند.

تبلیغ پروژه اقلیم سُنی توسط آمریکا برای تجزیه عراق

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک منبع مطلع در عشایر عراق از توطئه جدید ایالات متحده آمریکا با برخی از عشایر استان الانبار در غرب این کشور خبر داد.

این منبع به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که شماری از شیوخ و افراد سرشناس الانبار در همایش‌ها و کنفرانس‌های استان اربیل شرکت کردند که با نظارت آمریکا برگزار شده است.

وی خبر داد که هدف از برگزاری این همایش‌ها و کنفرانس‌ها، «تبلیغ پروژه اقلیم سُنی است که آمریکا، سرپرستی آن را در الانبار بر عهده دارد».

این منبع با بیان اینکه هدف از این پروژه، تجزیه عراق است، خاطر نشان کرد: «برخی از شیوخی که در این همایش‌ها شرکت کردند، با این رویکرد مخالف کرده و آن را طرح پلیدی دانستند که آمریکا برای تجزیه این کشور، هدایت می‌کند».

وی با اشاره به مخالفت برخی از شیوخ عشایر با تجزیه عراق، تصریح کرد، همایش‌ها و کنفرانس‌هایی که نهادهای موسوم به بشردوستانه وابسته به آمریکا تحت عنوان «اتحاد ملت» عراق برگزار می‌کنند، صرفا شعارهایی است که هدف اصلی آن، تجزیه این کشور است.

در پی شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا  بامداد روز جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه)، پارلمان عراق در روز (۵ ژانویه)، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد و دولت را به تدوین ساز و کار لازم برای اجرای این طرح ملزم کرد.

واشنگتن در راستای اعمال فشار بر بغداد و منصرف کردن آن از تصمیم اخراج نظامیان آمریکایی ابتدا تلاش کرد با تحریک احزاب سیاسی کرد و سنی و ترغیب آنها به عدم شرکت در نشست پارلمان، مانع تصویب طرح مذکور شود اما پس از تصویب این طرح، پروژه تشکیل اقلیم سنی را کلید زد و در همین راستا نیز چندین نشست در خارج از عراق با حمایت ابوظبی و واشنگتن برگزار شد.

پس از آن، منابع خبری در گزارش‌هایی از تلاش‌ها و هزینه‌کردهای دولت سعودی و امارات برای تجزیه عراق و تشکیل منطقه سنی‌نشین به مثابه کردستان پرده برداشتند و از برگزاری سه نشست محرمانه در راستای اجرای پروژه ایجاد اقلیم سنی در عراق در خارج از این کشور با حضور شماری از شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی عراق و مقامات عالی‌رتبه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خبر دادند.

در همین چارچوب است که از تابستان گذشته، آمریکا جوانانی از استان الانبار را به بهانه مبارزه با داعش تحت آموزش قرار داده است؛ اقدامی که دار الافتاء عراق، آن را رد کرده است و شیوخ و سران قبایل و عشایر استان‌ غربی همه آن را رد کرده‌اند و گفته‌اند که حاضر نیستند حضور نیروهای نظامی را بپذیرند و مقوله تشکیل اقلیم نیز خیانت به تاریخ عراق است.

حال به نظر می‌رسد که آمریکا هنوز امیدوار است با منحرف ساختن مسیر تظاهرات‌های مسالمت آمیز مردم عراق که در اعتراض به کمبود خدمات و توزیع ناعادلانه برق و فساد و بیکاری از سر گرفته شده در کنار احیای برخی هسته‌های خاموش داعش، ابقای خود در این کشور را تحمیل کند اما به گفته الملا در صورت شکست آمریکا در این مسیر، سناریوی دیرینه تجزیه عراق و اعلام اقلیم سنی به عنوان یک اهرم فشار بار دیگر طرح خواهد کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول