اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

مرگ پایان تصادف نیست

همه ساله جمعی از خانواده‌ها در سفرهای جاده‌ای اعم از برون‌شهری و درون‌شهری دچار حادثه می‌شوند و جان خود یا عزیزانشان در تصادفات به مخاطره می‌افتد.

مرگ پایان تصادف نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از فیروزآباد، رانندگی، سفر و مسافرت یکی از بهترین لذت‌های زندگی است البته سفری خوش و ایمن که با آرامش و هیچ‌گونه رخداد بدی همراه باشد، این در حالی است که همه ساله جمعی از خانواده‌های ایرانی در سفرهای جاده‌ای اعم از برون‌شهری و درون‌شهری دچار حادثه می‌شوند و جان خود یا عزیزانشان در تصادفات به مخاطره می‌افتد.

همواره گفته می‌شود سه عامل، جاده، خودرو و انسان در تصادفات رانندگی نقش دارد و به گفته کارشناسان، عامل انسانی مهم‌ترین عامل در تصادفات به شمار می‌رود به گونه‌ای که گفته می‌شود بیش از ۷۰ درصد تصادفات مربوط به عامل انسانی است و عامل جاده و خودرو در ردیف بعد قرار دارند.

البته برخی کارشناسان نیز معتقدند با ارتقای ایمنی خودروها، تلفات انسانی به نصف کاهش می‌یابد چرا که اگر فردی در اثر خطا در رانندگی و عدم رعایت احتیاط دچار سانحه شد، نباید در اثر ایمن نبودن خودرو و جاده، محکوم به مرگ شود.

در شرایطی که میزان کشته‌های ناشی از تصادفات رانندگی در ایران با کشته‌های ناشی از جنگ قابل مقایسه است، کارشناسان معتقدند با اصلاح هر کدام از عوامل سه‌گانه تصادف یعنی جاده، راننده و خودرو ایمنی مسافران افزایش می‌یابد.

بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر در سال ۱۳۹۷ قربانی تصادفات رانندگی شده‌اند. در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار خودرو سالانه حدود ۹ نفر در تصادف‌ها کشته می‌شوند، درحالی‌که در ایران به ازای این تعداد خودرو، ۳۷ نفر کشته می‌شوند. بر اساس برخی آمارها، سالانه حدود ۸۰۰ هزار تصادف رانندگی در کشور رخ می‌دهد که منجر به کشته شدن روزانه ۴۳ نفر می‌شود. این رقم برای هر ۷۱ دقیقه یک نفر است و در واقع حوادث رانندگی در کشور ما پس از آلودگی هوا بیشترین قربانی را دارد.

کاهش ۶۲ درصدی تصادفات در شش ماه نخست سال ۹۹ در فیروزآباد

فرمانده پلیس‌راه فیروزآباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان از کاهش ۶۲ درصدی تصادفات فوتی در شش‌ماهه نخست در شهرستان فیروزآباد خبر داد و اظهار داشت: بر اساس آمار رسمی پزشکی و قانونی تعداد تصادفات فوتی در راه‌های برون‌شهری و روستایی فیروزآباد، طی شش ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: در شش‌ ماهه نخست سال ۹۸ تعداد تصادفات فوتی ۳۴ نفر بود که این آمار در شش ماه نخست سال ۹۹ به سیزده نفر رسیده است.

در شش‌ ماهه نخست سال ۹۸ تعداد تصادفات منجر به مرگ در فیروآباد ۳۴ نفر بود که این آمار در شش ماه نخست سال ۹۹ به سیزده نفر رسیده است

محمدجواد جوانمردی با اشاره به مهم‌ترین تهدیدات حوزه استحفاظی فیروزآباد در حوزه اقتصادی ادامه داد: شهرستان فیروزآباد با توجه به اینکه محور شریانی و کریدور استان فارس به منطقه اقتصادی -صنعتی عسلویه و پارس جنوبی بوده از لحاظ ترافیک ویژه و استراتژیک است.

تردد روزانه بیش از ۲۱۰۰ خودروی سنگین و باری از محورهای فیروزآباد

جوانمردی اضافه کرد: در این شهرستان روزانه حدود هزار و ۲۰۰ تانکر حامل سوخت‌های صنعتی و نفت کوره از استان‌های دیگر در این حوزه تردد می‌کند و همچنین این مدل کامیون‌ها از سمت عسلویه به شیراز حامل مواد خطرناک از نوع گاز و مشتقات اکسیدکننده تردد می‌شود.

وی بیان داشت: با توجه به وضعیت جاده‌های دوطرفه و کوهستانی شهرستان هر لحظه احتمال واژگونی، نقص، انفجار این خودروها در محور پیش‌بینی می‌شود که نیاز است پلیس‌راه آمادگی لازم را در خصوص شرایط بحرانی و هماهنگی با سایر ادارات مرتبط داشته باشد.

فرمانده پلیس‌راه فیروزآباد اظهار داشت: در شبانه‌روز حدود ۱۰۵ دستگاه اتوبوس از این محور عبور که با توجه به شرایط جاده‌ای و خودروهای حامل مواد خطرناک ضریب وقوع حادثه را افزایش می‌دهد.

جوانمردی خاطرنشان کرد: این شهرستان و شهرستان‌های جنوبی قطب کشاورزی استان محسوب می‌گردد که بیشتر در زمینه کشت صیفی‌ فعالیت داشته که حدود ۸۰۰ دستگاه کامیون از ۶ تن به بالا در این محور تردد می‌نمایند که این مورد خود نیز یکی از تهدیدات مهم ترافیکی در این حوزه محسوب می‌گردد.

وی با بیان این که حوزه گردشگری و تاریخی شهرستان فیروزآباد از لحاظ تاریخی با توجه به اینکه از مناطق خوش آب‌وهوا و پایتخت ساسانیان و مجموعه جهانی ساسانی بوده دارای گردشگر بسیار می‌باشد که این امر بار ترافیک محورهای مواصلاتی این شهرستان را بیش از حد تصور بالا می‌برد.

جاذبه‌های گردشگری فیروزآباد، ترافیک محورهای مواصلاتی این شهرستان را بیش از حد تصور بالا می‌برد

فرمانده پلیس‌راه فیروزآباد تصریح کرد: میمند فیروزآباد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده عرقیات و گلاب کشور سالانه گردشگران بسیاری را به این منطقه فرا می‌خواند که محورهای مواصلاتی این حوزه را با بار ترافیکی سنگین همراه می‌سازد.

جوانمردی، نزدیکی این شهرستان به مرکز فارس و شهرهای بندری و دریایی جنوب کشور عامل دیگر تردد بیش از حد خودروهای سبک و سنگین این شهرستان عنوان کرد.

خدمات‌رسانی به مصدومان تصادف با ۷ پایگاه اورژانس و ۹ دستگاه آمبولانس

رئیس مرکز اورژانس ۱۱۵ فیروزآباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس این شهرستان با بیان این که آمار فوتی‌های تصادفات را بر اساس مرکز اورژانس در این شهرستان با آمار نهایی فوتی و جرحی تفاوت بسیار داشته اظهار داشت: آماری که مرکز اورژانس از تصادفات برداشت می‌کند، فقط در صحنه تصادف برداشت‌ شده و فوتی‌های تصادفی بیشتر از آن خواهد بود، چراکه ممکن است درصحنه تصادف نیروهای اورژانس شخصی را به‌عنوان مصدوم به مراکز درمانی انتقال دهند اما این مصدوم در مرکز درمان فوت شود که مرکز اورژانس ۱۱۵ فیروزآباد آمار این‌گونه مصدومان که در محل مراکز خدمات درمان فوت‌شده‌اند را ندارد.

علی‌یاری گفت: در واقع نیروهای مرکز اورژانس ۱۱۵ فیروزآباد در سوانح تصادفات اگر مصدوم با وضعیت حیاتی وخیم را مشاهده کند که یک‌هزارم درصد احتمال بازگشت به زندگی داشته و علائم حیاتی در او مشاهده شود به مرکز درمانی انتقال می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان فیروزآباد با ۷ پایگاه اورژانس و ۹ دستگاه آمبولانس بنز اسپرینتر و ۴۵ نفر نیروی کارشناس اورژانس مجهز به بروزترین تجهیزات پزشکی در حال خدمات‌رسانی است.

طبق آنچه که در سند راهبردی و عملیاتی آمده مطالعه تعریض جاده‌های شهرستان فیروزآباد و نصب نیوجرسی از اقدامات اولویت‌دار و محرک توسعه شهرستان مطرح‌ شده است؛ اما بررسی نشان می‌دهد تاکنون اقدامات صورت گرفته بسیار کند پیش رفته و این کندی موجب حوادث ناگوار جاده‌ای در جاده ترانزیت فیروزآباد، جم و عسلویه شده است.

در سند راهبردی، مطالعه تعریض جاده‌های فیروزآباد و نصب نیوجرسی از اقدامات اولویت‌دار مطرح‌ شده اما اقدامات صورت گرفته بسیار کند بوده و این کندی موجب حوادث ناگوار جاده‌ای در جاده ترانزیت فیروزآباد، جم و عسلویه شده است

چندین سال است که مداوم تأکید می‌شود که تعریض و دو بانده شدن جاده فیروزآباد شیراز که در امتداد جاده جم - عسلویه بوده نیازمند توجه ویژه مسئولان برای ایمن‌سازی است و نیازمند اعتبار برای تعریض و دیگر اقدامات ایمن‌سازی است اما این سؤال وجود دارد که چرا تاکنون این مهم به سرانجام نرسیده و همچنان این مسیر از مسیرهای پرحادثه در کشور محسوب می‌شود؟ چه چاره‌ای باید اندیشیده شود تا مشکلات چندین ساله تا حدی کاهش یابد؟

جاده شیراز - فیروزآباد - جم و عسلویه جاده ترانزیت راه مواصلاتی شمال به جنوب کشور است

دقیق‌تر که می‌شویم راه مواصلاتی شیراز - فیروزآباد - جم و عسلویه راه مواصلاتی شمال به جنوب کشور و پارس جنوبی است اما همچنان پس از چندین سال مسیر ترانزیت بودن و حدود دو دهه قول تعریض، هنوز هم با مشکلاتی از جمله نامناسب بودن روشنایی، مسیر نامناسب، آسفالت‌های آسیب دیده، تصادفات رخ‌به‌رخ در برخی نقاط، سقوط اتوبوس و ماشین‌ها به داخل دره و مسائلی از دست مواجه است.

حال باید دید نگاه مسئولان مربوطه به این موضوع چگونه بوده است؟ آیا جاده‌های فیروزآباد با توجه به نزدیکی به فصل بارش باز هم قرار است شاهد مسدودی جاده به سبب لغزندگی و تصادفات جاده‌ای باشد یا برنامه‌های دیگری به صورت جدی برای این مسیر در پیش‌گرفته شده است.

اما به راستی جاده فیروزآباد که سال‌ها به عنوان یک مسیر پُر تردد کامیون‌های باری، تریلرها و نفت‌کش‌ها و به هنگام بارندگی بسیار لغزنده مطرح بوده نیازمند توجه بیشتر و تزریق اعتبارات مناسب و البته به موقع در بحث‌های ایمن‌سازی، روشنایی، تعریض است.

با همه این تفاسیر امید است تا با یک همت مسئولانه از سوی نمایندگان مردم جنوب کشور اعم از نمایندگان فارس و بوشهر در مجلس شورای اسلامی و پیگیری‌های مسئولان استان فارس شاهد آن باشیم که اعتبارات ملی و استانی به این محدوده در مدت زمان مناسب تزریق شود تا این جاده مواصلاتی در تصادفات رانندگی قربانی نگیرد و سر تیتر خبرهای پُرحادثه و البته دردناک نباشد.

گفتنی است تلاش فرمانده پلیس‌راه فیروزآباد پس از منصوب شدن به عنوان فرمانده این حوزه در مدت یک سال اخیر که مسئولیت نظم و تردد در محورهای مواصلاتی این حوزه را برعهده گرفته و با کارشناسی و شناسایی نقاط حادثه‌خیز و رفع نقص برخی نقاط موجب کاهش تصادفات فوتی و جرحی در این حوزه شده قابل‌ ستایش می‌باشد.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول