اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

دانشجویان بسیجی در دیدار با وزیر آموزش و پرورش چه گفتند؟/ گلایه از وضعیت وزارتخانه تا انتقاد از عدم‌توجه به سند تحول

نمایندگان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های فرهنگیان و شهیدرجایی طی نشستی با وزیر آموزش و پرورش به بیان دیدگاه‌ها و انتقادات خود پرداختند.

دانشجویان بسیجی در دیدار با وزیر آموزش و پرورش چه گفتند؟/ گلایه از وضعیت وزارتخانه تا انتقاد از عدم‌توجه به سند تحول

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، نشست نمایندگان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های فرهنگیان و شهیدرجایی با محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با حضور محمدجواد نیک روش ریاست سازمان بسیج دانشجویی کشور و سجاد صدیقی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

در این نشست نفسیه سادات حسینی، فاطمه حسامی، حمیدرضا قائم پناه، محمد رمضانی، حسین اسداللهی و حمید رفیعی به عنوان نمایندگان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی به بیان دیدگاه های خود پیرامون موضوعاتی از قبیل سندتحول بنیادین آموزش و پرورش، عدالت آموزشی، شان و منزلت معلم، مردم سازی آموزش و پرورش، تربیت معلم و آموزش مجازی پرداختند. وزیر آموزش و پرورش نیز نظرات خود را نسبت به مسائل مطرح شده اعلام کرد.

* بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان آماده همکاری با آموزش و پرورش است

در ابتدا این جلسه محمدجواد نیک روش، ریاست سازمان بسیج دانشجویی کشور اظهار داشت: پایه های سرمایه انسانی و پایه های حرکت دانشی یک جامعه در نهاد آموزش و پروش شکل می‌گیرد.

وی افزود: بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان دو ماموریت مهم برای خود ترسیم کرده است،‌یکی تربیت نیروی انسانی تراز برای انقلاب و دوم ایفای نقش در عرصه های مختلف برای حل مسائل انقلاب اسلامی.

نیک روش تاکید کرد: بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان برای کمک به مجموعه آموزش و پرورش باتمام ظرفیت های موجود از جمله نیروی جوان اعلام آمادگی می‌کند. گام دوم انقلاب اسلامی، آموزش و پرورش خاص خود را طلب میکند بار این آموزش و پروش تراز بر دوش نسل جدید خواهد بود.

* در راستای اجراسازی سند تحول بنیادین چه اقداماتی انجام داده اید؟

در ابتدای این جلسه حمیدرضا قائم پناه، معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در جلسه با وزیر آموزش و پرورش گفت: تحول بنیادین در آموزش و پرورش از مطالبات 30 ساله مقام معظم رهبری است که مورد غفلت واقع شده است. درحال حاضر دور یک نظام تقلیدی میچرخیم و تحولی که باید صورت نگرفته است.

قائم‌ پناه ادامه داد: آقای وزیردر این مدت که وزری آموزش و پرورش بوده اید چه گام هایی در راستای اجراسازی سند تحول بنیادین انجام داده اید؟

وی اظهار داشت: شما برای گرفتن رای اعتماد مجلس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را مبنای سیاست گذاری خود اعلام کردید و بر اساس همین شعار رای مجلس را گرفتید؛ اما پس از مدتی فرمودید که برای اجرای سند تحول بنیادین بودجه نداریم؛اجرای سند تحول بنیادین بیش از بودجه  اراده و همت می خواهد. خاک بی‌توجهی که روی سند تحول بنیادین نشسته را می بینیم ولی خم به ابروی نمی آوریم.

وی تصریح کرد: منزلت معلمان با صحبت های مداوم درخصوص معیشت زیر پای گذاشته شده است. لطفا کمتر دراین خصوص مصاحبه بفرمایید. برخی  از اقدامات درراستای سند تحول بنیادین مانند معلم تمام وقت و نظام رتبه بندی انجام شده است ولی با تحریفاتی مواجه بوده است؛ یکی از موارد سند تحول بنیادین درخصوص مراکز تربیت معلم بوده است که نه تنها کاری صورت نگرفته بلکه در برابر نامه واگذاری دانشگاه فرهنگیان به پیام نورسکوت کردید!

وی ادامه داد: ما درخصوص معنای دقیق تحول به یک ادبیات مشترک نرسیده ایم و برخی تحول را در اصلاح می بینند. باید یک گفتمان مشترک و صحیح از معنای تحول شکل بگیرد.

معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری آموزش و پرورش ما دو عیب عمده دارد؛ ابتدا اینکه در تضاد با مبانی دینی و اخلاق دینی است و عیب دوم  تقلیدی  بودن و وابسته بودن آن است. تحول باید از بالا به پایین اتفاق بیفتد؛ اگر می‌خواهیم به تحول دست یابیم باید به معلمان توجه کنیم. عنصر اصلی و میدان دار اصلی آموزش و پرورش، معلمان هستند.

* قریب به سه میلیون و پانصد هزار دانش آموز به شبکه شاد دسترسی ندارند!

در ادامه این دیدار محمد رمضانی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کرمان در خصوص عدالت آموزشی اظهار داشت:  قریب به سه میلیون و پانصد هزار دانش آموز به شبکه شاد دسترسی ندارند و یک سوم روستاهای کشور ما زیرساختی برای شبکه شاد ندارند.

وی افزود: بیش از 500 هزار دانش آموز هنوز اقدامی برای تهیه کتاب نکرده اند. مدارس در خصوص گشایش حضوری دچار مشکل بوده اند. برنامه شما برای دانش آموزانی که از تحصیل بازمانده اند چیست؟

وی اظهار داشت: سهم جوامع روستایی ما از محتوای آموزشی چیست؟ در سیستان و بلوچستان به 6 هزار کلاس درس احتیاج داریم و 15 هزار نیز کمبود معلم داریم. نسبت دانش آموز به معلم در سیستان و بلوچستان 31 است، حال اینکه این نسبت در کشور 22 می باشد. پس از گذشت 42 سال از انقلاب اسلامی هنوز زیرساخت های مناسب در این استان وجود ندارد.
 
رمضانی بیان کرد: بر اساس ماده ۸ مدیریت خدمات کشوری آموزش و پرورش امری حاکمیتی است و نباید به بخش خصوصی سپرده شود. حال اینکه مدارس غیر دولتی و خرید خدماتی به این بحث دامن می زنند.

وی گفت: در مناطق کمتر برخوردار به جای آنکه از معلم کارآمد استفاده کنیم از معلم خرید خدمات استفاده می کنیم.در جامعه شان یک فرد با مدرک تحصیلی اش سنجیده می شود که از نتایج آن به وجود آمدن مافیای کنکور است. ریشه کنکور یک بخش فراآموزشی دارد که باید به آن توجه شود.

*  نگاه به مسائلی مثل رتبه‌بندی و ساعت کاری حداقلی است!

در ابتدا با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری افزود:‌ شهید مطهری آدمی قوی الفکر و متفکری حقیقی بود. احیاگر تفکر اسلامی، ژرف اندیش و دقت نظر همراه با اتقان استدلال، خوانش نو و معاصر از اسلام، فهم نیازهای زمانه که ایشان تبرز و تبحری خاص از لحاظ فکری داشتند. دفاع در برابر هجوم نظری مخالفان، اخلاص و‌توحید که در ایشان و عمل شخصی شان بارز بود. تحجرستیزی و تجددستیزی توأمان ؛ شهید عزیز ما یک تنه در میان دو‌ حرکت تعصب آمیز ایستاد و شجاعانه مقاومت می کرد.مقابله با التقاط در فهم و تفسیر دین ، مولد ایدئولوژی انقلاب اسلامی، تبحر علمی و بینش عمیق و بصیرت نافذ از ویژگی های لازم الذکر ایشان است.

وی در ادامه با پرداختن به موضوع شایستگی‌های فردی معلمان پیش از تدریس در دانشگاه های فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی و در حین تدریس، خطاب به حاجی‌میرزایی اظهار داشت: سوال اول این است چه چیزی به دانشجو‌ معلمان در این دانشگاه ها افزوده می شود؟ این نکته کاملا احساس می شود که نظام تربیت دبیر نیازمند تحول است! کتب و‌ دروسی تحت عنوان صلاحیت باید مورد بازنگری دقیق قرار‌ بگیرند. هم چنین لازم به ذکر است نظارت بر محتوای ارائه شده مغفول مانده و همین نکته باعث شده اندک ‌محتوای قابل استفاده هم از حیض انتفاع خارج شود.

اسداللهی تاکید کرد:‌ اجازه دهید در باب رتبه بندی نیز نکاتی عرض کنم البته شاید در این مورد واژه ی شایسته تری می توان استخدام کرد. حقیقت این است رتبه بندی از اصل و هدف حقیقی خود دور شده و بیشتر جنبه ی مادی پیدا کرده است.البته در زمینه ی مادی هم جنبه ی آزمون بده رتبه بگیر دارد!برای ارتقای معلمان باید معیارها و پارامترهای مهارتی و علمی دقیقی ایجاد کرد. اما دوره های ضمن خدمت که شاید به نوعی تنها ابزار آموزش و ارتقای معلمان عزیز است. این مقوله باید چه از نظر کیفی و کمی افزایش سطح بیابد و در این مورد نیز به اقدامات تحولی هستیم.لکن برخی از محورهای دوره های ضمن خدمت ، محورهای اصلا شایسته ای نیستند!

وی تصریح کرد:‌ جناب آقای وزیر متولی اصلی نسبت به امر آموزش و‌ پرورش نسبت به امر و مقام معلم وزارت آموزش و پرورش است. مشاهده می کنیم در هفته سلامت ، هفته ناجا و...عزیزان به سراغ رسانه ها، صدا و سیما و‌ هنرمندان می روند تا جایگاه شغلی خود را بازگو کنند. اما این نکته در فضا آموزش و پرورش کم رنگ است. متاسفانه تا کنون سریال یا سینمایی ایرانی پر مخاطبی را مشاهده نکرده ایم که شخصیت اصلی و قهرمان داستان یک معلم باشد. امر و‌ مقوله دیگر نگاه و‌ نگرش به معلم در خود آموزش و پرورش است.گلایه بر حقی که وجود مصاحبه های زیاد مسؤلین در باب معیشت و اخبار متعدد در مورد نظام پرداخت معلمین است که این جای تامل دارد.

 

اسداللهی درباره مسائل مالی یا حقوقی و یا صنفی معلمان هم تاکید کرد:‌ مسئله حقوق همواره مورد توجه بوده و‌ هست، نگاه کاملا اشتباهی که وجود دارد این است که معلم صرفا ۲۴ ساعت کار می کند. خیر! معلم ۲۴ ساعت حضور دارد و در ساعت دیگر به تولید محتوا و ارزیابی دانش آموزان و دیگر امور می پردازد. در باب تسهیلات رفاهی آموزش و پرورش باید این نکته را دقت کرد تنها دغدغه معلم باید فقط و فقط آموزش و پرورش باشد و این سنجه واقعی مسائل رفاهی است.

وی گفت:‌ همواره در برابر مطالبات مادی از آموزش و پرورش با این نکته مواجه شده ایم که مشکل بودجه داریم، نکته بنده این است ما در آموزش و‌ پرورش به برنامه جامع اقتصادی نیاز داریم. چرا که سرمایه ها و منابع بسیار درآمد زایی در آموزش و پروش وجود دارد!عرض آخر بنده در مقوله ی مسائل مادی بیمه های بی خاصیت فرهنگیان است که بسیاری از معلمین نسبت به این امر اعتراضات فراوانی دارند.

اسداللهی ادامه داد: حقیقت این است که رتبه بندی از اصل و هدف حقیقی خود دور شده و بیشتر جنبه مادی پیدا کرده است. البته در زمینه  مادی هم جنبه «آزمون بده رتبه بگیر» دارد! برای ارتقای معلمان باید معیارها و پارامترهای مهارتی و علمی دقیقی ایجاد کرد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی افزود:‌ نکته دیگر اینکه مسئله حقوق همواره مورد توجه بوده و هست، اما نگاه کاملاً اشتباهی که وجود دارد این است که معلم صرفاً 24 ساعت کار می کند؛ خیر! معلم 24 ساعت حضور دارد و در ساعات دیگر به تولید محتوا و ارزیابی دانش آموزان و دیگر امور می‌پردازد.

* مشارکت مردم در آموزش و پرورش با وضعیت فعلی کاملا عدالت زداست!

نفسیه سادات حسینی، جانشین خواهر مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در این دیدار بیان کرد: آموزش و پرورش ما بسیار متمرکز است. از بودجه بندی تا مواد درسی و... همه مشخص شده است و معلم هیچگونه دخالتی در آن ندارد. این موضوع صرفا موجب اجرا کردن بخشنامه های متعدد شده است و باعث کاهش اختیارعمل معلم شده است. اگر قرار است تحولی ایجاد شود باید از این ساختار متمرکز فاصله بگیریم.

وی افزود: در ساختار کنونی حرف از تحول زدن کار بیهوده ایست. ایده تمرکز گرایی می تواند تحت عنوان احیا کردن شورا ها مطرح شود. در این ایده وزارتخانه باید صرفا سیاست گذا باشد و نظارت جز به جز وجود نداشته باشد.

 

وی اظهار داشت: تعبیر از مشارکت مردمی صرفا مشارکت اقتصادی به شکل موجود نیست و آموزش و پرورش از اهداف سند تحول فاصله گرفته است. مشارکت های کنونی مردم کاملا عدالت زداست و صرفا افراد مرفه از آموزش برخوردار می شوند. باید به نقش آفرینی درست مردم در آموزش و پرورش جامه عمل پوشانده شود.

* از شرایط آشفته وزارتخانه گله داریم!

 در ادامه نیز حمید رفیعی، جانشین مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: با نسل قدیمی نمی‌توان تحول بنیادین رقم زد. اگر قرار است تغییر و تحولی اتفاق بیفتد باید با نسل جوان اتفاق بیفتد.

وی گفت: ما از وضعیت آشفته وزارتخانه در حوزه منابع انسانی و عدم انتشار آمار دقیق مستند و رسمی به خصوص معلمان انتقاد داریم. این آمار باعث شده که برخی با تکیه بر این آمار، به دنبال این باشند که چالش خیل عظیم بیکاران حوزه انتخابیه خود  را که علتش همان نظام ناکارآمدی دانشگاهی کشور است به وزارت آموزش و پرورش تحمیل می کند و با جو خبری و دلسوزی های غیر آگاهانه به جای تامین معلم کارآمد، آراء  دوره های بعدی خود را تامین کند.

وی تاکید کرد: چرا با وجود تاکید مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی و اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مبنی بر جذب معلم از دانش آموزان و تربیت خود این دانش‌آموزان، ظرفیت ۲۸ هزار نفری به ماده ۲۸ که مربوط به شرایط خاص بوده را افزایش می دهید؟ در این حوزه پاسخ نبود ظرفیت در دانشگاه فرهنگیان، قاعدتاً منطقی نیست؛ چرا که آقای خنیفر اخیراً مدعی شده در صورت صدور مجوز، برای تامین معلم با تامین استیجاری فضا، برای  ۵۰  هزار نفر ظرفیت جذب در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد.

رفیعی درخصوص دانشگاه فرهنگیان گفت: آیا از وضعیت دانشگاه فرهنگیان خبری دارید؟ از مشکلات صنفی ، رفاهی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی و ... شاید بتوان گذشت اما از وضعیت تربیتی و آموزشی تربیت معلم نمی توان گذشت.

وی اظهار داشت: عدم تماس برنامه درسی تربیت معلم با نیاز مدارس و وضعیت نامناسب گزینش دانشجو، استاد و هیئت علمی، اداره محیط دانشگاه بر اساس قواعد شکست خورده ی وزارت علوم ، عدم احراز صلاحیت معلمی و دانشجو معلمان در پایان تحصیل، وضعیت ناکارآمدی نظام کارورزی، ضعف در تربیت متخصصان تعلیم و تربیت امثال چالش هایی است که مدتهاست تربیت معلم با آن گرفتار است.

وی اشاره کرد: طرحی به نام جهاد تربیتی جهت بهبود فضای کارورزی شکل گرفته است که در آن یک اقدامی جدی صورت گرفته است که علاوه بر رفع چالش های موجود موجب ارتقای دانشجویان می شود. ما برای کارورزی طرح هایی قابل ارائه داریم.

رفیعی در ادامه به لزوم وجود نظام تربیت معلم با ساختارهایی جدید و صحیح تاکید کرد و در راستای آن به ارائه مدل هایی پرداخت.

* چند درصد از معلمان برای آموزش مجازی آموزش دیده اند؟

در پایان فاطمه حسامی، مسئول بسیج دانشجویی پردیس نسیبه تهران گفت: سامانه مدیریت یادگیری دانشگاه فرهنگیان دچار ضعف های بسیاری است. آیا برنامه ریزی درستی برای کارورزی دانشجومعلمان در شرایط فعلی صورت گرفته است؟

وی در خصوص شبکه شاد گفت: توجه وزارت خانه به ایجاد شبکه شاد قابل تقدیر است اما لزوم ارتقای ساختار به شدت احساس می شود. در تعطیلات سه ماهه تابستان چند درصد از معلمان درخصوص شیوه های نوین یادگیری در تدریس مجازی آموزش دیده اند؟ آیا کانال های آموزشی شاد توانسته اند تاثیرات کاربردی داشته باشد؟ انتشارات صوت و تصاویر معلمان پیگیری حقوقی ندارند؟

وی گفت: لطفا در دستورالعمل های ابلاغی صراحت داشته باشید تا موجب سردگمی خانواده ها نشود. در دوران پسا کرونا باید توجه بیشتری به مدارس شود و یادگیری الکترونیکی در دستورالعمل قرار بگیرد.

* ورود به آموزش و پرورش جز از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ممنوع!

وزیر آموزش و پرورش در نشست بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: رسالت ما در این مسیر تربیت و حل مسئله است. کارآمدی هر نظامی در حل پایدار مسائل است و ارزیابی عملکرد ما در چگونگی حل مسائل پایدار شکل می گیرد.

وی اظهار داشت: شما درمورد سند تحول بنیادین اشاره کردید، بنده عمیقا متوجه مطالبات رهبری در این خصوص هستم. نظام تعلیم و تربیت در پنج دهه گذشته یک برنامه تحولی را تجربه کرده است ولی عمیقا تحولی رخ نداده است، چراکه اگر تحول رخ میداد، نیازمند تحول بنیادین نبودیم.

وی ادامه داد: هیچ اقتداری در دنیا فراتر از آموزش و پرورش نیست. روند جریان تربیت معلم در کشور ما نزولی بوده است. از زمان انقلاب مسئله معلم، مسئله نظام تعلیم و تربیت بوده و تاکنون نیز ادامه داشته است.

وی تاکید کرد: درخصوص تربیت معلم باید دانشجویی که وارد دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر می شود هنگام بازنشستگی نیز از این دانشگاه خروج پیدا کنند؛ یعنی باید اتصال عمیقی در این بین وجود داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: نظام آموزش و پرورش ما تا معلم با کیفیت نداشته باشید هیچ اتفاق دیگری نخواهد افتاد؛ لذا باید از این مسیر تزلزل عبور کنیم. تاکید بنده بر این است که سیاست در تعلیم و تربیت ورود پیدا نکند.

حاجی میرزایی درخصوص رتبه بندی معلمان گفت: باید صلاحیت حرفه ای، تخصصی و عمومی احراز شود و سختگیری لازم صورت بگیرد. ما باید به یک نظام ارزشیابی درستی دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: از زمان وزارت بنده رشد خرید خدمت متوقف شده است، ورود به آموزش و پرورش جز از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ممنوع است ولی مسئله اینجاست که ما با یک نیاز جدی مواجه هستیم و بعضا مجبوریم از نیروهای خرید خدمات استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: بحث اقتصاد آموزش و پرورش بحث زمین مانده ایست که اقداماتی در این خصوص درحال صورت گرفتن می باشد.

وزیر آموزش و پرورش درخصوص آموزش مجازی گفت: کرونا با همه سختی اش موجب شده که پیوند ما با خانواده ها بیشتر شود.مدرسه رفتن فقط درس خواندن نیست؛لذا مدرسه نباید تعطیل باشد. درخصوص عدم دسترسی دانش آموزان به آموزش مجازی باید از ظرفیت تلویزیون و آموزش حضوری در مناطق کم برخوردار استفاده کنیم.

حاجی میرزایی تاکید کرد: شاد امروز به یک افتخار ملی تبدیل شده است. البته نمی گوییم مشکلی ندارد، اما از بسیاری از پیام رسان ها قابلیت های بیشتری دارد و از همه مهم تر ساخت خودمان است.

وی در پایان گفت: نظارت و ارزیابی ما باید درست و دقیق باشد. متاسفانه در نظام سنجش ما فقط نمره اهمیت دارد و ارکان سند تحول لحاظ نمی شود. بروز مسائلی در کنکور نیز به همین جهت است. لذا باید به صورت ریشه ای تغییراتی ایجاد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول