اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

در چند سال آینده مراکز رشد به صورت فعلی را نخواهیم داشت/ ساختار سرای نوآوری یک ساختار ستادی چابک است

معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد گفت:برنامه بلندمدتی برای فعالیت سراهای نوآوری در آینده نزدیک داریم. ساختار و سازوکار اجرایی برنامه‌های این معاونت در واحدهای دانشگاه آزاد از طریق سراهای نوآوری صورت خواهد پذیرفت.

در چند سال آینده مراکز رشد به صورت فعلی را نخواهیم داشت/ ساختار سرای نوآوری یک ساختار ستادی چابک است

خبرگزاری فارس ـ منیژه ترک: روح الله دهقانی فیروزآبادی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد، در وبینار فناورانه، گفت: برنامه بلندمدتی برای فعالیت سراهای نوآوری در آینده نزدیک داریم. ساختار و سازوکار اجرایی برنامه‌های معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری در واحدهای دانشگاه آزاد از طریق سراهای نوآوری صورت خواهد پذیرفت. در هر واحد حداقل یک و حداکثر سه سرای نوآوری خواهیم داشت که آن سرا باتوجه به ظرفیت های خاص استان، شهر و منطقه  و توامندی‌های آن دانشگاه مجوز داده می‌شود.

وی اظهار داشت: برای مثال برای سرای نوآوری گیاهان زینتی استان گلستان باتوجه به ظرفیت‌هایی که داشته، مجوز صادر شده است. سرآی نوآوری سه بخش دارد. یک افراد و هسته‌های علاقمند هستند که فعالیت استارت آپی را در حوزه تخصصی شروع می کنند. در این حوزه، بخش شتاب دهنده تخصصی حمایت‌ها و آموزش‌های لازم را با توجه به بازار  هدف را انجام می‌دهد.  بخش تخصصی مرکز رشد بخش دیگر است. در این چارچوب شرکت‌ها و هسته‌های نوپای که از شتاب دهنده بیرون آمده‌اند، پذیرش می‌شوند. بخش آخر، فضایی است برای استقرار شرکت‌هایی که از مرکز رشد خارج می‌شوند و در پردیس شرکت‌های سرای نوآوری مستقرر می‌شوند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری با بیان اینکه در چند سال آینده مراکز رشد به صورت فعلی نخواهیم داشت، عنوان کرد: در آینده، مرکز رشدی خواهیم داشت که با توجه به تعریف سرای نوآوری هسته‌های فناورانه خواهد پذیرفت. برای مثال در نجف آباد، دو سرای نوآوری طلا و جواهر و سرای تجهیزات پزشکی وجود دارند. در دو تا سه  سال آینده هسته فناوری غیر از این دو موضوع را در مرکز رشد نخواهیم پذیرفت. ممکن است هسته خوبی باشد ولی به خاطر فعالیت تخصصی مرکز رشد، این هسته غیرتخصصی در آن فضا پذیرفته نخواهد شد. افق این است که ما فقط سرای نوآری و مراکز رشد تخصصی داشته باشیم. 

وی یادآور شد: در حال حاضر وضعیت به این گونه است که سرای نوآوری وجود دارد و  ممکن است مرکز رشد هم در کنار آن وجود داشته باشد. این هسته‌های فناورانه‌ای که در حال حاضر وجود دارند، اگر در قالب یک سرای نوآوری قابل تعریف هستند ، واحدها باید اقدام  و مجوز سرای نوآری مربوطه را دریافت کنند و اگر در آن قالب قابل تعریف نشده‌اند، هسته‌ها باید فارغ شده و از مجموعه خارج شوند.

دهقانی اضافه کرد: زمانیکه سرا استقرار یافت، ما رئیس سرا خواهیم داشت و دیگر شورای مرکز رشد و بودجه رشد از پژوهش نخواهیم داشت. همه اینها به سرای نوآروی تخصیص خواهد یافت و شورای مدیریت فعالیت‌های دانش‌بنیان که شورای آن سرا است، تمام این اقدامات را برعهده خواهد گرفت. در حال حاضر سرای نوآوری داریم و یکسری هسته‌های داریم که ربطی به سرای نوآوری ندارند. 

وی در ادامه عنوان کرد:  اینک در حال انتقال از نظام قدیم به نظام جدید هستیم و تا یکی دو سال آینده  نظام قدیم حذف خواهد شد و برنامه‌ها بر اساس نظام جدید تنظیم می‌شوند. در مجموع در هر استان با توجه به سرای نوآوری، یک معاون فناوری استان  تعریف می شود. در واقع در واحدها رئیس سرای نوآوری در شان معاون فناروی واحد خواهد بود. اگر یک واحدی  دارای ظرفیت هایی باشد که دو سرای نوآوری داشته باشد، دو معاون فناوری خواهد داشت که در دو حوزه مختلف فعالیت خواهند کرد.

 وی در پایان گفت: وقتی از سرای نوآوری صحبت می شود، منظور ساختمان و فضا نیست بلکه سرا یک مفهوم و کانسپ است که به مدیریت کردن این فضاها می پردازد. ما به دنبال فضا و ساختمان گرفتن نیستیم. ساختار سرای نوآوری یک ساختار ستادی چابک است که مرکز رشد تخصصی، شتابدهند تخصصی و پردیس استقرار شرکت های دانش بنیان را مدیریت می کند. 

در ادامه نشست وبینار، برخی از روسای سراهای نوآوری استان‌ها و واحدها با توجه به زمینه تخصصی فعالیت‌های خود، به بیان نظرات پرداختند. مقرر شد تا جلسات فی مابین معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد و روسای سراها در هفته‌های آتی نیز ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول