اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نماینده عراقی: اغلب سفرهای الکاظمی بی‌فایده است/هشدار درباره طرح ترکیه در شمال عراق

عضو فراکسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از سفرهای خارجی بی‌فایده و تبلیغاتی نخست‌وزیر عراق و انفعال دولت او در قبال طرح آنکارا در شمال عراق انتقاد کرد.

نماینده عراقی: اغلب سفرهای الکاظمی بی‌فایده است/هشدار درباره طرح ترکیه در شمال عراق

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بدر الزیادی» نماینده ائتلاف «سائرون» در پارلمان عراق به سفر دوره‌ای «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر به چند کشور اروپایی واکنش نشان داد.

وی در گفت‌وگو با شبکه «العهد» تصریح کرد: الکاظمی پیش از انجام این سفرها، می‌بایست جبهه داخلی را ترمیم می‌کرد. اغلب سفرهای او تبلیغاتی و بی‌فایده بوده است.

الزیادی ادامه داد که هیأت همراه نخست‌وزیر عراق در سفر به اروپا بسیار بزرگ است و این سفر هزینه زیادی بر عراق تحمیل کرد. این در حالی است که کشور از موانع و مشکلات زیادی رنج می‌برد و اکنون زمان چنین سفرهایی نیست. سفرهای الکاظمی کاملا پروتکلی است.

این عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در بخش دیگری از سخنانش به سیاست ترکیه در عراق پرداخت و گفت: ترکیه بر اساس اصل منافع خود در عراق عمل می‌کند و به بهانه‌های واهی، بسیار در امور کشور ما دخالت می‌کند. اما وزیر خارجه کُرد ما در قبال ترکیه سکوت می‌کند و چیزی نمی‌گوید.

این نماینده عراقی درباره طرح ترکیه برای تصرف اراضی شمال عراق هشدار داد و گفت: برای «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق، روابط اقلیم با ترکیه فراتر از هر چیزی است. ترکیه حتی به توافق‌نامه راهبردی با آمریکا نیز احترام نگذاشته است. عراق باید با استفاده از دیپلماسی بر ترکیه فشار آورد و مانع دخالت‌های آن شود.  منطقه کردستان نیز که در قبال دخالت‌های آنکارا در شمال عراق دست بسته و بدون حرکت مانده است. 

الزیادی افزود: یک طرح بزرگ وجود دارد که بر اساس آن ترکیه می‌خواهد بخش‌هایی از اراضی شمال عراق را تصرف کند. آنکارا پایگاه‌های نظامی ثابتی را در شمال عراق ایجاد کرده و پرچم خود را بر فراز آنها برافراشته است. الکاظمی متعهد به اداره مرحله کنونی کشور شده و باید به عهد و پیمان خود پایبند باشد.

این نماینده عراقی افزود: نخست‌وزیر، هیچ یک از بخش‌های برنامه دولت خود را که پیش از تصدی این پست بر روی آن توافق شده بود، محقق نساخته است و در برقرار ثبات داخلی نیز موفق نبود. وی هیچ اهتمامی به برگزاری انتخابات زودهنگام نمی‌ورزد. وی حتی در انتخاب زمان برگزاری انتخابات زودهنگام، موفق عمل نکرد. دولت الکاظمی و اعضای آن دچار سردرگمی هستند.

نخست‌وزیر عراق یک‌شنبه شب پیش عازم پاریس شد و دوشنبه پس از دیدار با مقامات فرانسوی عازم برلین شد تا با مقامات آلمانی نیز درباره تقویت همکاری‌های امنیتی، نظامی و اقتصادی رایزنی کند. وی قرار است در ادامه به بریتانیا سفر کند.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول