اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ماسک ایران‌ساخت سپر مقابله با کرونا شد؛ ایجاد اختلال ۹۹ درصدی در برابر ویروس

فعالان فناور یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از الیاف پنبه و نقره ماسکی تولید کردند که در فعالیت ویروس کرونا بیش از ۹۹ درصد اختلال ایجاد می‌کند.

ماسک ایران‌ساخت سپر مقابله با کرونا شد؛ ایجاد اختلال ۹۹ درصدی در برابر ویروس

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فعالان فناور یک شرکت دانش‌بنیان با استفاده از الیاف پنبه و نقره ماسکی تولید کردند که در فعالیت ویروس کرونا بیش از ۹۹ درصد اختلال ایجاد می‌کند. این بدان معناست که فعالیت ویروس در مدت زمان ۲ تا ۵ دقیقه توسط این ویروس غیر فعال می‌شود.

ماسک مای‌شیلد تولیدشده توسط فعالان فناور شرکت دانش بنیان سلامت سینا از الیاف پنبه و الیاف نقره تهیه شده است. در ماسک‌های پارچه‌ای معمولی احتمال عبور ویروس و ورود به مجرای تنفسی وجود دارد، اما این احتمال در این ماسک کم‌تر از یک درصد است. در فاصله زمانی کم‌تر از ۵ دقیقه، هر نوع ویروس، باکتری یا قارچ  از بین می‌رود و حتی اگر وارد بدن شود، اثر منفی نخواهد داشت. این در حالی است که ویروس، روی ماسک های معمولی تا ۸ ساعت زنده می‌ماند.

بر اساس نتایج آزمایش‌های انجام شده در کشور آمریکا و ژاپن، الیاف نقره عملکرد الیاف پنبه‌ای را بسیار بالا می‌برد و ضمن از میان بردن تمام ذرات آلوده در تنفس و هوا را مانند باکتری، میکروب، قارچ و ویروس، فعالیت ویروس کرونا را بالای ۹۹ درصد دچار اختلال می‌کند.

الیاف فلز نقره در هم تنیده شده سپری قوی در برابر ویروس و باکتری ایجاد کرده و تراکم این الیاف باعث از بین رفتن آلودگی‌های باکتریایی، ویروسی و میکروبی شده و پس از شستشوی ماسک دوباره بدون آلودگی شده و قابل استفاده خواهد بود.

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در دنیا از نقره برای میکروب کشی و ماده ضد عفونی کننده برای هوای داخل کابین هواپیما استفاده می‌کنند.

از خواص این ماسک می توان به خواص ضد میکروبی، آنتی باکتریال و آنتی ویروس به دلیل استفاده از الیاف فلز نقره و پنبه، قابلیت شستشو حداقل تا ۱۰۰ مرتبه، سازگاری بالا با پوست، خاصیت بو زدایی، قابلیت کشسانی و انعطاف پذیری بالا اشاره کرد.

این ماسک همچنین تاییده‌های آزمایشگاهی و نتایج آزمایشگاهی ضد ویروسی از آزمایشگاه لیستر را دریافت کرده است.

ماسک‌های معمولی به دلیل استفاده از الیاف پایه پلیمری فقط تا چند ساعت می‌تواند کاربرد داشته باشد و معمولا دچار تجمع آلودگی باکتریایی و ویروسی شده و بعد از چند ساعت لازم است تعویض شوند.

نحوه عملکرد ماسک های پارچه ای

بر اساس گزارش اخیر محققان ژاپنی ماسک‌های پارچه ای بهترین عملکرد در برابر انتشار و کاهش انتقال ویروس کرونا را دارند.

مرکز Fugaku ژاپن دارای یکی از بزرگترین سیستم‌های ابر رایانه‌ای جهان است که در یک شبیه‌سازی نشان داد ماسک‌های یکبار مصرف و پارچه ای قطرات تنفسی را از خود عبور نمی‌دهند و عملکرد ماسک‌های پارچه‌ای هشتاد درصد از ماسک‌های یکبار مصرف بهتر بود. این موضوع نشان دهنده عملکرد بالای ماسک‌های پارچه‌ای است.

فناوری استفاده شده از نخ نقره و الیاف طبیعی در پارچه ماسک، راندمان استفاده و عمر ماسک را به میزان قابل توجه بهبود بخشیده و می‌تواند عمر ویروس را کاهش و آن را از بین ببرد.

الیاف نقره موجود در ماسک باعث می‌شوند پوسته ویروس از هم پاشیده شده و در مدت زمان بسیار کوتاهی کمتر از ۵ دقیقه ، فعالیت آن مختل و در صورت ورود به بدن دیگر قادر به تکثیر نمی‌باشد.

نقره از زمان‌های قدیم در علم پزشکی مورد استفاده قرار می‌گرفته است که دارای اثراتی از قبیل مقابله با بیماری‌ها و تسریع بهبودی بیمارها بوده است. نقره می تواند باعث کشته شدن ۶۵۰ گونه آلودگی میکروبی، باکتریایی، قارچی و ویروسی شده و به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده بسیار قوی به‌کار رود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول